یک کارشناس مسائل بین الملل گفت: ورود افراد تندرو به کاخ سفید تنش در روابط بین الملل را افزایش خواهد داد.

آمریکاحسن عابدینی کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به تحولات در کابینه دولت ترامپ و تغییر رفتار این کشور به سمت تهاجمی‌تر شدن در رابطه با برجام و مسائل بین المللی، اظهار کرد: برجام یک توافق بین‌المللی بین ایران و شش کشور جهان است و این توافق از طریق  قطعنامه 2231 با پشتوانه  سازمان ملل متحد به عنوان یک قرار داد رسمی و بین المللی تعریف شده است به همین دلیل امکان نقض آن توسط  یک کشور وجود ندارد، اما آمریکایی‌ها به دلیل داشتن رفتارهای خلاف عرف بین‌الملل به خصوص در 70 سال گذشته از قوه قهریه بر ضد کشورها استفاده کرده‌اند. 

کارشناس مسائل بین الملل بیان کرد: از یک دولت عقلانی باید این انتظار را داشت که بر اساس عقلانیت رفتار و به صورت منطقی تصمیم گیری کند اما در دولت جدید آمریکا این عقلانیت سایسی زائل شده است، همان طور که می‌بینیم 40 تن از افرادی که در حلقه اول  یاران ترامپ بودند امروز اخراج شده‌اند در نتیجه این امر نشان می‌دهد که هر چیزی در این دولت قابل پیش بینی است.

وی ادامه داد: خوی استکباری و سلطه جویانه آمریکا بر این منوال است که کوچکترین احترامی برای حقوق بین الملل قائل نیست و فشاری که برای اصلاح برجام وارد می‌کند نه تنها ایران بلکه کشورهای دیگر نیز آن را نمی‌پذیرند، زیرا آمریکا  در صدد تحمیل خواسته‌های خود  به برجام است. 

عابدینی افزود: آمریکا تلاش دارد برجام را با موضوعات دفاعی ایران نظیر برنامه موشکی گره بزند که این امر به هیچ وجه مورد قبول جمهوری اسلامی ایران نیست، چراکه این امر با مفاد برجام غیرمرتبط است و با  بندهای 26،27،28 آن مغایرت دارد، از طرف دیگر  هر کشوری حق دفاع از خود را دارد، بنابراین  نمی‌توان یک دولت مستقل را از داشتن حق قانونی منع کرد. 

وی ادامه داد: با توجه به تغییرات رخ داده در کابینه ترامپ، به نظر می‌رسد در سال آینده  چالش‌های آمریکا با ایران و سایر کشورها افزایش پیدا کند.

کارشناس مسائل بین الملل  گفت: در راهبرد دفاعی و امنیتی آمریکا، روسیه و چین دو قدرت چالشگر واشنگتن تعریف می‌شوند و در حوزه اقتصادی نیز این کشور  با اروپا دچار تنش می‌شود.

وی  افزود: آمریکا در ناتو نیز بسیاری از اعضا را مورد نکوهش قرار داده و حتی سازمان ملل را نیز مورد  نقد قرار داده است، در نتیجه دولت کنونی آمریکا هیچ اعتقادی به همکاری و تعامل ندارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در سال آینده با توجه به تغییراتی که در تصمیم  گیران اصلی هیئت حاکمه آمریکا رخ داده است باید منتظر افزایش تنش بین آمریکا و دنیا باشیم که برجام یکی از این موارد است چرا که با ورود  تندروها به  کاخ سفید تنش در روابط بین الملل افزیش خواهد یافت و  این امر مختص به ایران نیست.

انتهای پیام/ 

 

برچسب ها: برجام ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار