بادام‌کار کیاشهری نخستین کشت بادام زمینی در سال جدید را به نام خود ثبت کرد.

آغاز تجارت ۷۵ میلیارد تومانی در شهرستان آستانه‌اشرفیهبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت؛ محمدباقر قاسم پور مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آستانه‌اشرفیه گفت: نخستین کشت بادام‌زمینی شهرستان آستانه‌اشرفیه در سطح یک هکتار از زمین‌های روستای لب‌دریا بندر کیاشهر انجام شد و صبح امروز نخستین کشت بادام‌زمینی در سال جدید توسط علی خانجانی بادام‌کار کیاشهری به‌صورت سنتی انجام شد.

وی با اشاره به اینکه کشت بادام زمینی همه‌ساله از اوایل اردیبهشت‌ماه در  شهرستان آستانه اشرفیه  آغاز می‌شود، افزود: برداشت محصول بادام‌زمینی در زمین‌های سطح کشت از نیمه دوم شهریورماه توسط بادام‌کاران منطقه انجام می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آستانه‌اشرفیه بابیان اینکه سطح زیر کشت محصول بادام‌زمینی در شهرستان آستانه‌اشرفیه ۲ هزار و ۵۰۷ هکتار است که ۶۰ درصد سطح زیر کشت این محصول در بخش بندر کیاشهر و ۴۰ درصد مابقی در بخش مرکزی این شهرستان قرار دارد، گفت: ۹۹ درصد کشت محصول بادام‌زمینی در شهرستان آستانه‌اشرفیه از رقم (NC۲ رقم بومی منطقه) است.

محمدباقر قاسم پور با اشاره به اینکه حدود ۴ هزار بهره‌بردار به‌صورت مستقیم و ۳ هزار بهره‌بردار در فرآوری و فروش محصول بادام‌زمینی فعالیت دارند، افزود: گردش مالی محصول بادام‌زمینی در شهرستان آستانه‌اشرفیه سالانه تقریباً ۷۵ میلیارد تومان است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آستانه‌اشرفیه بابیان اینکه میزان برداشت این محصول سالانه بین ۵ و نیم تا ۶ تن پیله‌تر است که پس از خشک شن به ۴ تن، در حالت دانه شده به ۳ تن و در حالت برشته‌شده به ۲ و نیم تن می‌رسد، خاطر نشان کرد: محصول بادام‌زمینی بیشتر به‌صورت آجیل و برشته مصرف می‌شود و درصدی هم برای استفاده در صنایع بهداشتی، دارویی و غذایی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۸۰ درصد از بادام‌زمینی موردنیاز کشور توسط بادام‌کاران شهرستان آستانه‌اشرفیه تولید و به بازار مصرف عرضه می‌شود، تصریح کرد: روستا‌های استخر بیجار، پرکاپشت مهدی خانی، خوشکاروندان، کورکاء، تمچال و نقره ده به مهم‌ترین مراکز تولید بادام‌زمینی شهرستان آستانه اشرفیه هستند.

 

انتهای پیام/م.ع

آغاز کشت بادام زمینی در کیاشهر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.