المپیک ۲۰۲۴ فرانسه در فضایی خاص برگزار شد و در بحبوحه برگزاری المپیک، همچنان شاهد تداوم کارزار قتل و نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در نوار غزه بودیم.

المپیک ۲۰۲۴ فرانسه در فضایی خاص برگزار شد. در بحبوحه برگزاری بازی‌های المپیک، همچنان شاهد تداوم کارزار قتل و نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در نوار غزه و البته دیگر اقدامات تروریستی این رژیم، نظیر ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران بودیم. حین برگزاری بازی‌های المپیک نیز برخی جریان‌های سیاسی و رسانه‌ای کوشیدند با طرح مسائل مختلف، اعتراضات علیه رژیم اشغالگر قدس و حضور ورزشکاران این رژیم در بازی‌های المپیک را از مسیر خود منحرف کنند.

از‌این‌رو، شبکه‌های برون‌مرزی صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران به‌نحوی فعال در معادله بازی‌های المپیک فرانسه کنشگری رسانه‌ای کردند و در پی تاباندن نور بر آن دسته از واقعیت‌های مرتبط با این رویداد بوده‌اند که کنشگران غربی و صهیونیستی، مایل به لاپوشانی آنها هستند.

اولین اعتراضات به سوء‌مدیریت در برگزاری المپیک پاریس مدتی قبل‌از شروع المپیک در اکتبر ۲۰۲۳ به وقوع پیوست. معترضان در خارج از مقر المپیک پاریس جمع شدند تا از برگزارکنندگان درخواست کنند به حقوق مهاجران و سایر افراد بی‌سرپرست احترام بگذارند؛ زیرا مقامات پاریس رسماً اعلام کرده بودند که پاکسازی اردوگاه‌ها را قبل‌از بازی‌ها افزایش داده‌اند. همچنین کارگران ساختمانی و کارکنان ضرابخانه پاریس که مدال‌های المپیک را می‌سازند و گروه‌های دیگری از کارگران که جزو عوامل برگزاری المپیک بودند، خواستار تسهیلات بهتر و افزایش دستمزد‌ها شده بودند. اعتراض بزرگ‌تر و گسترده‌تر، شب قبل از افتتاحیه رخ داد؛ جایی که چندین هزار نفر در میدان جمهوری مقابل چشم انبوهی از خبرنگاران بین‌المللی بسیج شدند. این رویداد که «مراسم ضدافتتاحیه المپیک» نامیده شد، توسط بیش از ۸۰ سازمان مردمی‌به وقوع پیوست. در میان این معترضان، سازمان‌ها و اتحادیه‌های کارگری، گروه‌های حامی محیط‌زیست، سازمان‌های حامی آزادی‌های مدنی و... حضور داشتند. نکته غافلگیرکننده این اجتماع، همبستگی با فلسطین و تظاهرات در حمایت از فلسطینیان بود. پرچم‌ها و چفیه‌ها در میان جمعیت به چشم می‌خورد و سخنرانان پیوند استوارشان را بین آرمان فلسطین و مبارزه ضدالمپیک به نمایش گذاشتند.

حضور ورزشکاران رژیم‌صهیونیستی در بازی‌ها و درعین‌حال، شکلی از نسل‌کشی که این رژیم آن را عادی جلوه می‌دهد، نمونه‌ای وحشیانه از «سفیدشویی ورزشی» تلقی می‌شود. اینها همه درحالی رخ داد که در روز افتتاحیه المپیک پاریس، شوک فرهنگی هولناک‌تری به وقوع پیوست. مراسم افتتاحیه المپیک ۲۰۲۴ در پاریس یکی از پرحاشیه‌ترین آیین‌های آغازین این‌گونه مسابقات بود که بخش‌های بسیار متنوعی داشت و مملو از نمایش‌های مختلف و البته در تعارض با اصول و عقاید انسانی بود.

از روز برگزاری مراسم افتتاحیه تا همین امروز، انتقاد‌های بسیاری به بخش‌های مختلف این مراسم وارد شده است؛ نقد‌های درستی که بیشتر مرتبط با بخش‌هایی بود که منحرفان جنسی اجرای آن را برعهده داشتند. از دید مسلمانان در کشور‌های اسلامی و حتی مخاطبان غیرمسلمان، این رویداد، نوعی ساختارشکنی، زیاده‌روی و توهین‌آمیز تلقی شد. عمده موضوعات مطروحه در متن فوق به‌شکلی کامل و با جزئیات بیشتر در رادیووتلویزیون‌های معاونت برون‌مرزی برای مخاطبان در سراسر گیتی بازگو شد. در ادامه، شرح مختصری از فعالیت‌های شبکه‌های خبری این معاونت را می‌خوانید.

المپیک ۲۰۲۴ پاریس در «پرس تی‌وی» و «هیسپان تی‌وی»

شبکه پرس تی‌وی با راه‌اندازی یک بخش جدید در وبگاه خود با عنوان «المپیک پاریس» /Paris Olympics، به‌نحو ویژه و در قالب پرونده‌های مختلف، رویداد‌های گوناگون و درخور توجهی درخصوص بازی‌های المپیک فرانسه را واکاوی و بررسی کارشناسی و تحلیلی کرد. دراین‌باره، به‌طور خاص می‌توان به پوشش اعتراضات در فرانسه علیه حضور ورزشکار- نظامیان صهیونیست در بازی‌های المپیک اشاره کرد.

درعین‌حال، شبکه پرس تی‌وی در قالب پرونده‌هایی خاص به مسائل جنجالی در بحبوحه برگزاری رویداد المپیک نیز پرداخت. به‌عنوان مثال، در پی جوسازی‌های گسترده تبلیغاتی علیه «ایمن خلیف»، بوکسور زن الجزایری و طرح این اتهام که وی زن نیست و مسابقه‌اش با یک بوکسور ایتالیایی که با شکست زودهنگام ورزشکار ایتالیایی همراه شد، ناعادلانه بوده، شبکه پرس تی‌وی در قالب گزارشی مبسوط، به واکاوی کارزار‌های نفرت‌پراکنی و نژادپرستی و طرح دروغ علیه ایمن خلیف پرداخت.

باید توجه داشت که این اتهامات علیه این ورزشکار الجزایری در حالی مطرح شده که کمیته بین‌المللی المپیک از حضور او در بازی‌های المپیک حمایت کرده و البته که رسانه‌های غربی در خصوص دیگر موارد مشابه (درباره ورزشکاران غربی) و نظیر اتهاماتی که علیه ایمن خلیف مطرح کرده‌اند، به سکوت محض روی آورده‌اند. ازاین‌رو، پرداختِ رسانه‌ای پرس تی‌وی چه در قالب گزارش‌های تصویری و چه انعکاس آنها در وبگاه خبری و شبکه‌های اجتماعی‌اش، مانع از آن شد که روایت‌های یک‌طرفه غربی‌ها درباره موضوع مذکور فرصت ترویج و گسترش پیدا کند.

درباره دیگر مسائل و موضوعات نظیر شهادت بیش از ۴۰۰ ورزشکار حرفه‌ای فلسطینی قبل‌از آغاز بازی‌های المپیک یا طرح ادعا‌های ضدایرانی از سوی صهیونیست‌ها علیه کشورمان در بحبوحه برگزاری بازی‌های المپیک فرانسه و درعین‌حال، کنشگری فعال برخی از به‌ظاهر ورزشکاران رژیم صهیونیستی در کارزار قتل و کشتار مردم غزه نیز شاهد پوشش تحلیلی پرس تی‌وی از این رویداد‌ها بوده‌ایم.

دراین‌میان، شبکه هیسپان تی‌وی به‌عنوان شبکه برون‌مرزی اسپانیایی‌زبان کشورمان نیز رویداد المپیک ۲۰۲۴ پاریس را به‌نحوی گسترده پوشش داده است. در این زمینه بسته خبری Juan José Juan خبرنگار شبکه هیسپان تی‌وی از پاریس درزمینه اعتراضات در فرانسه علیه حضور ورزشکاران رژیم‌صهیونیستی در رویداد المپیک و به‌طور کلی، جنایات رژیم اشغالگر قدس در نوار غزه، یکی از نمود‌های عینی تلاش هیسپان تی‌وی برای پوشش مؤثر واقعیت‌ها در حاشیه بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ فرانسه بود.

هیسپان تی‌وی همچنین، چه در قالب گزارش‌های تصویری و چه انتشار مطالب تحلیلی در وبگاه و شبکه‌های اجتماعی خود، رویداد‌هایی نظیر ابراز محکومیت مقام معظم رهبری نسبت به توهین به حضرت مسیح (ع) در افتتاحیه بازی‌های المپیک و نیز محکوم کردن حمایت از همجنس‌بازی در رویداد مذکور را منعکس کرده است.

حضور پررنگ بانوان مسلمان در کاروان کشورمان و امتناع برخی از ورشکاران از روبه‌رو شدن با ورزشکار- نظامیان صهیونیست که در دوره کنونی بازی‌های المپیک بیشتر به چشم می‌خورد و درعین‌حال، هو شدن سرود رژیم صهیونیستی در مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک و در ورزشگاه‌های مختلف محل برگزاری بازی‌ها و البته حضور توجه‌برانگیز و معنادار ورزشکاران فلسطینی در بازی‌های المپیک، همه و همه، ازجمله رویداد‌هایی بوده‌اند که توسط شبکه هیسپان تی‌وی پوشش داده شدند.

البته شبکه هیسپان تی‌وی برای انتقال پیام خود و همچنین پوشش منطقی رویداد‌های مرتبط با بازی‌های المپیک فرانسه در قالب‌هایی نظیر ویدئو، تصاویر گرافیک، کاریکاتور، اینفوگرافی، عکس‌نوشته و اسلاید‌های اطلاعاتی فعال بوده است. در این چارچوب، پرس تی‌وی و هیسپان تی‌وی، به‌عنوان رسانه‌های انگلیسی و اسپانیایی‌زبان، بر آن بوده‌اند تا با کنشگری مؤثر رسانه‌ای در بحبوحه برگزاری بازی‌های المپیک، روایت‌سازی‌های جریان‌های تبلیغاتی عبری-غربی درباره مسائل و موضوعات مختلف را زیر سؤال ببرند و درعین‌حال، فضا را برای انتشار و بازتاب مسائلی فراهم سازند که جریان‌های مخالف و معاند با اسلام و کشورمان مایل به پوشش دادن آنها نیستند.

برنامه «اولمبیاد ۲۰۲۴» شبکه خبری العالم

این شبکه معاونت برون‌مرزی با ویژه‌برنامه «اولمبیاد ۲۰۲۴» و زمان پخش شامگاهی در مدت زمان ۲۸ دقیقه، با ساختاری زنده و ترکیبی با مخاطبان عرب‌زبان همراه بود.

برنامه «المپیک ۲۰۲۴» العالم با تهیه‌کنندگی افشین شیروانی، مجری طرحی و کارگردانی علیرضا محمدخانی و با حضور مجریان اول و دوم، به‌ترتیب محمد عامری و مصطفی غافلی و خبرنگار اعزامی‌به محل دهکده بازی‌ها، حیدر زیبرم، در شب‌های برگزاری المپیک رأس ساعت ۲۴:۰۰ به وقت تهران روی آنتن این شبکه رفت.

کارگردان این برنامه در مقدمه ارائه طرح، تصریح کرد: همواره رویداد المپیک میعادگاه ورزش اصیل، صلح، دوستی و رقابت بوده است که در چندین دوره از آن، سیاست‌های دوگانه‌ای نسبت به حضور برخی کشور‌ها و ورزشکاران آنها اتخاذ شده که تناقضاتی را به همراه داشته است.

برایمان نمایش تناقضات بالقوه و بالفعلی که در بالا ذکر شد، از اهمیت خاصی برخوردار بود؛ چراکه کشور‌هایی مانند رژیم صهیونیستی که از نظام استکبار جهانی تبعیت می‌کنند، با وجود ظلم، نسل‌کشی و کودک‌کشی، هرساله خیلی راحت و در کمال احترام اجازه حضور در این رویداد را دارند. ولی این موضوع برای کشور‌هایی که در بلوک استکبار نمی‌گنجند، کاملاً متفاوت است. نمایش حواشی این دست از اتفاقات مثل خودداری برخی از ورزشکاران از مسابقه دادن با نمایندگان رژیم کودک‌کش صهیونیستی، اعتراضات بحق مردم جهان در پاریس علیه حضور این نمایندگان، تمسخر و به چالش کشیدن ادیان آسمانی در مراسم افتتاحیه، ترویج همجنس‌گرایی و مسائل ضداخلاق و خانواده که از مخرب‌ترین اتفاقات سال‌های اخیر است، مشخص کردن شغل اصلی ورزشکاران این رژیم که همان جنگ و کودک‌کشی است، حضور مؤثر کشور‌های حوزه مقاومت در این رویداد جهانی و بروز و ظهور ورزشکاران کشور‌های عربی در تقابل با استکبار غرب، از ضروریات تولید این دست از ویژه‌برنامه‌های تلویزیونی است. در این برنامه که دارای یک بخش اصلی و بخش‌های گوناگون است، سعی کردیم تا با ضرباهنگ بالا به اخبار، حواشی و نکاتی را که رسانه‌های غرب هیچ اشاره‌ای به آن نمی‌کنند، نمایان کنیم.

حضور مهمان و کارشناس ورزشی عرب‌زبان، اعزام خبرنگار به دهکده المپیک پاریس و خارج از دهکده، ارتباط تصویری با کارشناسان کشور‌های حوزه مقاومت و عرب‌زبان نظیر عراق، سوریه، لبنان، مصر، الجزایر، تونس و...، استفاده از دو مجری اصلی و مکمل جهت تنوع‌بخشی، تمهید بخش‌های تاریخچه المپیک و مصاحبه با اعضای کاروان ایران از ویژگی‌های این برنامه بود. بخش‌هایی درباره ورزشکاران قبلی و قدیمی‌که از مبارزه با نمایندگان رژیم صهیونیستی خودداری کرده بودند نیز در برنامه جانمایی شده بود که براساس موضوعات پخش شد.

این برنامه کوشید تا به صورت متنوع به حواشی و اتفاقات ذکرشده بپردازد و به‌نوعی، وظیفه خود را در حمایت از مظلوم و بیان حقیقت‌های روشنی که همواره ازطرف رسانه‌های غرب بایکوت می‌شود، ادا کند و تصویر روشنی از تفکر حاکم بر این‌گونه رویداد‌ها بازتاب دهد.

خبرگزاری تصویری ایران‌پرس

این خبرگزاری بین‌المللی تصویری معاونت برون‌مرزی با انتشار تصاویر و گزارش‌هایی، سعی در نشان دادن حواشی و اتفاقات المپیک ۲۰۲۴ پاریس برای مخاطبان خود داشت.

انتشار اخبار المپیک با رویکرد پوشش پویش‌های ضداسرائیلی در ایران و سایر کشورها، ازجمله در فرانسه در اعتراض به حضور ورزشکاران رژیم صهیونیستی در سایت خبرگزاری به زبان‌های مختلف، و شبکه‌های اجتماعی، همچنین، انتشار اخبار انتقادی به نحوه برگزاری مراسم افتتاحیه المپیک در توهین به مقدسات مسیحیان، پوشش اعتراضات مربوط به برنامه افتتاحیه المپیک در توهین به مقدسات مسیحیان و انتشار اینفوگرافی و موشن‌گرافی با موضوع تحریم ورزشکاران رژیم صهیونیستی در المپیک پاریس در شبکه‌های اجتماعی خبرگزاری ایران‌پرس از جمله اقداماتی است که این رسانه کرده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار