وانگ ژیمینگ رئیس موسسه تجارت خارجی و مرکز جهانی شدن و نوسازی اقتصاد چین، آمریکا را بازنده هرگونه جنگ تجاری علیه چین دانست.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، دادگاهی در آمریکا در اقدامی که به نظر می‌رسد روابط پرتنش تجاری آمریکا و چین را وارد مرحله جدیدی کند، یک شرکت چینی را در پرونده سرقت فناوری از یک شرکت آمریکایی مجرم شناخت.

یک دادگاه فدرال روز چهارشنبه هفته گذشته در ویسکانسین در قالب بخشی از تحقیقات ادامه دار مرتبط با نقض حقوق مالکیت فناوری و جاسوسی صنعتی از سوی شرکت‌های چینی، شرکت چینی تولید توربین‌های بادی سینوول ویند (Sinovel Wind) را به علت سرقت کد‌های نرم افزاری توربین‌های بادی از شرکت آمریکایی سوپرکنداکتور مجرم شناخت.

این شرکت آمریکایی مستقر در ماساچوست به دنبال غرامت یک و دو دهم میلیارد دلاری از شرکت چینی است و آن را به استفاده از کد‌های به سرقت رفته در بیش از هزار دستگاه از توربین‌های تولید خود متهم کرد. این رای در حقیقت نخستین اقدام جدی آمریکا علیه منافع تجاری چین در سراسر جهان است. محکومیت شرکت سینوول سبب کاهش چهار درصدی ارزش سهام آن در روز پنجشنبه شد.

این در حالی است که وانگ ژیمینگ رئیس موسسه تجارت خارجی و مرکز جهانی شدن و نوسازی اقتصاد چین این اقدام آمریکا را تلاشی در جهت مرعوب کردن پکن در تجارت جهانی دانست. وی گفت: «البته نمی‌توان با قطعیت این اقدام را شروع جنگ تجاری واشنگتن علیه پکن دانست و انتظار اقدامات مشابه این چنینی از سوی آمریکا را داشت. با این حال این اقدام بدون شک تلاشی برای تهدید چین است. در یک دهه گذشته منازعاتی جدی میان دو کشور بر سر مسئله حقوق مالکیت معنوی درگرفته است. شاید این اقدام به منظور ایجاد سابقه حقوقی بوده باشد و حائر اهمیت سیاسی بالایی است.» وانگ، آمریکا را بازنده هرگونه جنگ تجاری علیه چین دانست.

به باور برخی دیگر از کارشناسان، محکومیت شرکت سینوول در آمریکا نقطه شروع یک تحقیقات گسترده و طولانی مدت است. میخائیل بلایف کارشناس موسسه بازار سهام و مدیریت گفت: «اقدام آمریکا ادامه جنگی است که آمریکایی‌ها مدت هاست آشکارا و پنهان علیه تولیدات چین و به طور کلی اقتصاد این کشور شروع کرده اند. این نشان می‌دهد که نه تنها جنگ تجاری واشنگتن علیه پکن فروکش نکرده است، بلکه در حال تشدید علیه طیف وسیعتری از کالا‌های تولید چین است. کاری که آمریکایی‌ها در پی آن هستند، دور نگه داشتن محصولات چینی از بازار‌های این کشور و جلوگیری از دسترسی شرکت‌های چینی به فناوری‌های نوین است. در حقیقت آن‌ها به دنبال آن هستند که رقبای چینی خود را در نطفه خفه کنند.»

انتهای پیام/

رای دادگاه آمریکا درباره پرونده سرقت فناوری شرکت چینی

برچسب ها: آمریکا ، چین ، اقتصاد جهان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار