در سفر به مازندران سوغات چی بخریم و بهترین سوغات مازندران شامل چه چیزهایی می شود؟

سوغات مازندران/ بهترین سوغات مازندران چیست؟

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان؛مازندران نیز مانند بسیاری از استان های دیگر  ایران دارای  صنایع دستی  جذاب  و شیرینی های سنتی های خوشمزه فراوانی است. این استان با توجه به داشتن آب و هوایی مناسب و در حین حال طبیعتی بکر همه ساله پذیرای خیل زیادی از توریست های خارجی و مسافران داخلی است. خرید "سوغات مازندران" نیز بخش جداناپذیری است که برای هدیه دادن به دوستان و آشنایان انجام می شود. در این خبر قصد داریم شما را با بهترین سوغات مازندران آشنا کنیم.

شیرینی‌های سنتی مازندران

 از جمله شیرینی های سنتی خوش طعم مازندران عبارتند از:

  • پشت زیک
  • آغوزنون
  • آب دندون
  • کماج
  •  قماق
  •  رشته به رشته
  •  برنجک

در ادامه به معرفی این شیرینی ها می پردازیم.

پشت زیک

پشت زیک از شیرینی های اصیل و قدیمی مازندران است. این خوراکی بسیار لذیذ و خوش عطر بوده و به سوهان کنجدی نیز معروف هست. زیک نام یک پرنده است  و این شیرینی برگرفته از آن است.

برای تهیه این شیرینی خوشمزه مازندرانی  از شکر، کنجد، عسل، گردو، هل، کره و زعفران استفاده می شود. خوردن این خوراکی با صرف چای  در هوای سرد  واقعا دلچسب  است.

آغوزنون 

 

سوغات مازندران/ بهترین سوغات مازندران چیست؟ 

از  سایر شیرینی های سنتی استان سرسبز و خوش آب و هوای مازندران شیرینی آغوزنون است. از این شیرینی خوشمزه در اکثر مراسم ها و جشن های بومی مازندرانی استفاده می گردد. از جمله جشن های معروف برای صرف آغوزنون  شب یلدا است که زنان شمالی با عشق آن را طبخ و برای شب چله خانواده  خود آماده می کنند.  در مازندران آغوزنون به دو صورت کنجدی و پیس گنده تهیه می شود. نوع کنجدی همان آغوزنون و  پیس گنده شکل خام شیرینی است. این خوراکی بسیار مغذی و مقوی و سرشار از فسفر، کلسیم، آهن و ویتامین D  است که در ترکیبات آن گردو  و کنجد نیز به کار  می رود . در سفر خود به مازندران می توانید این شیرینی را به عنوان سوغات این استان برای عزیزانتان خریداری کنید.

شیرینی رشته به رشته مازندرانی

 سوغات مازندران/ بهترین سوغات مازندران چیست؟

این شیرینی با طعمی فوق العاده  جزو خوراکی های سنتی مازندران است. زنان  شمالی برای پخت رشته به رشته از موادی مانند  گردو، رشته حاصل از آرد برنج، خاک قند، روغن و هل  استفاده می کنند.

قماق سوغات مازندران

 

سوغات مازندران/ بهترین سوغات مازندران چیست؟

این خوراکی بسیار خوشمزه ومعروف است . برای پخت این خوراکی منحصر به فرد از  آرد گندم،  شنبلیله، تخم مرغ، کره، شوید، جعفری، پیاز و گردو استفاده می شود. حتما در سفر خود به مازندران قماق را امتحان کنید.

برنجک

 

سوغات مازندران/ بهترین سوغات مازندران چیست؟

جزو شیرینی های معروف مازندرانی محسوب می شود که در مجالس و مهمانی ها به کار گرفته می شود. ماده اصلی این شیرینی برنج است.  سایر مواد لازم برای پخت آن نیز  آب، شکر یا عسل، روغن و آب لیمو است.

شیرینی کماج

 

 سوغات مازندران/ بهترین سوغات مازندران چیست؟

کماج علاوه بر مازندران در شهر همدان نیز پخته می شود.  مواد اصلی آن شکر، تخم مرغ، شکر، آرد برنج، زعفران، وانیل، شیر، زرد چوبه  و گلاب است.  صرف کماج با چای روح آدمی را جلا می بخشد. می توانید کماج مازندرانی را به عنوان سوغات برای اقوام و دوستانتان خریداری کنید.

 نان ییلاقی در مازندران

 

سوغات مازندران/ بهترین سوغات مازندران چیست؟

نان کوهی یا ییلاقی جزو شیرینی های سنتی شهر آمل است. مزه نان کوهی  شبیه شیر مال و بسیار خوشمزه است. از این شیرینی می توان در ماه مبارک رمضان در سفره افطار خود استفاده کرد. هم چنین بسیار  مغذی و مقوی است و  مادران شمالی از آن به عنوان میان وعده بچه هایشان یاد می کنند. برای تهیه و پخت نان ییلاقی در مازندران  از تخم مرغ،  آرد، مایه خمیر، ماست یا شیر، شکر، کره یا روغن ، نمک و آب مورد استفاده قرار می گیرد. هم چنین برای پر کردن لایه میانی شیرینی ییلاقی از هل، رازیانه، کنجد، گردو، زرده تخم مرغ و شکر استفاده می شود.

 

صنایع دستی مازندران به عنوان سوغات

هنرمندان این استان به توانایی ها و هنرهای بی نظیرشان در عرصه های مختلفی مانند سرامیک سازی، گلیم بافی، قالی بافی، سوزن دوزی، رنگ رزی، چاپ سنتی سفال گری، منبت کاری، چرم سازی، حصیر بافی، ملحفه دوزی، عروسک سازی، نگار گری و طراحی سنتی، جلد سازی، صحافی و صنایع دستی دریایی مشغول فعالیت هستند. در ادامه خبر باشگاه خبرنگاران جوان به معرفی این صنایع دستی می پردازیم.

 

حصیربافی در مازندران

 

سوغات مازندران/ بهترین سوغات مازندران چیست؟

در این هنر بافت مازندرانی ها از یک حصیری به نام کوب، زیلو های مختلفی می بافند. شما در سفر خود می توانید این صنعت دست را به عنوان سوغات مازندران برای اقوام خود بخرید.

جاجیم بافی

 

سوغات مازندران/ بهترین سوغات مازندران چیست؟

این هنر دوست داشتنی در شهر های مختلفی مانند تبریز، اردبیل و... هم چنین مازندران رایج است. در این استان نیز بانوان مازندرانی محصولاتی هم مانند زیر انداز، پتو، پشتی، سجاده و... را تولید می کنند.

جاجیم های مازندرانی دارای تنوع بالایی در نقش و طرح هستند.

گلیم بافی

 

 سوغات مازندران/ بهترین سوغات مازندران چیست؟

در مازندران نیز  گلیم بافته می شود و مثل گلستان از هنرهای مرسوم منطقه محسوب می شود.  اغلب نقوش گلیم ها به شکل هندسی با رنگ های بسیار جذاب و زیبا است. رایج ترین رنگ ها شامل  کرم، سرمه ای، نارنجی، قرمز،  سبز و سرمه ای می شود.

این گلیم طرفداران متعددی دارد.

سفال گری مازندرانی ها

 

 سوغات مازندران/ بهترین سوغات مازندران چیست؟

سفال و محصولات سفالی بسیار دوست داشتنی و کاربردی هستند . در استان مازندران نیز این هنر ارزش والایی دارد و مورد توجه مسافران و توریست های مختلفی است.

 امیدواریم در سال جدید سفری به یاد ماندنی به این استان داشته باشید و بهترین سوغات مازندران را برای کسانی که دوستشان دارید، خریداری کنید.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
طهورا
۲۳:۴۵ ۰۲ دی ۱۳۹۹
خوب بود فقط ما ب برنجک میگیم بادونه و ریشه ی اصلیش یعنی همون دونه به معنی برنج هس ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۷ ۰۴ آذر ۱۳۹۷
عالی بود
ممنونم ❤☺