مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت: دارو‌های مشتق از پلاسما در آینده نزدیک در کشور تولید می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین؛ علی اکبر پور فتح الله مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران در دیدار با استاندار قزوین افزود: در بیشتر کشور‌های در حال توسعه چهار پنجم پلاسما‌ها دور ریخته می‌شوند، اما ما با کسب استاندارد‌های اروپایی پلاسما‌ها را جمع آوری کرده و از آن برای دارو‌های مشتق از پلاسما استفاده می‌کنیم.

پور فتح الله افزود: در حال برنامه ریزی هستیم تا برای تولید دارو‌های مشتق از پلاسما با ایجاد مراکز جامع اهدای مستقیم پلاسما، تا سال ۱۴۰۰ ظرفیت جمع آوری این فرآورده خونی را در کشور به یک میلیون لیتر برسانیم.

رییس سازمان انتقال خون ایران گفت: تولید دارو‌های مشتق از پلاسما در کشور هم دسترسی بیماران را به این نوع دارو‌ها راحت می‌کند و هم قیمت این دارو‌ها را کاهش می‌دهد.

وی اضافه کرد: از منظر امنیت ملی نیز این اقدام برای جلوگیری از بیماری‌های نوظهور ناشی از استفاده از پلاسمای بیگانه در دارو‌های مشتق از پلاسما بسیار موثر بوده و ما را از مشکلات مشابه اتفاقی که در گذشته درباره بیماری هایی، چون هپاتیت c. و اچ آی وی روی داد، دور می‌کند.

رییس سازمان انتقال خون همچنین گفت: به همت یک و نیم میلیون اهداکننده و ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار مورد اهدای خون سالانه در سراسر کشور هم اکنون در تامین نیاز‌های خونی هیچ مشکلی در کشور نداریم.

پور فتح الله همچنین گفت: تجهیزات سازمان انتقال خون به روز هستند، اما در برخی تجهیزات دچار کمبود‌هایی هستیم که برای رفع این مشکل تلاش خواهیم کرد.

وی در ادامه با اشاره به اولویت‌های سازمان انتقال خون در سال آینده، گفت: ارتقای فناوری اطلاعات، توسعه نرم افزار سازمان و اتصال نرم افزار بیمارستانی به فرایند انتقال خون از جمله اقدام‌های سال آینده ما خواهد بود.

این مسئول همچنین گفت: تکمیل پذیره نویسی سلول‌های بنیادی از دیگر برنامه‌های ما در سال آینده است و در این زمینه ۱۰۰ هزار نفر را در کشور پذیره نویسی خواهیم کرد تا برای تبادل به بانک‌های جهانی متصل شویم.

وی با بیان اینکه به دنبال اقتصادی کردن چرخه انتقال خون هستیم، گفت: در قزوین زیرساخت‌های بسیار خوبی داریم که می‌تواند ما را در این زمینه کمک کند.

پورفتح الله، ساختمان اداره کل انتقال خون قزوین را قدیمی و برای ارائه خدمات محدود دانست و گفت: فضا‌های انتقال خون در قزوین و تاکستان باید برای اجرای فرایند‌ها و اهدای پلاسما و پلاکت مورد بازسازی و توسعه قرار گیرد.

رییس سازمان انتقال خون ایران با بیان اینکه سلامت خون و فرآورده‌های خونی در کشور را تضمین می‌کنیم، گفت: در سلامت کامل خون‌های و فراورده‌های خونی همین بس که ۲۰ هزار بیمار تالاسمی در کشور به طور ویژه از خون‌های اهدایی بهره مند می‌شوند و تاکنون یک مورد از ابتلا به اچ آی وی یا هپاتیت در بین آن‌ها گزارش نشده است.

کشورمان دارای یک و نیم میلیون اهدا کننده خون است.

انتهای پیام /

دیدار رییس انتقال خون ایران با استاندار قزوین

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار