با وجود رویکرد‌های جنجالی دولت آمریکا در قبال آسیا، چین در صدد کسب جایگاه واشنگتن در منطقه جنوب شرق آسیاست.

سی‌ان‌ان: آمریکا چگونه آسیا را به چین می‌بازد؟به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ وب‌سایت شبکه خبری سی‌ان‌ان در گزارشی نوشت: «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا فقط در عرض یک سال، نگاه آسیا به آمریکا را تغییر داد. بر اساس نظرسنجی «گالوپ» متحدان آمریکا در منطقه شامل ژاپن، استرالیا و کره جنوبی در سال 2017 اعتمادشان به حامی قدیمی خود را از دست دادند. با اینکه ارتباط این کشورها قطع نشده یا هیچ سفارتی بسته نشده، تمرکز دولت آمریکا بر سیاست «نخست آمریکا» باعث تضعیف موضع آن شده است.

«چیسوکه ماسائو» استادیار دانشگاه کیوشو در مصاحبه با سی‌ان‌ان گفت: «این روزها در کنفرانس‌های بین المللی کسی درباره آمریکا حرفی نمی‌زند. کمی عجیب است». بی اعتمادی به تعهد آمریکا درباره منطقه باعث شده که کشورهای منطقه ارتباطشان را با یکدیگر محکم کنند تا برای روزهایی که آمریکا دیگر از آنها حمایت نمی‌کند، آماده باشند.

به نوشته سی‌ان‌ان، با این حال مسائل و موضوعاتی در منطقه وجود دارند که نقش آمریکا در آنها میزان تعهدش را نشان می‌دهد. به گفته ماسائو، چین تمایل دارد با نقش آفرینی در همین مسائل، برتری خود در منطقه را نشان دهد.

ماسائو گفت: «ژوئیه 2021 صدمین سالگرد تشکیل حزب کمونیست چین است و رئیس‌جمهور این کشور مایل است در آن سال به مردمش بگوید چین به یک قدرت غالب در آسیا تبدیل شده است. ممکن است آمریکا بعد از 3 سال تصمیم بگیرد سیاستش در آسیا را تغییر دهد؛ اما ممکن است چنین امکانی وجود نداشته باشد چون چین در حال تغییر نظم بین المللی آسیا اقیانوسیه است».

جنوب شرقی آسیا: نقطه اشتعالی فراموش شده

در هیچ جای جنوب شرقی آسیا درگیری میان آمریکا و چین وجود ندارد. حتی مناقشه بر سر دریای جنوبی چین نیز یک نقطه اشتعال منطقه ای است. البته این مناقشه همیشه تهدیدی بوده برای ایجاد یک درگیری مسلحانه منطقه ای. «ایان استوری» عضو موسسه مطالعات آسیای جنوب شرقی، در مصاحبه با سی‌ان‌ان گفت از وقتی ترامپ به ریاست جمهوری رسیده توجه پکن و واشنگتن به مشکلات شبه جزیره کره جلب شده است و تنش‌های دریای جنوبی چین رنگ باخته است. او گفت: اما اگر از تاریخ درس بگیرم باید بدانیم که تنش‌ها دوباره بالا خواهد گرفت.

با اینکه توجه ها به شبه جزیره کره معطوف شده، پکن از پیشروی در دریای جنوبی چین و ساخت پایگاه و نصب رادار در این منطقه دست نکشیده است. روند کنونی نشان می‌دهد چین در سه سال آینده از چندین خط قرمز عبور می‌کند که ممکن است واکنش شدید آمریکا و کشورهای جنوب شرقی آسیا را در پی داشته باشد.

برای مثال چین می‌تواند یک منطقه دفاع هوایی در جزایر اسپراتلی تعیین کند یا نیروهای چینی می توانند ادعای مالکیت سد ساحلی «اسکاربرو» را دوباره مطرح کنند.

چند کشور در جنوب شرقی آسیا با کاهش نفوذ آمریکا، به چین نزدیک تر شده‌اند. به گفته استوری یکی از کشورهایی که با آن می توان افزایش نفوذ چین را اندازه گرفت ویتنام است که در سال‌های اخیر به طور غافلگیر کننده‌ای با آمریکا متحد شده است. ویتنام در سال 2017 روابط دفاعی و امنیتی نزدیکتری با آمریکا برقرار کرد که این اقدام مخالفت آن با چین را برجسته کرد.

از دیدگاه استوری، اگر ویتنام به سمت چین متمایل شود، نشان می‌دهد که چین در منطقه موفق بوده و نفوذش افزایش یافته است.

شرق آسیا: شکاف در نفوذ آمریکا

میزان زیادی از نفوذ سیاسی و نظامی آمریکا در آسیا بر شبه جزیره کره متمرکز شده است. دولت کره شمالی در سال 2017 اعلام کرد موشک‌هایی را ساخته که قابلیت هدف قرار دادن خاک آمریکا را دارند. این موضوع درگیری‌های لفظی بین ترامپ و «کیم جونگ اون» رئیس‌جمهور کره شمالی را افزایش داد و باعث ایجاد اختلاف نظر در واشنگتن برای حل این بحران شد. چگونگی حل این بحران آینده قدرت آمریکا در آسیا را مشخص می‌کند.

«جان پارک» رئیس کارگروه کره در مدرسه «هاروارد کندی» در مصاحبه با سی‌ان‌ان گفت تنش‌های آمریکا با کره شمالی نشان دهنده شکاف در نفوذ واشنگتن در آسیا است. پارک در این خصوص گفت: «بحران هسته ای کره شمالی نشان می‌دهد آمریکا برای اعمال قدرتش به تلاش زیادی نیاز دارد». مسئله فقط ضعف آمریکا برای توقف کردن پیشرفت هسته ای کره شمالی نیست، تکرار تهدید حمله نظامی به کره شمالی ممکن است به قیمت از دست دادن کره جنوبی -که متحد آمریکا- است تمام شود. به نظر می‌رسد ادعای همیشگی آمریکا برای دفاع از سئول دچار لغزش شده است. به گفته پارک احتمالا کره شمالی در سال 2018 آزمایش موشکی و آزمایش هسته‌ای انجام خواهد داد.

در انتهای این مطلب آمده است: کشورهای همسایه تمام حرکات آمریکا را زیر نظر دارند و هر اقدامی که باعث ایجاد بحران شود این کشور را در شرایط بدی قرار می‌دهد. در نتیجه نقش آمریکا به عنوان فراهم کننده ثبات جهانی از بین خواهد رفت.

انتهای پیام/

گزارش سی‌ان‌ان از کمرنگ شدن نفوذ آمریکا در مقابل چین

برچسب ها: آمریکا ، چین ، آسیا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار