حسینی پور گفت: در سالهای گذشته موضوع تغییر کاربری یا تعطیلی کتاب فروشی ها دغدغه معاونت فرهنگی وزارت ارشاد بود.

طرح عیدانهنیکنام حسینی پور مدیرعامل خانه کتاب در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص تاثیرات تخفیف 20 درصدی در طرح عیدانه کتاب اظهار داشت: در سالهای گذشته کتاب فروش‌ها در حال تغییر کاربری یا تعطیلی بودند و این موضوع دغدغه بزرگی در معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد شده بود. به همین خاطر به دنبال راهكاری برای جلوگیری از این امر بودیم كه به جای تعطیلی، تعداد كتابفروشی ها افزایش یابند. در همین راستا برنامه هایی تدارک دیده شد که یکی از آن برنامه ها هدفمندی یارانه های حوزه فرهنگ برای کتابفروشی ها و مصرف کنندگان واقعی كتاب است.

وی ادامه داد:  در معاونت فرهنگی به این جمع بندی رسیدیم که طرح های این چنینی را تقویت کنیم. ابتدا به یک سری زیر ساخت ها از نظر نرم افزاری و سخت افزاری نیاز بود که خوشبختانه خانه کتاب با ظرفیت مناسب این نیازها را برطرف کرد. تا جایی که امسال طرح های فصلی به دوره هشتم رسید و اكنون در حال گذراندن طرح عیدانه کتاب هستیم.

حسینی پور تصریح كرد: هدف اصلی در این طرح، تقویت كتابفروشی ها است كه شاید كامل به هدف نرسیده باشیم، اما تا حدودی هم موفق هم بودیم. در معاونت فرهنگی برنامه های دیگری هم برای تقویت كتابفروشی ها دارد. در سال 96 ما طرح ارائه تسهیلات به کتاب فروشی ها را انجام دادیم که در رابطه با تاسیس کتابفروشی ها بود و تسهیلات خوبی با حداقل کارمزد به آنها داده شد. در معاونت امور فرهنگی تلاشهای بسیاری برای رونق فروش کتاب انجام شده، اما هنوز با نقطه ای مطلوب فاصله داریم. همه دستگاهها اعم از وزارت ارشاد و شهرداری ها باید پیشقدم شوند تا ما بتوانیم کتابفروشی ها و فروشگاهای محصولات فرهنگی را تقویت کنیم.

وی در پاسخ به انتقاد كتابفروشان در مورد محدود بودن طرح گفت: واقعیت این است که سقف یارانه های ما بسیار محدود و مطالبه زیاد است؛ اما باید زمینه ای مهیا شود كه ارتباط مردم با كتاب فروشی ها بیشتر شود. یعنی کتابفروشی ها پاخور شوند و در طول سال ارتباط مردم با کتابفروشی ها برقرار شود.

حسینی پور افزود: در طرح عیدانه كتاب نزدیک به 800 کتابفروشی شرکت کردند. امسال این طرح از شهرستان ها شروع شد و اختتامیه طرح هم 12 فروردین است که در نظر داریم برنامه ویژه ای را برای آن برگزار کنیم.

وی گفت: از وقتی که وارد خانه کتاب شدم، سیاست خرد جمعی را سرلوحه کارم قرار دادم. یكی استفاده از خرد جمعی و نظریات کارشناسی از طریق تشکل های نشر بود. جلسات کارشناسی را با حضور با کتابفروشان تهرانی و شهرستانی در 6 اسفند ماه در سرای اهل قلم برگزار كردیم. بعضی از دوستان هم نظراتشان را به صورت مکتوب به ما ارائه دادند. یکی از پیشنهادات ارائه شده این بود که ما زمان طرح عیدانه را محدود کنیم. البته سقف یارانه ای ما محدود است  و نتیجه این شد كه طرح را محدود کنیم تا سرعت خرید کتاب توسط مصرف کنندگان  بیشتر شود.

حسینی پور در پایان با اشاره به پویش كتابخوانی جایگزین پیك نوروزی خاطرنشان كرد: در ایام عید دانش آموزان اوقات فراغت دارند و ما این فرصت را غنیمت شمردیم. امسال برای اولین بار پویشی به نام  «بخوانیم و بگوییم» را راه اندازی کردیم. در این پویش دانش آموزان مقطع ابتدایی کتاب را مطالعه می کنند، درک می کنند و موضوع آن را ظرف دو دقیقه روبروی دوربین و فیلمی كه خانواده ها می گیرند بیان می كنند. سپس فیلم را برای کانال ما می فرستند و آثار رسیده توسط داوران ارزیابی می شوند. در نهایت از برگزیدگان در نمایشگاه كتاب سال 97 تقدیر می شود.

 

انتهای پیام/

برچسب ها: ادبیات ، بازار نشر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار