شکسته شدن دماسنج و لامپ‌های کم مصرف به دلیل وجود جیوه در آنها برای سلامتی انسان مضر است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛ مسئول بهداشت محیط و حرفه‌ای بیمارستان امام سجاد(ع) یاسوج با اشاره به خطر فلز جیوه برای سلامتی انسان گفت: مسمومیت با جیوه در افراد باعث آسیب عصبی غیرقابل برگشت در مغز، بی حسی، کاهش شنوایی، کاهش بینایی و حتی مرگ می‌شود.


حمید حکمت منش افزود: به منظور جلوگیری از پخش شدن جیوه در محیط کار و منزل رعایت نکاتی از جمله، ترک سریع محیط در صورت شکسته شدن دماسنج یا لامپ فلورسنت در محیط کار یا منزل، جدا کردن هر نوع لباسی که در تماس با جیوه بوده و قرار دادن در پلاستیک در بسته و کم کردن درجه حرارت اتاق (هر چقدر درجه کمتر و محیط خانه سردتر باشد امکان تبخیر جیوه و رها شدن آن به داخل هوا کمتر می‌شود) ضروری است.


وی با اشاره به اینکه بخار جیوه بدون بو و رنگ است، ادامه داد: سایر اتاق‌ها را باید از محل نگهداری این فلز جدا نگه داشته و اگر هواکش روشن است آن را خاموش کنید که آلودگی به همه ساختمان منتشر نشود.


حمید حکمت منش با تاکید بر اینکه فضایی که دچار آلودگی شده دارای هواکش باشد تا بخار‌های خطرناک را به خارج هدایت کند، گفت: اگر هواکش وجود نداشت می‌توانید با باز کردن پنجره ها، هوای اتاق را به طور کامل تهویه کرده و با قرار دادن پنکه یا هواکش در داخل اتاق به طوریکه روی آن به سمت بیرون باشد هوای داخل اتاق را به خارج هدایت کنید.


وی استفاده از وسایل حفاظت فردی شامل: دستکش، لباس یک بار مصرف و عینک، استفاده از چسب‌های نواری یا قطره چکان‌های پزشکی،سرنگ و یا مقوای نازک برای برداشتن قطرات جیوه را توصیه کرد و ادامه داد: جواهرات فلزی را به دلیل واکنش با جیوه از محیط دور کنید تا از پخش شدن جیوه در محیط کار و منزل جلوگیری شود.


حمید حکمت منش گفت: هیچگاه از مواد شوینده خانگی برای پاک کردن جیوه استفاده نکنید چون امکان واکنش شدید این مواد با جیوه وجود دارد که در این صورت موجب رها شدن گاز‌های سمی در هوا می شود.


وی ادامه داد: جیوه‌هایی مانند ترمومتر‌های کهنه، لامپ‌های فلورسنت سوخته شده و همه‌ی وسایلی که با جیوه در تماس بوده را درون کیسه های پلاستیک دربسته قرار دهید و بر روی آن برچسب "زباله خطرناک" بچسبانید.


حمید حکمت منش افزود: هیچگاه از جارو برقی یا جاروی معمولی برای تمیز کردن جیوه استفاده نکنید، زیرا این کار باعث پراکنده شدن آلودگی می‌شود.

انتهای پیام/د

جیوه فلزی خطرناک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.