حفاظت محیط زیست استان زنجان هشدار داد: احتمال حضور گونه گرگ در مناطق مسکونی روستایی و حاشیه شهر‌ها وجود دارد بنابراین مردم این مناطق باید هشیار باشند.

 باقری رییس روابط عمومی محیط زیست زنجان  در گفتگو با گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان ؛با بیان اینکه هر ساله با شروع فصل بهار و آغاز فعالیتهای کشاورزی، نگرانی از وجود گرگ در مزارع کشاورزی و روستاها وجود دارد، گفت: حمله گرگ با آمدن بهار در این استان اوج می گیرد.
باقری گفت: متاسفانه به‌خاطر از بین رفتن زیستگاه‌های این جانور در استان و کاهش منابع غذایی به خاطر افزایش شکار در استان شاهد هستیم که این جانور در برخی موارد به  جوامع انسانی وارد شده و باعث بروز خطرات برای انسان ها شده است.

هشدار محیط زیست زنجان / روستانشینان مراقب باشند
وی ادامه داد: تخریب زیستگاه‌های طبیعی و از بین بردن طعمه‌های وحشی توسط عوامل انسانی، شکار بی‌رویه گراز و خرگوش از علتهای مهم حمله گرگ به انسان هاست.
وی ادامه داد: متاسفانه طی چندین سال اخیربه علت تراکم بالای زباله های انسانی در اطراف شهرها و روستاها و جمع شدن سگ های ولگرد و گرگ ها در این محل ها و جفتگیری گرگ ها و سگ های ولگرد گرگ های با گونه جدید با نام  "گرگاس" یا همان "سگ گرگ" به وجود می آید که خلق و خوی گرگ را دارد .

هشدار محیط زیست زنجان / روستانشینان مراقب باشند
رییس روابط عمومی محیط زیست زنجان گفت: گرگاس ها بسیار تهاجمی بوده  و انسان ها از جانب این گونه بیشتر در معرض خطر هستند.
وی با تاکید بر اینکه به هیچ وجه کودکان، خردسالان و سالخوردگان را نباید در اطراف زمین های کشاورزی بدون توجه رها کرد، گفت: همچنین روستائیان از سپردن گله‌ها به کودکان و افراد کهنسال خودداری کنند
باقری از دهیاران خواست با یک ساز و کار مناسب و سازگار با شرایط منطقه، اقدام به  جمع آوری و دفع زباله و فضولات در روستاها نمایند و از پراکنده شدن آنها در اطراف و کوچه روستاها جلوگیری به عمل آید چرا که مکان مناسبی برای تغذیه سگ های ولگرد و سایر حیوانات می تواند باشد.
رییس روابط عمومی محیط زیست زنجان گفت: حصارکشی اطراف باغ ها و بسته نگه داشتن درهای خانه ها در روستاها برای مسدود ماندن راه های ورود و خروج گرگ و سگ های وحشی از دیگر راه های جلوگیری از حمله گرگ ها و حیوانات درنده  بر شمرد.
وی ادامه داد:سال گذشته 13 نفر در استان مورد حمله گرگ و 1نفر نیز مورد حمله پلنگ قرار گرفتند.

انتهای پیام/ن

در فصل بهار مراقب حمله گرگ ها باشید

برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.