کتاب «می‌خواهد چشمانش باز باشند» حاصل فعالیت گروه داستان شهرستان ادب است.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کتاب «می‌خواهد چشمانش باز باشند» حاصل فعالیت گروه داستان شهرستان ادب است.

کتاب حاضر، مجموعه داستان‌های کوتاه با عناوین «خواب و بیداری»، «چهارشنبه»، «تکثیر پر دردسر»، «می‌خواهد چشم‌هایش باز باشند»، «آن توفان یک معجزه بود» و ... است. داستان «می‌خواهد چشم‌هایش باز باشند»، ماجرای سربازی به نام «همّتی» است که در پادگان و همراه دیگر نیروها برای جلوگیری از شورش و ثبات امنیت شهر بسیج می‌شوند. «همتی» از این که روی تظاهرکنندگان اسلحه بکشد امتناع می‌کند.

قصه‌های این مجموعه از میان ده‌ها قصه رسیده به شهرستان ادب با موضوع انقلاب انتخاب شده‌اند. آنچه مسلم است داستان های این مجموعه بر اساس میزان خلاقیت نویسندگان و داشتن زاویه دید نو درباره موضوع انقلاب اسلامی انتخاب شده اند. در داستان‌های این مجموعه   آن پیش‌داوری و شعارزدگی به حداقل خود رسیده است و داستان‌ها از پس آفرینش موقعیت‌های خود برآمده‌اند؛ اگرچه داستان ها به واسطه پیوستگی موضوع به هم ربط پیدا می‌کنند؛ اما به وضوح می‌توان تناسب تک تک آنها را با مخاطب درک کرد.

در مجموعه داستان «می خواهد چشمانش باز باشد» شکل کلی و ساختار محتوایی داستان‌ها توجه به زوایای زندگی مردم در خلال انقلاب است؛ یکی از مادر شهیدی حرف می‌زند که با انقلابیون آشنا می‌شود و خانه‌اش را در اختیار آنان قرار می‌دهد ... دیگری درباره مرد میان‌سالی است که در ایام جوانی با دوستش در تظاهرات علیه شاه شرکت می‌کرده است. حالا در آلمان زندگی می‌کند و به مرور خاطراتش می‌پردازد ... سومی وصف حال مردمانی است که از روستاهای دور افتاده برای کمک به انقلاب به پا خاسته‌اند ... داستان چهارم، حکایتی  از همراهی مردم با انقلابیون و فراز و نشیب‌های این راه است ...داستان پنجم؛ از  جوانی انقلابی حکایت می کند که دستگیر شده و مادرش چشم به راهش است... داستان ششم هم  در مورد جوان‌های انقلابی و سختی این راه است ... داستان هفتم، روایت زندگی جوانی است که شب دامادی کت و شلوارش را به یک سرباز فراری می‌دهد ... قصه هشتم، داستان چند جوان است که دستگاه پلی کپی مدرسه ای را برای چاپ اعلامیه می‌برند ... داستان نهم، درباره دستگیری یک مامور گاردی است که انقلابی ها او را دستگیر می کنند ... روایت دهم، درباره پادگانی است که درجه دارانش یکی یکی فرار می‌کنند ... قصه یازدهم، درباره دو دوست است که پس از سال‌ها همدیگر را پیدا کرده‌اند. یکی گرایش هایی  معنوی و دیگری به شدت مادی دارد ..داستان دوازدهم، درباره تبعید امام خمینی است ...و بالاخره داستان سیزدهم، شرح حال همسر شهید  انقلاب است. زن خود را ادامه دهنده راه همسرش می‌داند.

 

انتهای پیام/

 

برچسب ها: معرفی کتاب ، ادبیات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار