کرمان؛

جشن سده در کرمان گرمای بهار را سوغات آورد

جشن سده امروزباحضور اقشارمختلف مردم برگزارشد.

جشن سده در کرمان گرمای بهار را سوغات آوردبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازکرمان؛ در دهمین روزازبهمن وحدود50روزمانده به پایان سال زرتشتیان کرمان طبق آیینی هر ساله جشن سده رابرگزارکردند.

موبد زردشتیان با اشاره به اینکه امروز10بهمن و شب آخرچله ی بزرگ است،جشن سده را یکی از جشن های ملی ومذهبی که ازپدران ونیاکان ما به ارث رسیده است،عنوان کرد وعلت نامگذاری این جشن رابه سده گذشت صد روزاز زمستان بزرگ عنوان کرد.

فلاحتی هدف اصلی برگزاری این جشن هاراستایش، نیایش پروردگار، دورهم بودن،اتحاد،هم بستگی ودستگیری ازفقراوتهی دستان دانست ودرباره ی روشن کردن آتش دراین مراسم گفت:ما
در این مراسم آتش روشن می کنیم تا بگوییم آتش به وسیله ی ایرانیان کشف شده است وجزء یک نماد وپرچم درآیین ایرانی وجود دارد وما آن را به عنوان نماد پاکی واشویی  می دانیم وازآن پرستاری می کنیم.

فلاحتی مراسم قبل ازآتش زدن را نشانی از 3اصل مهم ایرانی دانست وگفت:ابتدا مراسمی که به وسیله ی موبدان واوستا، آتش نیایش خوانده می شودو3دور به دور هیزم که نشانه ی 3اصل  اندیشه ی نیک،گفتار نیک وکردارنیک است،دور می زنیم وبعد هم آتش نمادین راروشن می کنیم.
انتهای پیام/ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.