رئیس کرسی علوم عقلی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: با پیروی از منویات رهبر معظم انقلاب، تحول در علوم انسانی محقق شود.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ آیت الله احمد بهشتی رئیس کرسی علوم عقلی شورای عالی انقلاب فرهنگی در اختتامیه نخستین همایش ملی " چیستی و چگونگی تحول در علوم انسانی از دیدگاه آیت‌الله خامنه‌ای " در شیراز اظهار کرد: برای تحول در علوم انسانی چاره‌ای جز ایجاد تحول در جهان بینی نداریم.

وی اضافه کرد: جهان بینی مبنای تفکر است و جهان بینی مطلوب و ایده آل، همان جهان بینی توحیدی و الهی است.

رئیس کرسی علوم عقلی شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: هر ایدئولوژی یک مبنای عقیدتی دارد که بر اساس آن عمل صورت می‌گیرد و اگر جهان بینی مادّی باشد، ایدئولوژی هم مادّی می‌شود و شخص در همان مسیر حرکت می‌کند.

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: نمی‌توان انتظار داشت از دل یک جهان بینی مشرکانه، ایدئولوژی الهی و توحیدی برخیزد.

آیت الله احمد بهشتی، با تاکید بر لزوم الهی بودن جهان بینی گفت: از جهان بینی ناب و خالص، علم توحیدی تولید می‌شود.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه، علوم انسانی باید بر اساس جهان بینی صحیح، دینی شود، اظهار امیدواری کرد: تحول در علوم انسانی با پیروی از منویات رهبر معظم انقلاب محقق شود و مباحثی که پیرامون این تحول مطرح شده به نتایح ارزشمندی منتج شود.

آیت الله علی اکبر کلانتری نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری هم اظهار کرد: اسلام به عنوان یک دین کامل به همه عرصه‌های زندگی انسان توجه دارد و با تدبر در آیات قرآن و منابع دینی می‌توان پاسخ مناسب را برای نیاز‌های بشر، استخراج و استنباط کرد.

وی افزود: عمده علوم انسانی رایج در کشورمان ترجمه‌ای، غیربومی و وارداتی است و نمی‌تواند جوابگوی نیاز‌های امروز جامعه ما استاد دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه شیراز گفت: در حال حاضرعلوم انسانی، هم از لحاظ مبانی و جهان بینی و هم از لحاظ پیش فرض‌های فکری و عقیدتی، برای جهان غرب تنظیم شده است و ما نیازمند آن هستیم که متناسب با نیازهایمان و بر اساس فرهنگ غنی خودمان، با بهره گیری از منابع قرآن و سنت و عقل، علوم انسانی ایجاد کنیم.

هادی پژوهش معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس هم اظهار کرد: غرب به دنبال آن است که با بهره گیری از تکنولوژی‌های ارتباطی، فرهنگ و تفکر خود را بر کل دنیا حاکم سازد و بنابراین ضوری است اندیشمندان حوزه و دانشگاه تلاش کنند متناسب با فرهنگ، هویت، شان و جایگاه ایران اسلامی، به تولید علم بپردازند.

محمد جواد دهقانی رئیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) نیز بیان کرد: حدود ۹۵ درصد مقالات علوم انسانی کشور در آی اس سی (ISC) ثبت می‌شود و هم اکنون ۳۲ درصد مدارک موجود در ISC مربوط به علوم انسانی است.
دبیر علمی نخستین همایش ملی " چیستی و چگونگی تحول در علوم انسانی از دیدگاه آیت‌الله خامنه‌ای " گفت: در این همایش دو روزه از بین ۴۰ مقاله برگزیده، ۱۱ مقاله ارائه و ۷ کرسی نظریه پردازی، دو میزگرد، شش نشست هم اندیشی و شش کارگاه آموزش نیز برگزار شد.

سید سعید زاهد زاهدانی افزود: آثار و تالیف‌های مرتبط با تحول در علوم انسانی به عنوان مرکز اسناد در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گردآوری می‌شود.

زاهد بیان کرد: این همایش‌ها دوسالانه است و سال ۱۳۹۸ همایش بعدی در دانشگاه شیراز برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: در این مراسم از کتاب " چشم انداز تحول علوم انسانی از منظر آیت الله خامنه‌ای " تالیف محسن جاجرمی زاده و علیرضا فارسی نژاد، کتاب " واقعیت و روش تبیین کنش انسانی در چهارچوب فلسفه اسلامی" نوشته‌ی عطاءالله رفیعی آتانی و کتاب "منظومه فکری حضرت آیت الله خامنه‌ای " اثر جمعی از پژوهشگران و دکتر عبدالحسین خسروپناه رونمایی شد.

انتهای پیام/ن

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار