پایگاه اینترنتی سی‌ان‌ان در گزارشی به توضیح وضع انتشار یادداشت دموکرات‌ها درباره دخالت ادعایی روسیه در انتخابات آمریکا پس از سانسور شدن آن پرداخت.

سی‌ان‌ان: یادداشت اطلاعاتی دموکرات‌ها برخلاف یادداشت جمهوری‌خواهان با سانسور منتشر شدبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی سی‌ان‌ان در گزارشی نوشت: کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا روز شنبه یک یادداشت سانسور شده را منتشر کرد که دموکرات‌ها در آن ادعاهای جمهوری خواهان برای اثبات نقض موارد نظارتی از سوی اداره فدرال آمریکا را رد کرده‌اند.

پس از اینکه «آدام شیف» نماینده ایالت کالیفرنیا از حزب دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا، و اداره فدرال (اف‌بی‌آی) درباره مواردی که باید سانسور شوند به توافق رسیدند و کاخ سفید نیز آنها را تایید کرد؛ کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان یادداشت مذکور را منتشر کرد.

کاخ سفید ماه گذشته به دلیل وجود اطلاعات حساس در این یادداشت، با انتشار آن مخالفت کرد و گفت بخش‌هایی از آن باید حذف شوند. جمهوری‌خواهان چندی پیش یادداشتی را منتشر کردند و در آن مدعی شدند اف‌بی‌آی در جریان تحقیقات مربوط به دخالت احتمالی روسیه در انتخابات 2016 آمریکا، ارتباط دموکرات‌ها را با حکم دادگاه نظارت بر فعالیت سرویس اطلاعات خارجی (FISA) که برای جاسوسی از دستیاران ترامپ استفاده شده، پنهان می‌کند. از نظر جمهوری‌خواهان، این حکم که به ادعای آنها برای جاسوسی از «کارتر پیج» مشاور سیاست خارجی ترامپ،  در زمان برگزاری کمپین انتخاباتی‌اش صادر شد، غیرقانونی بوده است.

سی‌ان‌ان نوشت: یادداشت شیف برای رد کردن یادداشت جمهوری‌خواهان تنظیم شده است. او در این یادداشت از نقش اف‌بی‌آی و وزارت دادگستری برای دریافت مجوز FISA دفاع کرد. منتقدان جمهوری‌خواه تمام تلاش خود را برای زیر سوال بردن این مجوز و تحقیقات «رابرت مولر» بازرس ویژه تحقیقات روسیه انجام دادند.

شیف در بیانیه‌ای اعلام کرد: «یادداشت دموکرات‌ها به نگرانی‌های مردم آمریکا درباره عملکرد اف‌بی‌آی، وزارت دادگستری و دادگاه نظارت بر اطلاعات خارجی آمریکا (FISC) پایان می‌دهد. بررسی‌های گسترده ما درباره حکم اولیه FISA و سه تجدیدنظر بعدی نشان داد اف‌بی‌آی و وزارت دادگستری هیچ رفتار غیرحرفه‌ای، غیراخلاقی و غیرقانونی برای صدور این مجوز انجام نداده است. برعکس، بررسی‌ها شان داد اف‌بی‌آی و وزارت دادگستری برای موجه بودن این چهار درخواست تلاش زیادی کرده‌اند».

کاخ سفید در بیانیه‌ای در واکنش به انتشار این یادداشت اعلام کرد هیچ چیزی در این یادداشت نیست که اثبات کند اظهارات ترامپ برای همدست نبودن او و کمپینش با روسیه دروغ است. در این بیانیه آمده است: «با اینکه یادداشت دموکرات‌ها رئیس‌جمهور را از لحاظ سیاسی تضعیف می‌کند، او برای شفاف‌سازی [درباره تردیدهای به وجود آمده] از انتشار آن حمایت کرد. با این حال این سند که جهت‌گیری سیاسی دارد به نگرانی‌هایی که درباره تحقیقات یک حزب از یک نامزد و مطرح شدن اتهامات غیرقابل اعتماد برای دریافت مجوز نظارتی پاسخ جدی نداده است».

ترامپ عصر شنبه در پیامی توییتری نوشت: « یادداشت دموکرات‌ها درباره سوءاستفاده نظارتی دولت یک شکست سیاسی و حقوقی کامل است و تنها تمام اقدامات وحشتناکی که انجام شد را تایید می‌کند. کاملاً غیرقانونی».

شیف و دیگر دموکرات‌ها می‌گویند یادداشت جمهوری‌خواهان که «دوین نونس» نماینده کالیفرنیا از حزب جمهوری‌خواه، آن را تهیه کرده گمراه کننده است. دموکرات‌ها می‌گویند در یادداشت جمهوری‌خواهان به این موضوع که «کریستوفر استیل» مامور اطلاعاتی سابق انگلیس، برای تشکیل پرونده همدستی روسیه و ترامپ از یک نهاد سیاسی پول گرفته و در حکم FISA نیز آمده، اشاره نشده است. «کریستوفر ری» رئیس اف‌بی‌آی نیز نگرانی خود بابت یادداشت نونس را اعلام کرد و به کاخ سفید هشدار داد حذف بخشی از اطلاعات به صحت یادداشت آسیب می‌زند.

نونس در کنفرانس محافظه‌کاران -که عصر شنبه برگزار شد- گفت او از انتشار یادداشت دموکرات‌ها حمایت می‌کند چون «نه تنها نشان می‌دهد دموکرات‌ها در حال سرپوش گذاشتن بر کارهایشان هستند؛ برای این کار با بخش‌هایی از دولت هم همدستی می‌کنند. در نتیجه آنچه در یادداشت دموکرات‌ها می‌بینیم این است که اشکالی ندارد اف‌بی‌آی و وزارت دادگستری از سوی یک کمپین علیه کمپین دیگر اقدام کنند».

نونس در یک بیانیه کتبی نوشت: « دادگاه نظارت بر فعالیت سرویس اطلاعات خارجی درباره همکاری پیشین آقای پیج با اف‌بی‌آی درباره روسی‌هایی که در آمریکا بودند و عدالت درباره آنها اجرا شد، گمراه شده است.

استدلال‌های اصلی

دو استدلال اصلی در یادداشت شیف وجود دارد: نخست اینکه درخواست اف‌بی‌آی برای صدور مجوز FISA درباره پیچ قانونی بوده و دوم اینکه انگیزه‌های سیاسی پشت تحقیق استیل کاملاً افشا شده است. شیف در یادداشت خود درباره تمایل اف‌بی‌آی برای بازجویی از پیج نوشته است. برای مثال در این یادداشت به دلیل مصاحبه اف‌بی‌آی با پیچ در مارس 2016 درباره ارتباطش با اطلاعات روسیه اشاره شده است. شیف نوشت: «نگرانی و توجه اف‌بی‌آی به اقدامات پیچ قبل از اینکه اطلاعات استیل به دست این اداره برسد، آغاز شد». همچنین در یادداشت دموکرات‌ها آمده است استیل -که پرونده همدستی روسیه و ترامپ را تهیه کرد- هیچ نقشی در آغاز تحقیقات اف‌بی‌آی درباره احتمال مداخله مسکو در انتخابات 2016 آمریکا نداشته است. این تحقیقات در 31 ژوئیه 2016 آغاز شدند.

نویسنده یادداشت مذکور نوشت: «گزارش استیل تا اواسط سپتامبر 2016 به دست گروه ضداطلاعاتی در مرکز فرماندهی اف‌بی‌آی نرسیده بود. یعنی این اطلاعات بیش از 7 هفته پس از آغاز تحقیقات اف‌بی‌آی درباره روسیه به دست این اداره رسید».

در یادداشت دموکرات‌ها نوشته شده اف‌بی‌آی تا سپتامبر 2016 تحقیق درباره شماری از دستیاران ترامپ را آغاز کرده بوده است، البته تعداد این افراد در یادداشت سانسور شده است. وزارت دادگستری در تمدید FISA برای دفعات بعدی اطلاعاتی را که از چندین منبع دریافت کرده بود ارائه داد که بخش‌هایی از گزارش استیل درباره پیج را تایید می‌کرد. البته جزئیات مربوط به این بخش سانسور شده‌اند.

به بحث گذاشتن نقش استیل

در یادداشت دموکرات‌ها آمده است نقش استیل و انگیزه‌های سیاسی او در مجوز اکتبر 2016 دادگاه نظارت بر فعالیت سرویس اطلاعات خارجی به خوبی تشریح شده است. جمهوری‌خواهان در یادداشت خود نوشته بودند در مجوز FISA به این موضوع که کمپین هیلاری کلینتون و کمیته ملی دموکرات‌ها غیرمستقیماً هزینه تحقیقات استیل را پرداخته‌اند، اشاره نشده است.

شیف در یادداشتش نوشته مجوز FISA اشاره کرده که تحقیقات استیل برای بی اعتبار کردن کمپین ترامپ انجام شده و وزارت دادگستری از مقامات آمریکایی که در این مجوز بودند نامی نبرده است. در این یادداشت آمده است وقتی مجوز FISA برای نخستین بار صادر شد «گلن سیمپسون» یکی از بنیانگذاران شرکت اطلاعاتی « Fusion GPS» به استیل نگفت که کمپین کلینتون و کمیته ملی دموکرات‌ها هزینه انجام این تحقیقات را پرداخته است.

دشمنی احزاب با یکدیگر بر سر یادداشت‌ها

انتشار یادداشت‌های جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها از سوی کمیته اطلاعاتی آمریکا یک نقطه عطف جدید در تاریخ این کمیته است. کمیته مذکور برای نخستین بار در تاریخ فعالیت خود اسناد طبقه بندی شده‌ای را با سانسور منتشر کرده است. جمهوری‌خواهان این کمیته ابتدا به انتشار یادداشت خود بدون انتشار سند تکذیبی دموکرات‌ها رای دادند. اما کمی بعد انتشار یادداشت دموکرات‌ها نیز رای آورد.

در انتهای گزارش سی‌ان‌ان آمده است: ترامپ علی‌رغم مخالفت اف‌بی‌آی و وزارت دادگستری خواستار انتشار یادداشت جمهوری‌خواهان شد. کمیته اطلاعاتی آمریکا با انتشار اطلاعات طبقه‌بندی شده‌ای که در اختیار رئیس‌جمهور بودند مخالفت کرد، اما او بدون هیچ تغییری یادداشت را منتشر کرد. این در حالی است که کاخ سفید سند دموکرات‌ها را با سانسور منتشر کرد. این مسئله مذاکره کارکنان کمیته دموکرات و اف‌بی‌آی را در پی داشت. شیف هشدار داده بود که کاخ سفید ممکن است این سند را از لحاظ سیاسی سانسور کند.

انتهای پیام/

گزاش سی‌ان‌ان از انتشار یادداشت دموکرات‌ها درباره دخالت ادعایی روسیه در انتخابات 2016 آمریکا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار