مدیر کل دامپزشکی استان کرمان گفت :مراکز عرضه شیر می بایست شیر خود را از دامداری های معتبر و پروانه دار تهیه کنند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان،کمیته راهبردی ارتقاء کیفیت شیرخام درمحل اداره کل دامپزشکی استان کرمان برگزارشد .


در ابتدای این جلسه  حسین رشیدی مدیر کل دامپزشکی استان کرمان گفت :بحث اصلی این کمیته تولید وامنیت غذایی است و با توجه به اینکه سند امنیت غذایی در استان به مرحله اجرا در آمده است، به نتایج خوبی در جهت ارتقاء کیفیت بهداشتی شیر خام دست یافته ایم.


وی ضمن اعلام اینکه مصرف سرانه شیر از شاخص های توسعه یافتگی است عنوان کرد:شیر ماده غذایی ضروری سبد خانوارهاست که در عین سریع الفسادبودن،میتواند حامل پاتوژن هایی باشد که از طریق دام به انسان منتقل می شوند لذا ضرورت نظارت بیشتر برزنجیره تولید،حمل ،فراوری و عرضه ان اجتناب ناپذیر است.


وی درادامه توصیه کرد: مراکز عرضه شیر می بایست شیر خود را از دامداری های معتبر و پروانه دار تهیه کنند.


این مقام مسئول در ادامه به اصلاح وضعیت دامداری های سنتی در سطح استان اشاره نمود وگفت:تبلیغات منفی علیه شیر پاستوریزه،مورد تایید ما نمی باشدو باید فرهنگ سازی لازم در خصوص روی آوری مردم به خرید از مراکز عرضه شیر پاستوریزه صورت گیرد و بدین منظور لازم است کلاس های ترویجی برگزار گردد.


 رشیدی مشکل اساسی شیر را فسادپذیری سریع آن دانست که براحتی در معرض آلودگی ثانویه قرار میگیرد لذا به برخورد قانونی با مراکز غیر مجاز عرضه شیر اشاره و فروش شیر فله فقط با داشتن مجوز دامپزشکی را مجاز دانست.


در ادامه دکتر مینا قاضی زاده رییس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی عنوان کرد:یکی از وظایف دامپزشکی در راستای تامین بهداشت عمومی و سلامت جامعه مشخص نمودن دامداری های معتبر و تحت نظارت دامپزشکی می باشد بدین منظور از مراکز عرضه وکارخانجات شیر درخواست نمود که شیر خود را تنها از این دامداری ها تهیه کنند.


در پایان اعضای حاضردر کمیته در خصوص مسائلی از جمله ساماندهی و نظارت بیشتر بر مراکز جمع آوری و عرضه شیر خام، فرهنگ سازی درجهت افزایش تمایل مردم به شیر پاستوریزه و ....به بحث و تبادل نظر پرداختند .


 در این کمیته نمایندگانی از استانداری،جهاد کشاورزی ،علوم پزشکی،اداره نظارت بر اماکن عمومی،اتحادیه صنف لبنیات و دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید باهنر و کارخانجات شیر کرمان حضور داشتند.

انتهای پیام/ی

مصرف سرانه شیر از شاخص های توسعه یافتگی است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار