اختتامیه جام باشگاه های کتابخوانی عصر امروز در باغ کتاب با حضور وزیر ارشاد و دبیر اجرایی دومین جام باشگاه های کتابخوانی برگزار شد.

برگزاری اختتامیه جام باشگاه های کتابخوانیبه گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  اختتامیه جام باشگاه های کتابخوانی، عصر امروز در باغ کتاب با حضور سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و ابراهیم حیدری، دبیر اجرایی دومین جام باشگاه های کتابخوانی برگزار شد.

در این مراسم، که با اجرای موسیقی توسط جمعی از دانش آموزان اغاز شد، علی اصغر سید آبادی، دبیر جام باشگاه‌های کتابخوانی گفت: جام باشگاه‌های کتابخوانی از یک ایده کوچک که از یک شهر آمده بود، به چنین مراسمی تبديل شده است. در یک مرحله بیش از 5 هزار باشگاه کتابخوانی در شهرهایشان داوری شدند و برگزیده شهرها به تهران آمدند. تعداد این باشگاه ها به 500 باشگاه کتابخوانی می رسد.

وی افزود: در جام باشگاه‌های کتابخوانی امسال مسابقه بهترین فیلم و نامه را نیز داشتیم. کتاب برگزیده در هر یک از باشگاه های کتابخوانی در شهرهای مختلف انتخاب شد. امروز نویسنده برتر کودک و نوجوان را به انتخاب این باشگاه ها معرفی می کنیم. به این دلیل نام این مراسم را جام باشگاه‌های کتابخوانی گذاشتیم که هیچ چیزی مانند جام باشگاه ها نمی توانست این مراسم را معرفی کند. باشگاه ها متمرکز و مردمی هستند. وقتی می خواهیم مثال بزنیم، می گوییم کار ما مانند سازمان لیگ است و باشگاه ها در آن شرکت می کنند.

دبیر جام باشگاه‌های کتابخوانی با اشاره به اینکه کمک کردیم تا ایده جام باشگاه‌های کتابخوانی پا بگیرد، اظهار داشت: وجود 5 هزار جام باشگاه‌های کتابخوانی، نشانه استقبال از این باشگاه هاست. در بعضی شهرها استقبال بیشتر و در برخی شهرها کمتر بوده است. امسال 100  شهر و روستا در جام باشگاه‌های کتابخوانی مشارکت داشتند. هم اکنون روی شیوه ای کار می کنیم که باشگاه های کتابخوانی بتوانند در هرجایی که به این باشگاه ها علاقه مند وجود دارد، تشکیل شوند.

در ادامه این مراسم، آیه سادات آذریان عضو باشگاه کتابخوانی شهر خورشید دزفول نامه خود به هوشنگ مرادی کرمانی را قرائت کرد.

سپس فریدون عمو زاده خلیلی، رئیس هیئت مدیره انجمن نویسندگان کودک و نوجوان با اشاره به اینکه آرزوی هر نویسنده ای این است بتواند بازخورد مخاطب را درباره اثرش ببیند، بیان کرد: برای من بسیار لذت بخش است که جواب مخاطب را درباره اثرم بشنوم و کمک می کند که بهتر بنویسم.

وی افزود: قاعدتا برنامه ای مثل باشگاه کتابخوانی به گسترش فرهنگ کتابخوانی در کشور کمک می کند. در سال گذشته 15 باشگاه در جام باشگاه‌های کتابخوانی شرکت کردند و امسال تعداد آنها به 100 شهر رسیده است. این نشان می‌دهد که باشگاه ها زایش فرهنگی داشته است.

در ادامه این مراسم از باشگاه های اکابر روستای شمسی از یزد، باشگاه پروانه ها از شهر عوض استان فارس، باشگاه خلخانگو از استان هرمزگان، مدرسه شهید طالبیان کاشان، لبخند خدا از نسیم شهر استان تهران و ماتیکان از نیشابور تقدیر به عمل آمد.

از دیگر باشگاه های برگزیده می توان به باشگاه استی از روستای ابویسان استان خراسان رضوی، باشگاه تشکوه و کاکایوسف استان رامهرمز اشاره کرد.

همچنین باشگاه بچه‌های آسمان از شهرستان کلاله استان گلستان به عنوان باشگاه  برگزیده جام باشگاه‌های کتابخوانی معرفی شد.

سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم در پاسخ به سوالات بچه ها گفت: چون کتاب های زیادی منتشر شده اند و می شوند، یکی از حسرت های بزرگ زندگی ام کتاب ناخوانده است.کتاب های خوبی که در حوزه های مختلف منتشر می شود، بسیار زیاد است. زمانی به کتابخانه آستان قدس رضوی می رفتم و کتاب «جنگ و صلح» تولستوی را می خواندم. در مقدمه این کتاب نوشته بود که این کتاب، کتابی ادبی نیست و در آن 800 واژه غیر تکراری روسی آمده است.

وی افزود: در دوره معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حد منابعی که در اختیار داشتیم، به دانش آموزان بن کتاب  دادیم. در همین جام باشگاه‌های کتابخوانی به کسانی که در باشگاه ها هستند، کتاب می دهیم. در نمایشگاه کتاب هم بن کتاب در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد. آنها همچنین می توانند با خانواده های خود به کتابفروشی ها در طرح های پاییزه، تابستانه و عیدانه کتاب بروند و از یارانه این طرح ها استفاده کنند.

صالحی ادامه داد: اگر بچه ها جهان را اداره کنند، جهان قشنگ تر می شود. مهم این است که نمایندگان باشگاه های کتابخوانی اینجا هستند و به شکل شبکه ای به هم وصل هستند. از اینکه  همه قشرها کتاب می خوانند خیلی خوشحالم. حتما نویسندگان زیادی با افراد معلول در ارتباط هستند. این نوع کتاب ها در لیست جام باشگاه‌های کتابخوانی وجود دارد؛ اگر نیست از دوستان می خواهم این نوع کتاب ها را به لیست اضافه کنند. بهرحال کتاب چشم انداز یک زندگی خوب با هر شرایطی است.

در این مراسم عبدالحکیم بهار و مهسا یغمایی به عنوان تسهیل گر برگزیده، معرفی شدند. همچنین حسین فتاحی و «کلر ژوبرت» به عنوان بهترین نویسندگان از دید اعضای باشگاه های کتابخوانی معرفی شدند.

در بخش فیلم کوتاه، فیلم «نیایش برنس» به عنوان بهترین فیلم انتخاب شد. همچنین در بخش نامه اعضای باشگاه های کتابخوانی به نویسنده مورد علاقه شان، نامه آیه سادات آذریان به عنوان بهترین نامه انتخاب شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار