مدیر روابط عمومی و امور فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی وگردشگری استان کرمان، گفت: آیین جشن سده در روز دهم بهمن ماه سال جاری در محل خیابان سده شهر کرمان برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، محمد مهدی افضلی مدیر روابط عمومی و امور فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی وگردشگری استان گفت: این جشن هرساله توسط انجمن زرتشتیان کرمان و با همکاری ادارات و نهادهای مرتبط در محل خیابان سده شهر کرمان برگزار می شود.


وی بیان کرد: امسال نیز آیین جشن سده از ساعت 16 الی 17در محل خیابان سده شهر کرمان برپا می شود.


افضلی با بیان اینکه حضور عموم در جشن سده کرمان امکان پذیر است افزود: تمهیدات لازم برای برپایی جشن سده در کرمان اتخاذ شده و امیدواریم همچون سالهای گذشته به بهترین نحو برگزار شود.


مدیر روابط عمومی و امور فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت: آیین جشن سده کرمان در فهرست آثار معنوی به ثبت ملی رسیده است.


وی با تقدیر از همکاری نیروی انتظامی در زمینه برقراری نظم و امنیت محل برگزاری جشن سده در کرمان، اظهارکرد: هر ساله یگان حفاظت میراث فرهنگی و نیروی انتظامی تامین نظم این جشن را برعهده دارند.


آیین جشن سده یکی از کهن ترین آیین های شناخته شده در ایران باستان است و در آغاز شامگاه دهم بهمن‌ماه یعنی روز آبان از ماه بهمن برگزار می‌شود.


در اشارات تاریخی این جشن همیشه به شکل دسته جمعی و با گردهمایی همه مردمان شهر و محله و روستا در یکجا و با برپایی یک آتش بزرگ برگزار می‌شده و در کنار هم آتشی بسیار بزرگ  می‌افروزند و به نیایش خوانی و سرودخوانی و پایکوبی می‌پردازند.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار