رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بانک مرکزی هر دو سه ماه یکبار گزارشی از تراز ارزی به مجلس ارائه دهد.


دولت پیش از ملتهب شدن شرایط تصمیم‌گیری کند/ بانک مرکزی هر دو ماه یکبار گزارشی از تراز ارزی به مجلس ارائه دهدبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه 21 فروردین‌ماه) پس از اظهارات رئیس بانک مرکزی و نمایندگان مجلس درباره وضعیت بازار ارز، اظهار کرد: ارز موضوع بسیار مهمی بود که در چند ماه اخیر مستمرا نمایندگان در مجلس و کمیسیون‌ها درباره آن اظهارنظر کردند و نگران بودند که نگرانی‌شان کاملا بجا بود.

وی ادامه داد: رئیس بانک مرکزی تحلیلی را ارائه کرد که رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس هم آن را تأئید کرد که مبنی بر این بود که منابع ارزی ما بسیار بیشتر از مصارف‌مان است؛ پس در مدیریت کار اشکالاتی وجود دارد که باید حل شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اینکه شرایط ملتهب شود و مجلس نگران شود و در نتیجه جلسه کمیسیون بگذارد و از دولت بخواهد که سریع تصمیم بگیرد، چاره کار نیست، چراکه امروز آقای سیف گفت ما این تصمیمات را گرفتیم که این تصمیمات قطعا شرایط را تعدیل می‌کند، اما باید زودتر تصمیم می‌گرفتید.

لاریجانی با بیان اینکه اصولا تشکیل دولت‌ها برای آن است که یک زندگی قابل پیش‌بینی برای مردم و سرمایه‌گذاران وجود داشته باشد، اظهار کرد: نباید بگذارید شرایط ملتهب شود و بعد تصمیم‌گیری کنید؛ بنابراین از این به بعد این تصمیماتی که اتخاذ شده را با جدیت دنبال کنید و همچنین لازم است کمیته‌ای بگذارید که مستمرا رصد کند و مسائل و ریزه‌کاری‌هایی که پیش‌بینی نشده است را پیش بینی کند.

رئیس قوه مقننه درباره سپرده ارزی گفت: در سال 90 یکبار این کار را انجام دادند و چون درست عمل نشد، در نتیجه مردم به این تصمیمات دیگر اعتماد نمی‌کنند و لذا اگر لازم می‌دانید که در این زمینه قانون هم گذرانده شود، کمیسیون آن را بیاورد تا ما بانک مرکزی را ملزم به این مسئله کنیم تا با یک سود متعارف ارزی هر وقت کسی خواست ارز خود را و یا معادل ریالی آن را دریافت کند، به وی تعلق گیرد.

وی تأکید کرد: درباره صندوق ذخیره طلا هم لازم است که فکر کنید چرا که در صحبت‌های شما نبود و این موضوع نیازمند تصمیم‌گیری‌هایی است که مسئله‌ای در این باره هم به وجود نیاید.

لاریجانی تصریح کرد: همچنین لازم است هر دو سه ماه یکبار گزارشی از تراز ارزی به مجلس ارائه دهید تا ما بدانیم وضعیت‌مان چگونه است و اطلاعاتمان یکسان شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی درباره تعداد صرافی‌ها اظهار کرد: اگر تعداد صرافی‌ها را کنترل نکنید، وضعیتی شبیه به مسئله موسسات اعتباری به وجود می‌آید، چرا که وقتی شما نیازهای ارزی کشور را تأمین می‌کنید، چرا این تعداد صرافی باید وجود داشته باشد؟

لاریجانی با اشاره به اینکه در قانون بودجه واردات برخی از اجناس و دارو را به ارز مبادله‌ای در نظر گرفتیم، گفت: باید دقت کنید که در این باره هم مشکلی ایجاد نشود که یا باید برای آنها همان ارز 4200 را در نظر بگیرید و یا آنکه مابه‌التفاوت آن را در اختیارشان بگذارید.

وی با تأکید بر اینکه کمیسیون اقتصادی باید پیگیری‌های خود را دنبال کند و اگر علاوه بر تصمیمات دولت نیاز است تصمیمات دیگری بگیرد، با زمانبندی انجام دهند، خاطرنشان کرد: لازم است کمیسیون امروز و یا فردا جلسه‌ای برگزار کند و همواره نظارت کند و از قبل هشدارباش دهد و اگر مشکلی وجود داشت، مشکلات را با مجلس درمیان بگذارد تا آن را حل کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار