خوردن نوشيدني‌هاي داغ در دراز مدت و بر حسب عادت مي‌تواند به سرطان مري منجر شود.

به گزارش سرويس علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ دکتر امير حسين فقيهي، دانشيار مرکز آموزشي درماني رسول اکرم(ص) گفت: مواد اسيدي، قليايي و مواد داغ و پرحرارت ازجمله مواد آزارنده هستند که خوردن آنها باعث آزار مري و حتي زخم و سرطان مي‌شود.
وي اظهار داشت: مواد غذايي داغ به دليل حرارت زياد دستگاه گوارشي را مي‌سوزاند به طوري كه نوشيدني‌هاي بسيار داغ در صورت بلعيده شدن به مخاط حفره دهان تا معده آسيب جدي وارد و سطح بيشتري را درگير سوختگي مي‌کند.

اين متخصص گوارش و کبد تصريح کرد: مواد غذايي جامد داغ آسيب کمتري به دستگاه گوارش وارد مي‌کند و قبل از بلعيده شدن خيلي سريع مي‌توان آن را از حفره دهان خارج کرد.

وي اضافه كرد: مواد جامد بسيار داغ در صورت بلعيده شدن به مري و معده آسيب جدي وارد و باعث سوختگي شديد دستگاه گوارش مي‌شود.

اين متخصص گوارش و کبد با بيان اينکه سرطان مري در شمال کشور به دليل خوردن چايي داغ شيوع بيشتري دارد گفت: بر اساس مطالعات انجام شده سرطان مري با خوردن چاي داغ به دليل سوختگي و تغيير ژن‌ها ارتباط مستقيمي دارد.

وي افزود: به منظور پيشگيري از انواع سرطان هاي دستگاه گوارش، فرهنگ درست غذا خوردن و نوشيدن بايد در سنين کودکي در خانواده‌‌ها نهادينه شود.

فقيهي اظهار داشت: همچنين مادران هنگام غذا دادن به کودکان بايد ماده غذايي را امتحان کنند تا بر اثر داغ بودن به دستگاه گوارش کودک آسيب نرسد./ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار