گرانی از جمله معضلات و پدیده‌هایی است که باعث ایجاد آسیب‌های جدی در جامعه می‌شود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از سنندج ؛ حال و هوای این روزهای بازار و پر جوش و خروش است. درد این روزهای مردم فاصله گرفتن شتابان از بدست آوردن حداقل های زندگی است.

گرانی روند طبیعی در اقتصاد هر جامعه ای است اما هنگام افزایش قیمت ها باید منفعت تمام اقشار جامعه به درستی در نظر گرفته شود چرا که در میان این تغییرات، قشری از جامعه بیشترین لطمه و آسیب را خواهد دید.در واقع تورم و گرانی و عدم امنیت شغلی و بیکاری، کارگران روز مزد و حقوق بگیران را در برآورده کردن نیازهای اولیه خانواده ناتوان ساخته است .

مردم استان کردستان نیز همانند سایر شهرهای ایران در تب و تاب گرانی ها به سر می برند و با افزایش قیمت های نجومی برخی محصولات دست و پنجه نرم می کنند.

گرانی، زنجیری در پای اقتصاد جامعه

آقای رحمانی 48 سال سن دارد. او هر روز خود را با آوردن چرخی پر از میوه به کنار خیابان آغاز می کند. برایش فرقی ندارد هوا گرم است یا سرد آنچه تمام ذهن اورا درگیر می کند فروش میوه هایش در پایان روز است  تا بتواند شب را با دست پر به خانه باز گردد. با چهره ای غمگین و پر از سئوال در جواب تاثیر گرانی های اخیر بر زندگی اش ، در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از سنندج ؛ گفت: نمی دانم چگونه باید با این درآمد کم از پس تمام مخارج زندگی برآیم، ماهی 450 هزار تومان اجاره خانه می دهم، خرج خوراک و پوشاک خودم و خانواده هم که بماند. پیشتر رفت وآمدهای خانوادگی زیادی داشتیم اما الان چند سالی می شود که جرات رفت و آمد با کسی را ندارم. 

رحمانی می افزاید: در هر مقطعی برخی کالاها و اجناس گران یا ارزان می شوند اما آیا این تغیرها نباید کنترل شده باشد؟ 

این شهروند سنندجی در پایان سخنان خود با اشاره به پرداخت یارانه گفت: دولت باید یارانه افراد متمول را حذف  و با شناسایی دهک های پایین میزان یارانه آنها را افزایش دهد.

گرانی، زنجیری در پای اقتصاد جامعه

در شهر با افراد زیادی گفت و گو کردیم و بیشتر آنها معتقد بودند که در چند سال اخیرنوسانات قیمت زیاد بوده است.

خانم فاطمی 28 سال سن دارد. فارغ التحصیل رشته علوم تربیتی است و پس از گذشت 2 سال از کسب مدرک کارشناسی ارشد خود هنوز بیکار است.

وی در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از سنندج ؛ گفت : دغدغه و تحمل بیکاری بس نبود این روزها غصه گرانی هم به آن اضافه شده است. به نظر من گرانی بیش از حد در هر کشوری از دنیا  همه اقشار جامعه به خصوص جوانان را تحت تاثیر قرار می هد و آنها را از زندگی عقب می اندازد.

فاطمی اظهار داشت: در گذشته بیشتر خانواده ها  3تا 4 بچه داشتند اما الان بسیاری از آنها حتی یک بچه هم ندارند چون به سختی خرج  و مخارج خود را تامین می کنند.

 این شهروند سنندجی ادامه داد، وقتی دولت چیزی را گران می کند باید یک فکر اقتصادی برای آن داشته باشد، حداقل مقدار یارانه را اضافه کند و طبقه فقیر و ثروتمند را از هم جدا کند چرا که در این بازار داغ گرانی بیشترین لطمه را اقشار فقیر جامعه می خورند.

افزایش مشکلات معیشتی در جامعه 

بی شک گرانی  زندگی بیشتر افراد جامعه به خصوص قشر فقیر را تحت تاثیر قرار داده است. این مشکلات اقتصادی خود عواقب بدتری به دنبال خواهد داشت.

باسط محمدی کارشناس اقتصادی در گفتگو با  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از  سنندج ؛ گفت: روند گرانی در عدم تعادل عرضه و تقاضا به وجود می‌آید و اگر به هر دلیلی عرضه کاهش یا تقاضا برای محصولی افزایش یابد قیمت روند صعودی به خود خواهد گرفت.

وی ادامه داد: علت گرانی‌ ها به دلیل تأمین بخشی از کسری بودجه و هزینه‌های دولت، مشکل در تأمین مواد اولیه برخی از محصولات تولیدی، تحریم‌های اقتصادی و انحصاری بودن بعضی از محصولات تولیدی است.

محمدی بیان کرد: مردم در هنگام گرانی، باید خود را با شرایط تطبیق دهند اگر کالا به سمت ضروری بودن میل کند مردم مجبور به خرید آن هستند، اما اگر کالا لوکس باشد مردم مجبور نیستند در قیمت‌های بالا، دست به خرید بزنند و بعد از مدتی به دلیل کاهش تقاضا برای این محصول قیمت‌ها روند نزولی به خود خواهند گرفت و دوباره عرضه و تقاضا به حالت تعادل میل خواهد کرد و بازار به ثبات نسبی می‌رسد.

