آلودگی هوای کلانشهرها در سال های اخیر به معضلی بزرگ تبدیل شده است و کارشناسان مصرف سوخت غیر استاندارد را عامل 80 درصد آلودگی هوا می دانند.

بنزین غیر استاندارد عامل 80 درصد آلودگی کلانشهرهابه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با آغاز فصل زمستان موضوع آلودگی هوا در کلانشهرها یکی از مشکلات اساسی به شمار می آید.

کارشناسان شهری علت آلودگی هوا را در شهرها تردد خودروها،فعالیت کارخانه ها در داخل شهرها، استفاده از سوخت های غیر استاندارد بیان می کنند.

همچنین خودروهای فرسوده عامل دیگر آلودگی هوای کلانشهرها  هستند که لازم است دولت تسهیلات کافی در اختیار دارندگان این خودروها قرار دهد تا در بازه زمانی مناسب به تدریج ،خودروهای فرسوده از ناوگان حمل و نقل شهری حذف شوند.

وجود موتورسیکلت های کاربراتوری به ویژه در مناطق مرکزی شهر تهران، عامل موثر آلودگی است،راه اندازی خط تولید موتورسیکلت برقی و جایگزین کردن آن به جای موتورسیکلت‌های کاربراتوری بنزین سوز در کاهش آلودگی هوا اثرگذار است و در نهایت ورود خودروهای هیبریدی و استفاده از سوخت های پاک و رعایت استانداردهای محیط زیستی هوای شهر  را به هوایی پاک،سالم و مطمئن تبدیل می‌کند.

محمد جواد حشمتی معاون حقوق عامه دادستانی کل کشور درباره علت اصلی آلودگی هوا در شهرهای بزرگ می گوید:آزمایش‌های متعدد از بنزین‌ها نشان داده است که بنزین های مصرفی در کشور استاندارد لازم را ندارند و لازم است که از بنزین‌های سالم و استاندارد استفاده کنیم، اما متاسفانه به ندرت این اتفاق می‌افتد.

وی با بیان اینکه ۸۰ درصد آلودگی موجود در کلانشهر‌ها به دلیل سوخت است و می‌طلبد که مسئولان این مشکل را حل کنند، گفت: بحث استانداردسازی گازوئیل یکی دیگر از موضوعاتی است که بررسی شده و تا حدودی به سرانجام رسیده است، با جلساتی که برگزار کردیم شورای عالی استاندارد قبول کرده که بنزین باید استاندارد سازی شود.

معاون حقوق عامه دادستانی کل کشور تصریح کرد: همچنین در بحث آلودگی تهران در سال گذشته آزمایش‌های مختلفی از بنزین مصرفی انجام شد و به چند منبع معتبر آزمایشگاهی از جمله پژوهشگاه وزارت نفت و سازمان استاندارد اعلام شد.

وی گفت:از سوخت مصرفی در شهرها نمونه برداری کردیم و به آزمایشگاه های سازمان استاندارد و وزارت نفت برای آزمایش ارسال کردیم، هر دو منبع آزمایشگاهی اعلام کردند که بنزین‌های مصرفی با استاندارد‌های مورد قبول فاصله دارند و استاندارد لازم را ندارند و در شرایطی که بنزین مصرفی در شهرها باید استاندارد یورو 4 را داشته باشد، اما نمونه ها استاندار یورو 2 داشتند که این موضوع را به مراجع ذی‌ربط و سازمان استاندارد اعلام کردیم.

حشمتی ادامه داد: سازمان بازرسی، نظارت بر حسن اجرای امور و اجرای صحیح قوانین دارد که در این باره ورود کرده است و به قوای سه‌گانه اعلام کرده است و این موضوع را مبنای کار خود قرار دادیم. در گزارش سازمان بازرسی کشور در زمینه آلودگی هوا کار‌های زیادی انجام شده و ما پیگیری می‌کنیم که اگر تخلفی وجود دارد حتما رسیدگی شود.

معاون قضایی دادستان کل کشور گفت: عواملی مثل سوخت، تولید خودرو و استاندارد‌های آن در آلودگی هوا مؤثر هستند که تلاش می‌شود استانداردسازی در تولیدات رعایت شود و در سال‌های قبل باید استانداردسازی خودرو‌ها و نوسازی ناوگان‌های عمومی انجام می‌شد.

انتهای پیام/

عامل اصلی آلودگی هوای کلانشهرها بنزین غیراستاندارد است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۸ ۱۴ بهمن ۱۳۹۶
اخیرا که هوای آلوده باعث تعطیلی مدارس و زوج و فرد شدن خودرو ها شده بود، شخصا خودم و یکی از بستگانم این مسئله رو تجربه کردیم، کیفیت بنزین ها در همان چند روز آلودگی هوا بسیار بهتر شده بود بطوریکه خودرو های ما اصطلاحا خیلی سرحال و جون دار شده بود. ولی بعد از آن روزها دوباره به کیفیت بد قبل برگشت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۹ ۱۴ بهمن ۱۳۹۶
ماشین ها هر 10سالی باید از رده خارج کنن بنزین هم که پر سرب اخرش میشه هوای الوده
United States of America
ناشناس
۲۳:۵۶ ۱۳ بهمن ۱۳۹۶
باید خودروهای برقی یا خورشیدی عرضه شه
Iran (Islamic Republic of)
امید
۲۳:۳۴ ۱۳ بهمن ۱۳۹۶
هر روز گرانی چرا ؟؟؟؟؟؟/////
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۰ ۱۳ بهمن ۱۳۹۶
ابتکار کجاست؟؟چاپید و رفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۴ ۱۳ بهمن ۱۳۹۶
من تنگی نفس دارم به خدا جرات نمیکنم برم بیرون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۹ ۱۳ بهمن ۱۳۹۶
متاسفم واقعا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۹ ۱۳ بهمن ۱۳۹۶
یعنی بنزین غیر استاندار هست ؟؟؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۴ ۱۴ بهمن ۱۳۹۶
باید بنزین با کیفیت تولید شه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۱ ۱۳ بهمن ۱۳۹۶
علت آلودگی هوا به خاطره ماشین های فرسوده دودزا است
Iran (Islamic Republic of)
عبدالرحمن
۱۵:۱۷ ۱۳ بهمن ۱۳۹۶
بدبختیمون یکی دو تا نیست که من بیشتر نگران کسانی که فساد میکنن و جیب مردمو خالی میکنن
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۲:۵۹ ۱۳ بهمن ۱۳۹۶
میشه خواهش کنم برای مردم روشنگری کنید که خانم ابتکار در دولت 11برای اینکه بنزین داخلی استاندارد نبود را بهانه کردن برای واردات بنزین خارجی که البته پر کردن جیب بستگانش پس چرا بنزینی وارداتی غیر استاندارد از کار درآمد لطفاً اگر دولت ناراحت نمیشوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۱ ۱۳ بهمن ۱۳۹۶
به استناد تحقیقی که در شهرداری مشهد انجام شده 60 درصد آلودگی هوا مربوط ناوگان اتوبوسرانی و کامیونهای شهرداری است و در رتبه بعدی خودروهای شخصی که با وجود توزیع بنزین یورو 4 اما به علت قدیمی بودن خودروها و سوختن ناقص بنزین باز هم این خودروها آلوده هستند.
در محموع تمام دولتها تا کنون انحصار در خودرسازی فرسوده (کامیون، اتوبوس و مینی بوس) را به حفظ جان مردم ترجیح داده اند. که افزایش تعرفه نشان دهنده این موضوع است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۱ ۱۳ بهمن ۱۳۹۶
ابتکار باید پلاسخگو باشد که بتزین وطنیو تعطیل کرد و واردات رو توسط شوهرش تحمیل.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۰ ۱۳ بهمن ۱۳۹۶
بنزین مسئله ای نیست ؟؟ این اشکال از گاز است که تصفیه نمیشود و همینطوری تو لوله میکنند و میفرستند در منازل و کارگاهها و هوا را باین حال و روز انداخته !! بروید دنبال گاز ناقص !!!
آخرین اخبار