
باشگاه خبرنگاران جوان- حجت الاسلام آقامیری عضو شورای شهر گفت: اتوبوسهای وارداتی کاملاً برقی هستند و نیروی محرکه اصلی آنها برقی و از باطریهای ۴۲۰ کیلو وات ساعت لیتیومی تأمین میشود که قابلیت پیمتیش ۲۵۰ تا ۳۰۰ کیلومتر را دارد و به هیچوجه از سوختهای فسیلی مثل گازوئیل و بنزین برای حرکت استفاده نمیکنند.
وی گفت: یکی از ویژگیهای مهم این اتوبوسها سیستم سرمایشی و گرمایشی آنهاست که توسط موتورها و دینام برقی اتوبوس تأمین انرژی میشود و دمای مناسب داخل اتوبوس را فراهم میکند و موجب میشود که اتوبوس به عنوان یک وسیله نقلیه کاملاً پاک و دوستدار محیط زیست عمل کند.
با این حال، آقامیری اشاره کرد که شهر تهران در فصل سرما بطور متوسط ۱۰ الی ۱۵ روز در دمای هوای زیر صفر درجه سانتیگراد قرار میگیرد که در آن صورت این اتوبوسها از یک هیتر گرمایشی کمکی برای تولید گرما استفاده میکند. این هیتر گرمایشی کمکی که در شرایط کاملا خاص و کمتر از ۱۵ روز در سال روشن میشود از گازوئیل استفاده میکند و مصرف آن در سه روز استفاده مداوم کمتر از ۲۰ لیتر است، این هیتر به منظور جلوگیری از فشار اضافی به باتریها و موتور اصلی برای تأمین گرما در داخل اتوبوس روشن میشود و آلودگی هوای آن در حد صفر است.
در پایان، حجتالاسلام آقامیری گفت که تجربه استفاده از اتوبوسهای برقی در بسیاری از کشورهای پیشرفته، به ویژه در چین، آلمان و برخی کشورهای اروپایی، نشان داده است که در شرایط مختلف آب و هوایی و حتی در مناطق سردسیر به خوبی عمل میکنند.