شهر تایباد که در شرق استان خراسان رضوی قرار گرفته است، در گذشته با نام طیبات به معنی شهر پاکان شناخته می‌شد.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  یکی از شهر‌ستان‌های استان خراسان رضوی با نام تایباد شناخته می‌شود. این شهرستان که یک بخش با نام بخش مرکزی شهرستان تایباد، 2 دهستان با نام‌های پایین ولایت و کرات و 3 شهر با نام‌های تایباد،کاریز و مشهدریزه را دربرگرفته، به دلیل  هم‌مرز بودن با کشور افغانستان در مرز دوغارون، اهمیت بسیاری برای مبادلات کالا دارد.

تایباد؛ شهر پاکان

بنابر این گزارش، شهر تایباد که یکی از شهرهای شهرستان تایباد در استان خراسان رضوی است، در گذشته با نام «طیبات» به معنی شهر پاکان و «باخرز» شناخته می‌شد. این شهر  در مسیر ارتباطی تربت جام، فریمان، سنگان، خواف و تربت حیدریه به مشهد متصل می‌شود.

مردم شهر تایباد به زبان فارسی دری صحبت می‌کنند. از سوغاتی های شهر تایباد می‌توان به زیره سبز، خربزه، زعفران و عرقیات گیاهی اشاره کرد.

تایباد؛ شهر پاکان(ویژه نوروز)

گفتنی است؛  روستای فرمان آباد، آبشار ارزنه، محوطه تاریخی جوزقان، رباط عباس آباد، شهر تاریخی مالین، روستای پشته، مسجد مولانا، مسجد غیاثیه شاهرخ، آرامگاه خواجه عبدالله و میل کرات از جاذبه‌های گردشگری تایباد به حساب می‌آیند.

تایباد؛ شهر پاکان(ویژه نوروز)

میل کرات که از دوران سلجوقی باقی مانده، در اصل علامتی برای راهنمایی کاروانها، مسافران، تاجران و بازرگانانی بود که از ایالات قهستان به سمت شرق حرکت می‌کردند. این بنای تاریخی شباهت بسیاری به مناره جام در شهر هرات افغانستان دارد.

تایباد؛ شهر پاکان(ویژه نوروز)

خاطرنشان می‌شود که تا به امروز هیچ اقامتگاه بوم گردی در تایباد ایجاد نشده است.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار