آسوشیتدپرس در گزارشی نوشت که مقام‌های دولت آمریکا در حال بررسی اقدامات لازم برای خروج از برجام هستند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، آسوشیتدپرس در گزارش نوشت: در حالی که کمتر از پنج هفته به ضرب‌الاجل دونالد ترامپ در خصوص برجام باقی مانده، مقام‌های امنیت ملی آمریکا هم اکنون اقدامات پس از خروج از برجام را بررسی و پیش بینی می‌کنند.

در ادامه این گزارش آمده است که کسی از عواقب خروج آمریکا و واکنش ایران به آن نیز خبر ندارد و در واقع هیچ کس نمی داند چه اتفاقی رخ می دهد.

به گفته مقام‌های آمریکایی، دیپلمات‌ها و مشاوران غیررسمی دولت ترامپ، سناریوهای در دست بررسی مواردی مانند نحوه معرفی خروج از برجام به عنوان راهبرد صحیح، میزان شدت عمل برای بازگرداندن تحریم‌های رفع‌شده علیه ایران و نحوه رسیدگی به واکنش‌های ایران و اروپا پس از خروج را شامل می‌شوند.

این برنامه‌ریزی‌ها در مراحل اول قرار دارد، اما با توجه به نزدیک شدن ضرب‌الاجل ۱۲ می (۲۲ اردیبهشت‌ماه) برای اعلام تصمیم ترامپ درباره برجام، جدیت بیشتر پیدا کرده است.

منابع آگاه از اقدامات وزارت خزانه داری به عنوان یکی از گزینه های پیشنهادی در صورت خروج از برجام خبر داده‌اند که بر اساس آن، وزارت خزانه‌داری به عنوان نهاد مسئول اجرای تحریم‌ها می‌تواند تصمیماتی که تحت فرمان اجرایی رئیس جمهور هستند را فورا بازگرداند یا اجرای آنها را بین ۴ تا ۶ ماه به تأخیر بیندازد. این مدت زمان فرصتی را در اختیار دولت‌ها و شرکت‌ها قرار می‌دهد تا با تغییرات جدید همراه شوند.

همچنین تاخیر در بازگرداندن تحریم‌ها این فرصت را فراهم می کند که اگر  اقدام اروپایی‌ها برای اعمال اصلاحات مدنظر ترامپ در برجام انجام شد آمریکا در لحظاتی پایانی تغییراتی را در تصمیم خود صورت دهد.

گزینه بعدی هم برجام بدون آمریکا با در نظر گرفتن برخی معافیت‌ها برای ایران است که در آن صورت ایران باید در مقام تصمیم، منافعش را بسنجد که آیا ادامه حضورش در این توافق برایش مفید است یا خیر؟

انتهای پیام/

مقام‌های آمریکایی سناریوهای پس از خروج از برجام را بررسی می‌کنند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۰ ۱۵ فروردين ۱۳۹۷
خروج از برجام دست آمریکائی ها در دروغ گوئی و بی تعهدی به قوانین و مقررات بین المللی رو می کند . بدیهی است اینده مذاکرات با کره شمالی و چالش های بین المللی دیگر را هم به خطر می اندازد . این مسائل را سیاتمداران طماع و صهیونیست آمریکائی درک نمی کنند و فقط بدنبال چاپیدن دنیا با زور هستند .
آخرین اخبار