دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس گفت شعار «نخست آمریکا» به معنای انزوا و تنهایی آمریکا نیست.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از آسوشیتدپرس، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در مجمع جهانی اقتصاد در داووس گفت: شعار «نخست آمریکا به معنای انزوا و تنهایی آمریکا نیست» و اکنون رکس تیلرسون وزیر امور خارجه وی در سفری اروپایی در تلاش است متحدان مردد واشنگتن را قانع کند سخنان جدید ترامپ صرفا شعار نیست.

با این حال با گذشت یک سال از روی کار آمدن ترامپ، اقدامات دولت وی نشان داده است «نخست آمریکا» واقعا به معنای «آمریکای تنها و منزوی» است و مشخص نیست آیا چنین موضوعی می‌تواند موقعیت چانه زنی تیلرسون را در مسائل مربوط به امنیت ملی و سیاست خارجی بهبود ببخشد.

تیلرسون پیش از پیوستن به ترامپ در سوئیس به علت درگیر بودن با چندین بحران و موضوع حیاتی در لندن و پاریس توقف کرد و تلاش کرد از میزان تنش‌های اخیری که در روابط دوجانبه شکل گرفته است بکاهد.

سفر اروپایی وی در درجه اول با هدف اطمینان از حمایت انگلیس و فرانسه از اتخاذ تدابیر سختگیرانه جدید علیه ایران به منظور جلوگیری از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای صورت گرفت. وی همچنین روسیه را مسئول حملات شیمیایی در سوریه دانست و از ترکیه به خاطر حمله به نیرو‌های سوری تحت حمایت واشنگتن انتقاد کرد.

تیلرسون در پایان سفر خود به اروپا در ورشو پایتخت لهستان گفت: «نمی خواهم بگویم در هر یک از سه موضوع ایران، روسیه و ترکیه در بدترین شرایط ممکن قرار داریم، اما اهمیت آن‌ها باعث شده است به شدت مورد توجه ما باشند و به سختی با شرکا و متحدان خود در تلاش هستیم سازوکار‌هایی برای پرداختن به هر یک از این سه موضوع بیابیم.»

تیلرسون در حالی روز دوشنبه لندن را به مقصد پاریس ترک کرد که امیدوار بود بتواند به پیشرفت‌هایی برای دستیابی به توافقی جانبی در رابطه با توافق هسته‌ای ایران دست یابد که بتواند پاسخگوی نگرانی‌های جدی دولت ترامپ در قبال این توافق باشد. ترامپ قول داده است در صورتی که این نگرانی‌ها و مسائل مورد توجه قرار نگیرند از توافق هسته‌ای با ایران خارج خواهد شد.

تیلرسون در لندن از تشکیل گروه‌هایی کاری خبر داد که این هفته جلسات خود را به منظور بررسی نقاط نگران کننده از جمله برنامه موشک‌های بالستیک ایران، بند موسوم به غروب که به ایران این امکان را می‌دهد که به صورت تدریجی برخی فعالیت‌های پیشرفته هسته‌ای را از سر بگیرد، حمایت ایران از دولت سوریه، انصار الله در یمن و جنبش حزب الله لبنان شروع می‌کنند.

وی گفت: درحالی که ایران در این جلسات حضور ندارد، گروه‌های کاری چگونگی مذاکره با ایران را در هر یک از این موضوعات مشخص می‌کنند.

ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه روز سه شنبه گفت: چرا باید آمریکا تنها به دنبال دستیابی به توافقی جانبی با حضور سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان باشد و دیگر طرف‌های توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ از جمله روسیه، چین یا اتحادیه اروپا به عنوان یک بلوک واحد در چنین جلساتی حضور ندارند.

از سوی دیگر، تیلرسون در پاریس و در افتتاحیه یک گروه کاری جدید مسئول شناسایی و محاکمه عاملان استفاده از تسلیحات ممنوعه شیمیایی، به انتقاد از روسیه پرداخت.

وی در اظهاراتی کم سابقه از لحاظ شدت انتقاد، مسکو را به نقض یک توافق مربوط به سال ۲۰۱۳ با آمریکا متهم کرد که بر اساس آن باید تمامی زرادخانه‌های شیمیایی ممنوعه دولت سوریه نابود می‌شد.

وی گفت: مسکو مسئول تمامی حملات شیمیایی است که از زمان دخالت نظامی این کشور در سوریه از سال ۲۰۱۵ اتفاق افتاده است.

مقامات روسیه به شدت به گفته‌های تیلرسون واکنش نشان دادند و اعلام کردند آمریکا سلاح‌های شیمیایی جدیدی به منظور بدنام کردن روسیه در سوریه اختراع کرد.

تیلرسون همچنین در پاریس با مولود چاوشوش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه روبرو شد که به شدت از حمایت واشنگتن از شبه نظامیان‌ی پ. گ. سوریه که از نظر آنکارا تروریست هستند، انتقاد کرد.

عملیات نظامی ارتش ترکیه علیه نیرو‌های ی. پ. گ. در شهر عفرین در شمال سوریه در حالی وارد هفته دوم خود شده است که به نظر می‌رسد ترکیه به دنبال گسترش این عملیات به دیگر شهر‌های شمال سوریه نیز هست.

انتهای پیام/

سخنان ترامپ در اجلاس داووس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار