بازرس ویژه پرونده مداخله در انتخابات آمریکا در حال بررسی نقش احتمالی امارات متحده عربی در دخالت در انتخابات ۲۰۱۶ است.

رابرت مولر اینبار امارات را به نفوذ بر ترامپ و انتخابات آمریکا محکوم کردبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از هاآرتص، روزنامه نیویورک‌تایمز روز شنبه گزارش را منتشر کرد که نشان می‌دهد «رابرت مولر» بازرس ویژه پرونده مداخله روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 آمریکا، در حال بررسی اقدامات امارات متحده عربی برای نفوذ در سیاست خارجی ترامپ است.

بر اساس این گزارش، مولر به طور خاص بر اقدامات «جورج نادر» یک تاجر آمریکایی-لبنانی و مشاور ولیعهد امارات، متمرکز شده است.

به نوشته نیویورک‌تایمز، نادر در سال گذشته مرتباً به کاخ سفید رفت و آمد داشته و با مقامات ارشد آمریکایی از جمله «جرد کوشنر» داماد و مشاور ترامپ، و «استیو بنن» استراتژیست ارشد سابق ترامپ، دیدار داشته است. نادر تلاش کرد در سیاست‌های دولت آمریکا در قبال ایران و قطر نفوذ کند.

مشاوران سران کشورهای خارجی از لحاظ قانونی می‌توانند از سیاست‌های مورد نظر خود حمایت کنند و کارشان غیرقانونی نیست؛ اما مولر در حال بررسی این موضوع است که آیا امارات برای برآورده کردن خواسته های خود پولی در حمایت از ترامپ در دوره برگزاری کمپین انتخاباتی او خرج کرده است یا خیر.

اگر چنین احتمالی اثبات شود، امارات قوانین انتخاباتی آمریکا را زیر پا گذاشته است. در واقع امارات تلاش کرده با پول، بر انتخابات آمریکا تاثیر بگذارد. وظیفه مولر بررسی نقش روسیه در انتخابات آمریکا است و هنوز مشخص نیست چرا  توجه او به نفوذ امارات در این انتخابات جلب شده است. مولر تاکنون در جریان بررسی پرونده روسیه، علیه 19 نفر اعلام جرم کرده است.

این نخستین باری نیست که مولر به سیاست‌های دولت ترامپ در خاورمیانه علاقه نشان داده است. مولر پس از اینکه اثبات کرد «مایکل فلین» مشاور امنیت ملی سابق ترامپ درباره ارتباطش با سفیر روسیه در آمریکا به اف‌بی‌آی دروغ گفته است، توانست او را به همکاری با خود وادار کند. بازرس ویژه پرونده مداخله در انتخابات آمریکا  اثبات کرد فلین با سفیر روسیه درباره قطعنامه دسامبر 2016 سازمان ملل متحد به منظور محکومیت شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری، بحث کرده است. مولر همچنین در حال بررسی تلاش‌های کوشنر برای جلوگیری از تصویب این قطعنامه است، که علی‌رغم مخالفت دونالد ترامپ، در نهایت تصویب شد.

نام «الیوت برودی» یک میلیونر آمریکایی-یهودی و حامی برجسته ائتلاف یهودی جمهوری‌خواهان و نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی نیز در گزارش نیویورک‌تایمز آمده است. بر اساس گزارش مذکور، برودی صدها میلیون دلار در تجارت با سران کشور امارات سرمایه‌گذاری کرده است. نیویورک‌تایمز به یادداشتی دست یافته است که برودی سال گذشته پس از ملاقاتش با ترامپ در کاخ سفید برای نادر فرستاده و به او گفته در تلاش است تا سیاست‌های رئیس‌جمهور را در جهت منافع امارات شکل دهد.

نیویورک‌تایمز گزارش داد: این یادداشت از طریق یکی از افراد تاثیرگذار در نفوذ امارات بر واشنگتن در اختیار این روزنامه قرار گرفته است. برودی در این یادداشت نوشته بود که او برای ملاقات ترامپ با «محمد بن زاید» ولیعهد امارات در خارج از کاخ سفید و به شکل خصوصی و غیررسمی لابی کرده، اما با مخالفت «هربرت مک‌مستر» مشاور امنیت ملی ترامپ، مواجه شده است. برودی دوبار به مک‌مستر گفته بود محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی، ترجیح می‌دهد در مکانی غیررسمی با ترامپ دیدار کند؛ اما مک‌مستر در پاسخ با لبخند گفته بود طبق پروتکل، سران کشورها فقط در کاخ سفید ملاقات می‌‌کنند.

انتهای پیام/

تحقیق مولر درباره احتمال دخالت امارات در انتخابات آمریکا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار