مدیر میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نایین از ثبت چهارطاقی نخلک واقع در بخش انارک در فهرست آثار ملی ایران خبر داد.

محمود مدنیان در گفتگو اختصاصی با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، گفت : چهار طاقی نخلک یکی از مهمترین بناهای تاریخی متعلق به دوره تاریخی ساسانی از نمونه چهار طاقی های معدود استان اصفهان محسوب می  شود .

وی افزود: با پیگیری ها و ارسال گزارش و طی مراحل تشریفات قانونی این بنای تاریخی به شماره ۳۱۸۷۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و این موضوع از طریق معاون ریاست جمهوری و ریاست سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کشور ابلاغ شد .

بنا به اظهارمدیر میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نایین این چهارطاقی که در ۴۶ کیلومتری شمال شرق انارک و در مجتمع معدنی نخلک از توابع شهرستان نایین قرار دارد، متعلق به دوره ساسانیان است و به صورت چهارطاقی و گنبدی که از ویزگی های معماری ایرانی محسوب می شود با استفاده از مصالح قلوه سنگ و ساروچ و با کاربری مذهبی در دوره مربوطه ساخته شده است .

مدنیان افزود : با توجه به اینکه قسمت شمال و شمال غربی این بنای تاریخی بر اثر فرسایش شدید و عوامل طبیعی تخریب شده بود با اقدام اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری بخش های فروریخته آن ترمیم و با استفاده از مصالح موجود و همگن با بنا مرمت شد .

این مدیر میراث فرهنگی معتقد است: قلعه تاریخی بزرگ که هم دوره با این بنای تاریخی و با استفاده از مصالح به کار رفته در این بنا در مجاورت آن ساخته شده  بر اساس یافته ها ی اولیه استخراج معادن در کشور در این منطقه بوده است به طوری که آثاری از استخراج در برخی از قسمت های سطحی این منطقه به چشم می خورد .

 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار