مدیر پایگاه جهانی تخت سلیمان از بازدید ۵۷ هزار گردشگرداخلی وخارجی از مجموعه باستانی تخت سلیمان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛محمد فتحی مدیر پایگاه جهانی تخت سلیمان تکاب گفت: از ابتدای سال تاکنون، ۵۷هزار و ۱۲۴ گردشگرداخلی وخارجی از مجموعه باستانی تخت سلیمان بازدید کردند که در مقایسه با سال گذشته ۱۰درصد افزایش دارد.

وی ادامه داد:عملیات مرمت فاز نخست مجموعه باستانی تخت سلیمان تکاب که از خرداد امسال با همکاری کارشناسان فنی دانشگاه درسدن آلمان آغاز شده بود، پایان یافت.

مدیر پایگاه جهانی تخت سلیمان تکاب افزود:عملیات مرمت تخت سلیمان در دوبخش ساماندهی و تسهیل مجموعه برای بازدید گردشگران و مرمت و حفاظت اضطراری بخش جنوبی دهلیز و ایوان غربی با اعتبار ۱۶ میلیارد ریال از محل اعتبارات تخصیصی سال ۹۵ به مجموعه و در مدت پنج ماه انجام شد.

فتحی در این خصوص گفت: نصب کف پوش چوبی و تابلوهای معرفی دو زبان فارسی و انگلیسی  وتغییر مسیر بازدید گردشگران از دروازه ایلخانی به دروازه جنوب شرقی ساسانی ازجمله مواردی است که در راستاتی رفاه حال گردشگران صورت گرفت.

مجموعه باستانی تخت سلیمان تکاب یکی از مهم‌ترین و مشهورترین مراکز تاریخ تمدن ایران و جهان است که در فهرست آثار تاریخی جهان ثبت شده است.

مجموعه باستانی تخت سلیمان قبل از اسلام به عنوان بزرگترین مرکز آموزشی، مذهبی، اجتماعی و عبادتگاه ایرانیان به شمار می‌رفت اما در سال ۶۲۴ میلادی و در حمله هراکلیوس، امپراطور رومیان به ایران تخریب شد.

این مجموعه با مساحت ۱۲و نیم هکتار که دردوره های مختلف تاریخی هخامنشیان ساسانیان و ایلخانیان پایگاه تمدن جهان بوده است.

قلعه تاریخی تخت سلیمان بازمانده ازدوره ساسانیان با بخش های مختلفی چون تالار شورا، معبدآناهیتا، ایوان خسرو و دریاچه همیشه جوشان به عمق ۱۱۲ متر گویای شکوه و عظمت این مجموعه در دوران گذشته است.

انتهای پیام/ن.م

مرمت فاز نخست تخت سلیمان تکاب خاتمه یافت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.