این کارشناس اقتصادی بر این باور است که گرانی ناخودآگاه به حوزه زندگی اقتصادی و اجتماعی جامعه سرایت می‌کند و تداوم آن آثار زیانباری بر زندگی اقتصادی، اجتماعی جامعه تحمیل می‌ کند تا بدانجا که می‌تواند اثرات سوئی را بر اخلاق جامعه داشته و گاهی منشاء بسیاری از مفاسد اجتماعی و اقتصادی در بدنه اجتماع شود.

گرانی، زنجیری در پای اقتصاد جامعه

دولت در جهان سوم همه کاره است

دکتر حسین محمدزاده جامعه شناس کردستانی در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از سنندج ؛  در رابطه با تاثير گرانی این روزها بر زندگی اجتماعی مردم، حالت های هنجاری و رفتاری آنها در برخورد با اين مساله، گفت: طبق آمارهای وزارت کار و رفاه و سازمان بهزیستی، آمار فقر و بیکاری رو به افزایش است و همزمان آموزش و انتظارات بالا می رود، همین امر سبب می شود امکان ایجاد کار و اشتغال تغییر کندی داشته باشد.

محمدزاده بیان کرد: تاثیر فشارهای اقتصادی بر حالت های روانی و تصميم گیری های آتی فرد در جامعه برای قشرهای مختلف متفاوت است. افرادی که وضعیت اقتصادی خوبی داشته باشند ممکن است در چارچوب اقتصاد خانواده ادامه بدهند. عده ای به خارج می روند و عده ای ناراضی و خشگمین ادامه حیات را تحمل می کنند.

این جامعه شناس کردستانی اظهار داشت: سیاست و آزادی برای عده کمی مهم است. فرهنگ و سینما و کتابخوانی برای قشرهای خاصی معنادار است،اما اقتصاد برای همه مهم بوده و دولت در جهان سوم همه کاره است. او می تواند سرمایه گذاری خارجی را تشویق و تضمین کند، حجم نهادهایی را که هزینه آنها بیشتر از دستاوردشان  است،کم کند و درصدد جلب سرمایه گذاری باشد.

محمد زاده در پاسخ به این سوال که گرانی بیشتر بر روی چه قشری از جامعه تاثيرگذارتر است و چه قشری منفعت بیشتری خواهند برد، خاطرنشان کرد: قشر کمی متمول شده اند و قشر متوسط رو به فقر میل می کند. این وضعیت یک نوع بیماری است و باید راهی برای آن اندیشیده شود. 

گرانی، زنجیری در پای اقتصاد جامعه

لزوم همکاری مردم با اداره صنعت، معدن و تجارت

سردارزاده رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت کردستان در گفتگو با  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از سنندج ؛ در رابطه با نظارت های صورت گرفته برسطح بازار عنوان کرد: هر روز از تمام واحدهای صنفی سطح شهر به صورت سرزده یا با آگاهی از گزارش های داده شده از سوی مردم  نظارت می کنیم.

وی افزود: در استان کردستان 65 هزار واحد صنفی دارای پروانه کسب و 5 هزار واحد صنفی فاقد پروانه کسب هستند. در مجموع 70 هزار واحد صنفی داریم اما امکانات و نیروی لازم برای نظارت به همه آنها نداریم.

سردارزاده بیان کرد: نظارت های لازم از سوی اداره صنعت، معدن و تجارت کردستان انجام می گیرد اما روند کار ما هم 100 درصد نیست ،بنابراین همکاری مردم بسیار مهم است به این صورت که با مشاهده تخلف و گرانی در اسرع وقت این مساله را به سازمان گزارش دهند.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت کردستان در رابطه با افزایش قیمت چند کالای اساسی در سبد خانوار اظهار داشت: در چندوقت اخیر بسیاری از کالاهای اساسی همچون شیر، روغن، چای، سبزیجات و برنج افزایش قیمت داشته و وقتی که مایحتاج های ضروری مردم دچار افزایش قیمت می شوند، نمی توان آن را نخرید.

سردارزاده تاکید کرد: برای اینکه بتوان نظارت درستی بر سطح بازار داشت باید تمام دستگاه ها هم سو و همگام باشند تا متولیان امر تنظیم بازار بتوانند به درستی ایفای نقش کنند.

گرانی، زنجیری در پای اقتصاد جامعه

ضرورت اعمال تغییرات در روند توسعه اقتصاد ایران

این روزها هزینه های زیستن برای همه در حال افزایش است و اگر نهادهای قانونی و نظارتی فکری برای آن نکنند بی شک تبعات مختلفی خواهد داشت.

بنابراین اقتصاددانان و مشاوران ارشد کشور باید تغییر اساسی در سبک روند توسعه ای اقتصاد ایران اعمال کنند چراکه پایه های مقاوم و استوار اقتصادی هر مملکتی می تواند ان کشور را در زمره کشورهای توسعه یافته قرار دهد. 

 گزارش: دلنیا محمودی

 انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۷ ۱۱ بهمن ۱۳۹۶
تا کی مردم از تورم فقر و بیکاری در زندگی رنج ببرند؟!