طبق قانون جدیدِ اسرائیل مهاجران آفریقایی تا یک ماه دیگر باید خاک اراضی اشغالی را ترک کنند.

 به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، ورود پناهجویان و مهاجران غیرقانونی از آفریقا به فلسطین اشغالی از حدود ۱۰ سال پیش آغاز شد. با افزایش ناامنی و فقر در کشورهایی مانند سودان جنوبی، لیبی و اریتره آمار پناهجویانی که از این کشورها به اروپا، مصر و فلسطین اشغالی می‌روند، رو به افزایش گذاشت. این افراد پیش از سال 2013 زمانی که هنوز دیوار مرزی اسرائیل با مصر تکمیل نشده بود از مرز مصر وارد اراضی اشغالی شدند.

زندان یا اخراج، هدیه نتانیاهو به مهاجرانِ آفریقایی

این پناهجویان که شمار آنها در بازه زمانی سال‌های 2006 تا 2012 به بیش از 40 هزار نفر رسید، اغلب از دو کشور آفریقایی سودان و اریتره به فلسطین اشغالی آمده‌اند.

زندان یا اخراج، هدیه نتانیاهو به مهاجرانِ آفریقایی

پایگاه اینترنتی آتلانتیک درباره‌ علت مهاجرت آنها می‌نویسد: "این افراد اغلب از نسل‌کشی، شکنجه و نا‌امنی گریخته‌اند؛ با این حال، برخی از آنها نزدیک به ده سال است که در اسرائیل بلاتکلیف مانده‌اند".

طی چند سال گذشته با افزایش ناامنی‌ها در سودان جنوبی و اریتره عده زیادی از ساکنین این کشورها آواره یا مجبور به فرار شده‌اند.

رژیم صهیونیستی برای آنکه وجهه‌ای قانونی به عملیات اخراج مهاجران ببخشد، لایحه‌ای را به دیوان عالی اداری برد  و پس از تصویب آن، اقدامات خود را به منظور اخراج مهاجران آفریقایی از سر گرفت. مطابق این قانون، مهاجران سودانی و ارتیره‌ای در صورتی که داوطلبانه اراضی اشغالی را ترک کنند یک بلیط هواپیما به مقصد کشورشان و مبلغ 3500 دلار پول نقد دریافت خواهند کرد. در غیر این صورت دستگیر و زندانی می‌شوند.

 این در حالی است که کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد این برنامه جنجالی را مغایر با مقررات بین‌المللی و همین‌طور قوانین داخلی این رژیم دانسته است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌‌وزیر رژیم صهیونیستی و دیگر مقامات این رژیم در دفاع از سیاست‌های مهاجرتی خود مهاجران را "نفوذگرانی اقتصادی"  لقب داده‌اند که به دنبال سود و منفعت مالی به اسرائیل آمده‌اند.

نتانیاهو در سوم ژانویه 2018 پس از تصویب لایحه اخراج مهاجران گفت: "ما تاکنون 4 هزار نفر را اخراج کرده‌ایم. تلاش ما بر این است که مابقی "نفوذگران" را هم به زودی از اینجا اخراج کنیم."

وزیر امور داخلی رژیم صهیونیستی نیز در مصاحبه با رادیو ارتش گفت: "ما می‌دانیم آنها انسان هستند، نه عدد و رقم! اما جای کوچکی مثل اسرائیل و دولت کوچکی به اندازه ما توانایی تحمل این همه نفوذگر اقتصادی را ندارد."

این در حالی است که مهاجران آفریقایی در اسرائیل اغلب شغل‌های کم درآمد و سخت را در اختیار دارند و در محله‌های فقیر جنوب تل‌آویو زندگی می‌‌کنند. همچنین بسیاری از آنها در پی از دست دادن اعضای خانواده‌شان در اثر شکنجه یا برده‌داری، از کشورشان گریخته‌اند و به عنوان تنها راه‌حل موجود وارد فلسطین اشغالی شده‌اند.

چند روز پس از سخنرانی نتانیاهو بیش از 1500 نفر از صهیونیست‌های ساکن سرزمین‌های اشغالی در اعتراض به اقدام او به میدان اصلی بیت‌المقدس آمدند؛ آنها با در دست داشتن تصاویر پناهجویان اخراج شده یا زندانی، خواهان توقف این طرح غیرانسانی شدند.

گروهی از مخالفان این طرح معتقدند اگر یهودیان به راستی از هولوکاست ]ادعایی[ آسیب دیده و آواره شده‌اند، چطور امروز حاضر می‌شوند افرادی درست مثل خودشان بی‌پناه و آواره را از این سرزمین  بیرون کنند؛ بدون اینکه ذره‌ای نگران سرنوشت آنها باشند.

در ادامه این اعتراض‌ها، 36 نفر از به اصطلاح "بازماندگان هولوکاست" نیز به نتانیاهو نامه نوشتند و خواستار توقف این طرح شدند.

یورو نیوز در این باره می‌نویسد: طبق قانون جدید اسرائیل، پناهجویان غیرقانونی برای رهایی از زندان یا محاکمه می‌توانند با دریافت 3500 دلار مستقیم سوار هواپیما شده و به کشورشان بازگردانده شوند.

 این کار به ویژه برای پناهجویانی که از سودان جنوبی آمده‌اند، خطرناک است، زیرا آنها از خطرات جانی در کشور خودشان گریخته‌اند. اما اسرائیل می‌گوید در این زمینه با بعضی کشورهای آفریقایی از جمله اوگاندا و روآندا توافق‌نامه امضا کرده تا پناهجویان را به آنجا منتقل کند. این در حالی است که اوگاندا وجود چنین توافقی را تکذیب کرده و سازمان ملل نیز به نقل از مقام‌های روآندا می‌گوید چنین توافقی میان این کشور و اسرائیل وجود ندارد.

با این حال رژیم صهیونیستی از کلیه ساکنان اراضی اشغالی خواسته به صورت داوطلبانه برای اخراج این پناهجویان با مقامات مهاجرتی همکاری کنند. این همکاری شامل اعمال زور و خشونت برای اخراج مهاجران و یا دستگیری آنها نیز می‌شود.

روزنامه «هاآرتص» چاپ تل‌آویو از قول مقام‌های رسمی رژیم صهیونیستی نوشته است: «به هر شهروندی که به طور داوطلبانه به عنوان بازرس برای اخراج پناهجویان همکاری کند، پاداشی معادل ۸۷۰0 دلار تعلق خواهد گرفت.»

«حبتی» مردی 40 ساله که از اریتره آمده به ان‌بی‌سی می‌گوید: "من یک مهاجرم، نه یک جنایتکار. کاش اسرائیل این را بفهمد." او در ادامه می‌گوید: "من می‌خواهم زندگی کنم، حتی مالیات هم خواهم داد. اگر بخواهند من را به روآندا بفرستند، ترجیح می‌دهم‌ به زندان بروم چرا که آنجا کشور من نیست و من بعد از ده سال دوباره آواره می‌شوم."

«ادی هارتزوی» یک فعال حقوق پناهندگان در اسرائیل نیز به روزنامه صهیونیستی «یدیوت آحارونوت» گفت: "اخراج راه‌حلِ این مساله نیست. من از مقامات اسرائیل می‌خواهم این روند غیراخلاقی را متوقف کنند."

طبق برنامه‌ اسرائیل چنانچه این افراد تا حداکثر سی روز دیگر از فلسطین اشغالی خارج نشوند، دستگیر و زندانی می‌شوند. مقامات اسرائیل بارها مدعی شده‌اند با افرادی که اقدام به گرفتن پناهندگی از راه قانونی کنند، مشکلی ندارند. آنها همچنین ادعا کرده‌اند پناهجویانی را که در معرض خطر هستند، اخراج نمی‌کنند. با این حال طبق گزارش رویترز، از 6500 درخواست ارائه شده فقط 11 درخواست مورد قبول اداره مهاجرت اسرائیل قرار گرفته است. به عبارت دیگر، فقط "16 صدم درصد" از درخواست‌ها پذیرفته شده است!

رژیم صهیونیستی بارها بر حفظ یکدستی جمعیت یهودی‌اش تاکید کرده است و با صرف هزینه‌های کلان برای اخراج پناهجویان غیریهودی، سعی در تثبیت این شرایط دارد. در واقع، اسرائیل با ارائه‌ طرح‌هایی تنها در پی جذب مهاجران یهودی از سراسر دنیاست.

زندان یا اخراج، هدیه نتانیاهو به مهاجرانِ آفریقایی

نتانیاهو بارها از یهودیان سراسر دنیا خواسته تا به اسرائیل مهاجرت کنند. او همچنین اعلام کرده که درصدد اجرای طرحی با هزینه 45 میلیون دلار است تا یهودیان فرانسه، بلژیک و اوکراین را تشویق به زندگی و اقامت در اسرائیل کند.

با این حال، براساس گزارش‌ «سازمان مرکزی آمار اسرائیل» برای اولین بار طی سالهای ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۵ میلادی تعداد افرادی که اسرائیل را ترک کرده‌اند از تعداد یهودیانی که به این کشور آمده‌اند، پیشی گرفته است. از این رو، اسرائیل تصمیم گرفته با تمام خطراتی که برای پناهجویان اخراج شده وجود دارد با جدیت برنامه خود را به اجرا بگذارد تا به گفته‌ یکی از وزیران این رژیم از شر این "غده‌های سرطانی" خلاص شود.

یک زن 28 ساله اریتره‌ای در این باره به خبرنگار ان‌بی‌سی گفت: "من از اینکه اینجا زندگی می‌کنم خوشحال نیستم اما مجبورم چون اگر به کشورم بازگردم یا می‌میرم یا زندانی می‌شوم." او سپس خطاب به مقامات اسرائیلی گفت: "مگر شما نمی‌گویید آواره شده‌اید، سوزانده شده‌اید و بی‌پناه بودید، پس چطور وقتی می‌دانید ما در معرض خطر هستیم با ما اینگونه رفتار می‌کنید؟!"

نویسنده: حدیث خسروی

انتهای پیام/     

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۰۰ ۲۰ اسفند ۱۳۹۶
مرگ بر اسراییل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۹ ۱۹ اسفند ۱۳۹۶
مرگ بر اسراییل
آخرین اخبار