روستا آزاد گفت: سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها بزرگ و غیراجرایی است، نوشتن متن علمی دشوار است ولی تنظیم راهکار اجرایی دشوارتر است.

سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها بزرگ و غیراجرایی استبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ رضا روستا آزاد، رئیس سابق دانشگاه صنعتی شریف در همایش تحلیلی وحدت حوزه و دانشگاه که در دانشگاه شهید رجایی برگزار شد، گفت: وحدت حوزه و دانشگاه از اولین شعارهای  امام و انقلاب اسلامی  بود. قاطعانه می توان گفت که این وحدت در حوزه و دانشگاه تفهیم نشده است. این شعار هنوز تبیین نشده و ارزشگذاری نشده است و روش و مدل کارآمدی متناسب با آن حاصل نشده استو پس از گذشت 40 سال بعضی در این قضیه تشکیک می‌کنند.

وی ادامه داد:یونسکو جامعه جهانی دانشگاه‌ها را تشکیل می‌دهد و بیشتر دانشگاه‌های جهان سومی نیز در آن حاضر می‌شوند. هدف ظاهری یونسکو نیز کمک به این دانشگاه ها جهت رشد علمی است.

رئیس سابق دانشگاه شریف تصریح کرد: بنده آنجا اعتراض کردم که همایش یک طرفه است. این علمی که شما با منت می خواهید به ما بدهید، خودش عامل فجایعی مثل 2 جنگ جهانی بوده است. سوال این است که آیا ذات علم سکولار بوده و هر علمی منجر به جنگ جهانی می شود، یا می توان علمی داشت که موجب چنین فجایعی نشود؟

در زمان انقلاب فرهنگی اشکال دانشگاه‌ها دیده نشد

 روستا آزاد تصریح کرد: در زمان انقلاب فرهنگی، اشکال را در دانشگاه دیدیم و نتیجه آن، تعطیل شدن دانشگاه به مدت سه سال بود اما نتوانستیم اشکال را به درستی بفهمیم و رفع کنیم.

برخی مفاهیم علمی باعث تضعیف اعتقاد دینی دانشجویان است

 وی اضافه کرد: در مفاهیم علمی، پیوست هایی وجود دارد که آرام آرام اعتقاد دینی دانشجو را ضعیف می‌کند. در مقابل آن باید پیوست‌هایی باشد که این اعتقاد را تقویت کند ولی متأسفانه نیست.

رئیس سابق دانشگاه شریف عنوان کرد: در حوزه علم، از ورود دانشجو به آزمایشگاه برای تحقیق  جلوگیری می‌کنیم چون هزینه دارد. دانشجو ابتدا باید مطالعه کند، گزاره کلی تولید کرده و نظریه بدهد و بعد وارد آزمایشگاه شود.

وی گفت: در رابطه حوزه و دانشگاه نیاز به واسطه‌ای است. مثل صنعت و دانشگاه که نه صنعت به طرف دانشگاه می‌آید و نه دانشگاه به سمت صنعت و نیاز به واسطه است.

روستا آزاد گفت: در حوزه پس از انقلاب، کار بنیادی زیادی انجام شده ولی فکری که عملیاتی باشد کمتر دیده می‌شود، در حال حاضر که نهاد و حوزه دانشجویی در دانشگاه ها هستند، انتظار می رود گفتمان سازی گسترش پیدا کند.

 رئیس سابق دانشگاه شریف عنوان کرد: سند اسلامی شدن دانشگاه ها خیلی بزرگ و غیراجرایی است نوشتن متن علمی دشوار است ولی تنظیم راهکار اجرایی دشوارتر است.

 وی گفت:اسنادی مثل 2030، بدلیل اینکه عملیاتی هستندبیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند. هنر غربی ها این است که کارها را مرحله به مرحله و دقیق زمان بندی می‌کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار