نشست عمومی فرهنگستان علوم جهان (twas) سال آینده در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در شیراز برگزار می‌شود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ مسعود برومند معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه شیراز میزبان بیست و هشتمین نشست عمومی فرهنگستان علوم جهان خواهد بود، گفت: این نشست با حضور ۲۵۰ دانشمند برتر جهان و ۱۰۰ دانشمند برتر کشورمان در آبان سال آینده برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت این نشست در تبادل علمی دانشمندان کشورمان در سطح بین المللی، افزود: فرهنگستان علوم جهان یک نهاد مهم علمی است که بیش از هزار و ۱۰۰ دانشمند برجسته از کشور‌های مختلف در آن عضو و از میان آن‌ها ۱۵ دانشمند کشورمان هم عضو این فرهنگستان هستند.

برومند با تاکید بر اینکه این نشست به میزبانی کشورمان در توسعه فعالیت‌های بین المللی علمی کشورمان بسیار مهم است خاطرنشان کرد: حضور در این نشست‌ها به محققان کشورمان اجازه می‌دهد تا محققان هم تراز خود را بشناسند و از آخرین یافته‌های همدیگر مطلع شوند و ارتباطات علمی خود را افزایش دهند.

این مقام مسئول حضور دانشمندان برجسته و سخنرانی‌های کلیدی را فرصتی برای استفاده محققان و پژوهشگران کشورمان دانست و گفت: این نششست بستری برای ارتقا همکاری‌های علمی بین المللی کشورمان فراهم می‌کند.

معاون وزیر همچنین از همکاری مشترک وزارت خانه‌های علوم فناوری، تحقیقات، بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در برگزاری این نشست خبر داد و گفت: روز دقیق برگزاری این نشست هم پس از بررسی‌های نهایی اعلام می‌شود.

مدیر اجرایی فرهنگستان علوم جهان هم گفت: در نشست ۲۰۱۸ این فرهنگستان در شیراز، ۱۰ دانشمند برتر جهان معرفی می‌شود.

رومین مورنزی افزود: فرهنگستان علوم جهان بدون نگاه تبعیض آمیز زیرساخت‌های علمی را برای مجامع علمی و دانشمندان کشور‌های مختلف فراهم می‌کند و با اهدا جوایز و معرفی دانشمندان برتر به دنبال ایجاد انگیزش در فضایی عادلانه و رقابتی است.

وی با تاکید بر اینکه در فرهنگستان علوم جهان کشور‌ها عضویت ندارند بلکه دانشمندان و مجامع علمی همه دنیا بر اساس ملاک‌های مشخص می‌توانند در آن عضویت یابند هم گفت: فرهنگستان علوم جهان فضای علمی جهان را رصد می‌کند و برای فراهم ساختن زیرساخت‌های عادلانه پیشرفت همه محققان ۸۰ درصد ظرفیت خود را به کشور‌های کمتر توسعه یافته و در حال توسعه اختصاص می‌دهد و ۲۰ درصد آن را برای کشور‌های توسعه یافته در نظر می‌گیرد.

رییس مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری هم گفت: ویژگی نشست ۲۰۱۸ برگزاری انتخابات اعضای جدید این فرهنگستان است که هر سه سال یکبار برگزار می‌شود و ۲۱۰ دانشمند و پژوهشگر برتر کشورمان را به عنوان کاندیدا عضویت این فرهنگستان معرفی می‌کنیم تا اعضای ایران در این فرهنگستان افزایش یابد.

دهقانی ادامه داد: برگزاری این نشست در شیراز فرصت خوبی برای افزایش همکاری‌ها و مشارکت‌های بین المللی محققان ایرانی و افزایش حضور پژوهشگران ایرانی در این فرهنگستان جهانی است.

وی یادآور شد: ایران در ۲۰ سال گذشته در همه شاخص‌های علمی رشد خوبی داشته است و افزایش همکاری‌های علمی بین المللی به استمرار این موفقیت‌ها کمک می‌کند.

رییس مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری همچنین گفت: مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری به مرکزیت شیراز به عنوان یک نهاد منطقه‌ای در توافق فرهنگستان علوم جهان و وزرات علوم فناوری و تحقیقات راه اندازی شده است و به همین دلیل نشست عمومی آن هم به میزبانی شیراز است.

فرهنگستان علوم جهان (TWAS) یک سازمان مستقل بین المللی است که در سال ۱۹۸۳ به همت گروهی از دانشمندان کشور‌های جنوب به سرپرستی پروفسور عبدالسلام اولین مسلمان برنده نوبل در ایتالیا راه اندازی شد و از سازمان‌های ذیل ماده ۶۳ ساختار سازمان ملل متحد و برنامه‌های آن در چارچوب سازمان یونسکو قرار دارد.

این فرهنگستان در حال حاضر بیش از هزار و ۱۰۰ عضو رسمی از ۷۰ کشور دنیا دارد و اجلاس عمومی آن سالیانه در یکی از کشور‌های دنیا برگزار می‌شود.
انتهای پیام/ر

شیراز میزبان بیست و هشتمین نشست عمومی فرهنگستان علوم جهان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.