مدیرکل پایگاه‌های جهانی سازمان میراث فرهنگی کشور، صنایع دستی و گردشگری گفت: برج جهانی قابوس یک ظرفیت بزرگ فرهنگی و گردشگری برای کشور است.

برج جهانی قابوس ظرفیت بزرگ فرهنگی و گردشگری کشور استبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان؛ فرهاد عزیزی مدیرکل پایگاه‌های جهانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری،عصر امروز در مراسم تکریم و معارفه مدیریت پایگاه میراث جهانی برج قابوس بن وشمگیر که در شهرستان گنبدکاووس و با حضور معاون استاندار و فرماندار ویژه این شهرستان برگزار شد با اشاره به اینکه برج جهانی قابوس یک ظرفیت بزرگ فرهنگی و گردشگری برای کشور است، اظهار کرد: این ظرفیت بزرگ یک ظرفیت فراشهرستانی و فرا استانی است و نباید مورد بی‌توجهی و بی‌مهری قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه قرارگیری برج قابوس بن وشمگیر در شهرستان گنبدکاووس با تنوع قومی، جغرافیایی، فرهنگی و مذهبی به مراتب بر ارزش فرهنگی و تاریخی این اثر افزوده است، خاطرنشان کرد: متاسفانه از این اثر تاریخی و بزرگ دنیا که مایه افتخار همه ایرانیان است هیچ نمودی در شهرستان گنبدکاووس و به ویژه معماری و شهرسازی آن نداشته است.

مدیرکل پایگاه‌های جهانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با تأکید بر اینکه محیط پیرامونی، کالبد، کارکرد و عملکرد شهر به ویژه در مجاورت برج قابوس هیچ سنخیتی با این برج ندارد، ادامه داد: امیدواریم با حضور مدیر جدید در پایگاه میراث جهانی برج قابوس این معضل به روشنی برطرف شود.

عزیزی با اشاره به اینکه با حضور یک چهره علمی و دانش‌محور در پایگاه میراث جهانی برج قابوس قطعا اتفاقات مثبتی در توسعه شهرستان و همچنین رونق گردشگری در این منطقه رخ خواهد داد، تصریح کرد: انتظار ما این است که مجموعه مدیران و مسؤولان شهرستان گنبدکاووس که همواره ثابت کرده‌اند جایگاه میراث فرهنگی و گردشگری را در توسعه به خوبی درک می‌کنند در توسعه شهر با محوریت برج قابوس نیز اقدامات موثری را صورت دهند.

وی با بیان اینکه نخستین گامی که مدیر جدید پایگاه میراث جهانی برج قابوس باید در دوره مسوولیتی خود بردارد تهیه طرح و برنامه‌ای مدون برای توسعه شهر گنبدکاووس با محوریت برج قابوس است، اضافه کرد: در این مسیر همه دستگاه‌های اجرایی، تشکل‌های مردمی و نهادهای دخیل باید پای کار بیایند.

مدیرکل پایگاه‌های جهانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با تقدیر از تلاش‌های جاوید ایمانیان به عنوان مدیر سابق پایگاه میراث جهانی برج قابوس در طی دوره مدیریت حدود یک دهه‌ای گذشته، افزود: شاید یکی از بزرگترین اقدامات ایشان اجرایی کردن طرح حفاظت و مرمت برج جهانی قابوس است که در سال گذشته برای دومین بار در دوره مدیریت ایشان رخ داد.

عزیزی با تأکید بر اینکه گنبدکاووس گنجینه میراث ناملموس فرهنگی و تاریخی در دنیاست، خاطرنشان کرد: باید برنامه‌ای را تدوین کرد که در کنار برج قابوس بن وشمگیر ویترینی از تمامی ظرفیت‌های فرهنگی، تاریخی، مذهبی و گردشگری گنبدکاووس ارائه شود.

انتهای پیام/ع

گنبدکاووس گنجینه میراث ناملموس فرهنگی دنیاست

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.