معاون رئیس جمهور و رئیس حفاظت محیط زیست گفت: خشکسالی‌های اخیر در کشورهای عراق، سوریه و منطقه خاورمیانه علت اصلی پدیده ریزگردها بوده است.

سازمان حفاظت محیط زیست یکی از مستضعف ترین دستگاه های دولت است /علت ریزگردهای اخیر در جنوب کشور خشکسالی کشورهای همسایه استبه گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ عیسی کلانتری معاون رئیس جمهور و رئیس حفاظت محیط زیست در سفر خود به استان خوزستان درباره منشأ ریزگردها اظهار کرد: ریزگردهای استان خوزستان دو منشا خارجی و داخلی دارد، البته تأثیر منشا خارجی در بروز ریزگردهای استان خوزستان تاکنون کم سابقه بوده است.

وی با بیان اینکه خشکسالی‌های اخیر در کشورهای عراق، سوریه و منطقه خاورمیانه علت اصلی پدیده ریزگردها بوده است، افزود: طی چند سال اخیر وزش بادهای شدید و فقدان بارش باران در استان‌های جنوبی و غربی کشور موجب بروز ریزگردها  در این مناطق شده است، البته این پدیده تنها مختص ایران نیست، بلکه کشور کویت را نیز فراگرفته است.

کلانتری با بیان اینکه علت اصلی ایجاد ریزگردهای داخلی کشور فقدان بارندگی و توجه نکردن به حقابه‌های زیست محیطی است، گفت: طی چند روز گذشته ریزگردهای خارجی و داخلی به طور همزمان اهالی جنوب کشور و به ویژه ساکنان استان خوزستان را درگیر کرده است.

وی با اشاره به اجرای موفقیت آمیز پروژه‌های مربوط به کنترل و مهار ریزگردها توسط دولت افزود: از جمله اقدامات مهم دولت برای کنترل و مهار ریزگردها در کشور می‌توان به احداث کانال 47 کیلومتری از رود کارون و افتتاح 45 هزار هکتاری اراضی مناطق درگیر خیزش ریزگردها در جنوب شهر اهواز اشاره کرد.

رئیس حفاظت محیط زیست با بیان اینکه دولت برای مهار ریزگردها در سال 96 سرمایه‌ای حدود 280 میلیارد و 500 میلیون تومان اختصاص داد، گفت: برای مهار ریزگرد حقابه‌های محیط زیستی باید این سرمایه‌ها به موقع پرداخت شوند.

وی افزود: حدود 150 میلیون دلار بودجه برای مهار ریزگردها در سال 97 از طرف مجلس شورای اسلامی اعلام شد که طبق قانون تمامی برداشت‌های بودجه باید از صندوق توسعه ملی و با دستور مقام معظم رهبری انجام شود و تا زمانی که این مجوز صادر نشور، بودجه حذف خواهد شد.

کلانتری گفت:در همین راستا با موافقت مقام معظم رهبری مجوز اختصاص مبلغ 150 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای مهار ریزگردها در سال 97 منظور شد.

وی ادامه داد: طبق مصوبه دولت و دستور رئیس جمهور هیچ دستگاه اجرایی نباید در حین بررسی بودجه در مجلس وارد کمیسیون ها شود، جز سازمان برنامه و بودجه و سازمان هایی که خود سازمان برنامه و بودجه مشخص کرده باشد.

وی افزود:اینطور نیست که این بودجه توسط کمیسیون تلفیق مجلس حذف شده باشد، بلکه از دستورخارج شده بود.اینگونه نیست که بودجه یک سازمانی را یک نماینده بخواهد حذف کند و برای دیگری برقرار کند. در عین حال سازمان حفاظت محیط زیست یکی از مستضعف ترین دستگاه های دولت است.

کلانتری در پایان تصریح کرد: بودجه سازمان حفاظت محیط زیست با بودجه مصوب مجلس هیچ گونه هم خوانی ندارد.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۴ ۰۵ بهمن ۱۳۹۶
هارپ
آخرین اخبار