شبکه الجزیره با پخش مستندی به ارائه جزئیات افشا شده از اسناد مداخله عربستان سعودی، امارات و بحرین در کودتای نافرجام سال ۱۹۹۶ علیه حکومت قطر پرداخت.

الجزیره: انتشار اسناد تازه درباره کودتای 1996 کشورهای عربی برای سرنگونی حکومت قطربه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ شبکه الجزیره در یک برنامه مستند به اسنادی اشاره کرد که حاکی از دست داشتن عربستان سعودی، امارات متحده عربی و بحرین در حمایت از کودتای سال 1996 با هدف سرنگونی حکومت قطر است.

شبکه الجزیره یکشنبه شب بخش اول مستند تحقیقاتی خود را پخش کرد که در آن به مصاحبه با فرماندهانی که در این  کودتا مشارکت داشتند، پرداخت. این فرماندهان نقش این کشورها برای سرنگونی حکومت قطر را تصدیق کردند. همچنین در این مستند به اسناد مربوط به سرویس اطلاعاتی عربستان سعودی و پادشاه سعودی درباره این توطئه اشاره شد.

علاوه‌بر این در این مستند اسنادی پخش شد که بر اساس آن دستگاه امنیتی عربستان و شخص سلمان بن عبدالعزیز پادشاه کنونی به همراه سلطان بن عبدالعزیز، ولیعهد و وزیر دفاع وقت سعودی در تلاش برای کودتا در قطر دخالت داشته اند.

قطر می گوید که برخی عناصر داخلی با حمایت کشورهای خارجی به ویژه همسایگان، در سال ۱۹۹۶ تلاش داشتند، شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی، پدر امیر کنونی قطر را با کودتا سرنگون کنند.

این کودتای نافرجام که به نام، «عملیات ابو علی» شناخته می‌شود، در 14 فوریه سال 1996 مصادف با ماه رمضان، اتفاق افتاد. این کودتا یکسال پس از آن صورت گرفت که شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی، امیر سابق قطر، به تخت سلطنت نشست.

در این مستند نشان داده می‌شود که کمیته‌ای متشکل از شیخ محمد بن زیاد، رئیس وقت کارکنان نیروهای مسلح امارات و ولیعهد فعلی این کشور، شیخ حمد بن عیسی الخلیفه، ولیعهد وقت بحرین، شیخ سلطان بن عبدالعزیر، وزیر دفاع وقت عربستان سعودی و عمر سلیمان، رئیس سازمان اطلاعاتی مصر و معاون سابق رئیس جمهور مصر برای سازماندهی این کودتا تشکیل شد.

یکی از برنامه‌ریزان این کودتا به الجزیره گفت: گروهی دستور داشتند که با حمله به خانه شیخ حمد بن خلیفه، در جاده الریان در دوحه وی را تحت محاصره قرار دهند. قرار بود بعد از آنکه کودتاگران کنترل تاسیسات نظامی و امنیتی را در این کشور در دست گرفتند به شبه نظامیان چراغ سبز برای ورود به قطر از طریق مرز عربستان داده شود، اما برنامه کودتا برملا  و خنثی شد.

یکی دیگر ژنرال‌های بازنشسته به الجزیره گفت: اگر آنها موفق به کنترل اوضاع می‌شدند و اگر نیروهای وابسته به آنها چه از طریق امارات و چه از بحرین، وارد قطر می‌شدند ممکن بود هر کسی را که در خیابان‌ها ببیند به قتل برسانند. آنها چیزی برای از دست دادن نداشتند.

انتشار این مستند هشت ماه پس از متهم کردن قطر از سوی عربستان سعودی، امارات و بحرین و مصر به حمایت از تروریسم اتفاق افتاد. ادعایی که به شدت از سوی قطر تکذیب شده است.

 الجزیره پیشتر اعلام کرده بود این مستند حاوی اطلاعات مهمی از خیانت کشورهای همسایه، برای سرنگونی رژیم وقت قطر است.

پخش این مستند واکنش‌های بسیاری را در رسانه‌های اجتماعی به دنبال داشت.

انتهای پیام/

برچسب ها: قطر ، عربستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار