نخست‌‎وزیر رژیم صهیونیستی برای بقای کابینه این رژیم مجبور به جلب حمایت اعضای ائتلاف است.

دردسرهای نتانیاهو برای حفظ ائتلافبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از جورزالم‌پست، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در تلاش است تا شرکای حزبی خود را متعهد به ماندن در ائتلاف برای دوره بلندمدت تا سال 2019 کند.

نتانیاهو شب گذشته با سران احزاب ارتدوکس و شاس در رژیم صهیونیستی بر سر لایحه سربازی اجباری دیدار کرد. در پایان این دیدار برای حل این موضوع سه شرط ضروری تعیین شد. اول اینکه توافق مورد نظر میان دادستان کل و احزاب ارتدکس صورت گیرد. دوم اینکه حزب کولانو باید با حمایت از این قانون موافقت کند. شرط سوم نیز اینست که لیبرمن، همانند تمامی اعضای حزب، باید به طور علنی متعهد شود که به این قانون اجازه عمل را می‌دهد.

گفته می‌شود آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی شب گذشته هیچ حمایتی از نتانیاهو بر سر لایحه خدمت اجباری از خود نشان نداد.

نتانیاهو پس از غیبت یک هفته‌ای به علت سفر به آمریکا، در حالی که انجام مذاکرات را به دیگر اعضای حزب لیکود سپرده بود، شب گذشته به این گفتگوها پیوست. بسیاری از اعضای ائتلاف معتقد بودند که بدون حضور نخست وزیر در این باره نمی‌توان به نتیجه رسید.

وزیر دادگستری رژیم صهیونیستی نیز در تلاشی جداگانه سعی کرد با گفتگو با سران حزب حریدی به این بحران خاتمه دهد.

احزاب درگیر در این مسئله باید به یک پیش‌نویس پذیرش دو جانبه درباره لایحه خدمت اجباری حریدی‌ها دست یابند. 

لیبرمن و اعضای حزب وی و نیز وزیر دارایی و حزب وی به دنبال تصویب لایحه‌ای هستند تا بکارگیری حریدی‌ها را در نیروی نظامی اسرائیل افزایش دهد. حزب کولانو به رهبری موشه کهلون تهدید کرده است در صورت تصویب نشدن بودجه مربوط به این لایحه، از ائتلاف خارج می‌شود.

سخنگوی نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت: ترجیح نخست‌وزیراین است که کابینه این رژیم به فعالیت خود تا پایان نوامبر 2019 ادامه دهد، بنابراین نتانیاهو لازم است تا موافقت احزاب ائتلاف را بدست آورد.

با این حال لیبرمن موضع سرسختانه‌ای درباره تصویب لایحه سربازی اجباری حریدی‌ها در پیش گرفته است و روز جمعه در پیام توئیتری خود با انتقاد از احزاب حریدی، تهدید به خروج حزبش از ائتلاف در صورت تصویب نشدن این لایحه کرده بود.

ماه سپتامبر دادگاه عالی این رژیم معافیت سربازی ارتدکس‌ها را تبعیض‌آمیز خواند و آن را لغو کرد.

اکثر ارتدکس‌ها از خدمت سربازی اجباری امتناع می کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار