معاون فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردرشگری آذربایجان غربی و سرپرست تخت سلیمان گفت: سومین مرکز پژوهش در قالب بانک سفال در مجموعه تخت سلیمان تکاب راه اندازی شد.

راه اندازی سومین بانک سفال کشور در تخت سلیمان تکابمحمد فتحی در گفت وگو با  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛اظهار کرد:آثار سفالی از ۴۸۰ نقطه حفاری شده در مجموعه تخت سلیمان تکاب به دست آمده است، و افزون بر ۶۰ مجموعه را شامل می‌شود و قدمت آن‌ها به هزاره ۶ پیش از میلاد تا دوره‌های اسلامی مربوط می‌شود.
وی افزود: سفال‌های مکشوفه از تخت سلیمان مربوط به دوره‌های پارت و ساسانیان است و قدمت آثار سفالی کشف شده از کوه زندان سلیمان تکاب به دوره‌های مانایی‌ها می‌رسد.
سرپرست تخت سلیمان ادامه داد: در این بانک سفال، علاوه بر تکه‌ها و آثار سفالی، اقلام دیگری همچون شیشه در قالب ده مجموعه و مربوط به دوره ایلخانی تا دوره‌های اسلامی و همچنین مقدار قابل توجهی قطعات کاشی و کاشی زرین فام و اشیا سنگی و گچ بری نقشدار نگهداری می‌شود.
فتحی گفت: آثار تاریخی این مرکز به صورت ابزار، تیغه و مصنوعات سنگی، مقدار قابل توجهی اشیا فلزی مانند سر پیکان و تکه‌های خنجر و مقدار زیادی زیور آلات ازجمله گوشواره، گردن بند و خمره‌های تزئینی در این بانک گرد آوری شده است.
وی تصریح کرد: همچنین در بخشی از بانک سفال تکاب ۱۵ مجموعه بزرگ استخوان شامل جمجمه‌های انسانی، استخوان‌های انسان و حیوانات، بقایای جانوری مانند لاک پشت و خزندگان نیز وجود دارد.
فتحی با بیان اینکه تخت سلیمان در دوره پیش از تاریخ یکی از کانون‌های فناوری، فرهنگ و تمدن بوده است، سفال‌های به دست آمده از این مجموعه را بسیار حائز اهمیت دانست و تاکید کرد: به جرأت می‌توان گفت: آثار سفالی این مجموعه در دنیا بی‌نظیر است.
سرپرست تخت سلیمان هدف از تشکیل این بانک سفال را طبقه بندی و ساماندهی انبار‌های تخت سلیمان عنوان کرد و گفت: ایجاد بانک سفال مرکز پژوهش ارزنده‌ای است که تمام اشیا بر اساس قدمت، زمان کشف، و سایر اطلاعات تفکیک و دسته بندی شده است.
وی افزود: تکه و قطعات قابل مطالعه که از کاوش‌ها و در طول سالیان به دست آمده است و برای پژوهشگران و محققین و دانشجویان رشته‌های میان رشته‌ای که در پژوهش‌های خود برای کسب اطلاعات منطقه‌ای و باستانشناسی از آن استفاده کنند.
فتحی در پایان تصریح کرد: این اشیا غیر قابل ارائه در موزه هستند و برای انجام کار‌های پژوهشی جمع آوری و نگهداری می‌شوند.

انتهای پیام/م


سومین بانک سفال کشور در تکاب راه اندازی شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.