معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور از بهره برداری از یک هزار و 100 خانه ورزش روستایی در کشور تا پایان سال خبر داد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، پرویز افشار، معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور بیان کرد: قرارداد ساخت حدود یک هزار و 100 خانه ورزش روستایی با وزارت ورزش و جوانان منعقد شده که از این میان یک سوم آن ها بهره برداری شده و بقیه تا پایان سال جاری به اتمام می رسند.

وی اظهار داشت: در روستاهایی که فاقد هر گونه مکان ورزشی هستند چنانچه دهیاری‌ها فضای مسقفی را در اختیار ما قرار دهند با همکاری وزارت ورزش و جوانان، این خانه های ورزش روستایی تجهیز می‌شوند.

افشار تصریح کرد: براساس طرح ارزیابی سوء مصرف مواد 2 میلیون و 800 هزار نفر مصرف کننده مستمر مواد مخدر در کشور وجود دارد که این افراد که در طول پارسال سابقه مصرف داشته اند.

این مقام مسئول در ادامه افزود: میزان افراد مبتلا به اعتیاد را در طرح های شیوع شناسی نمی سنجیم و برای تخمین واقعه اعتیاد طرح های دیگری به عنوان طرح های ارزیابی سریع انجام می‌شود.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر اذعان داشت: طرح ارزیابی سریع در شورای تحقیقات ستاد مبارزه با مواد مخدر مصوب شده و بزودی اجرا می شود؛ در واقع با اجرای این طرح می‌توانیم برآورد و تخمین قریب به صحت با یک ضریب خطای کم داشته باشیم و تعداد معتادان کشور را ذکر کنیم.

وی اظهار کرد: به صورت میانگین کم تر از 10 درصد از کل تعداد مصرف کنندگان را خانم ها تشکیل می دهند که این رقم در قیاس با بسیاری از کشورهای دنیا پایین‌تر است، اما باز هم رقم خوبی برای کشور ما نیست.

پرویز افشار با اشاره به روند صعودی افزایش زنان معتاد در کشور گفت: سال 1380، 5 درصد از معتادان کشور را زنان تشکیل می دادند که این رقم در سال 90 به 10 درصد رسید و از سال 90 تا 95 که تحقیق و ارزیابی بعدی انجام شد رشد بیش تری را شاهد نبودیم.

وی با اشاره به میزان مرگ و میر ناشی از عوارض مصرف مواد روان گردان بیان داشت: سال 95 به نسبت سال 94 میزان مرگ و میر ناشی از این مواد افزایش 8 درصدی داشت، یعنی در سال 94، 3 هزار نفر جان خود را از دست دادند و سال بعد این رقم به بیش از 3 هزار و 100 نفر رسید.

افشار اذعان کرد: این افزایش ناشی از عوارض حاد مواد بوده و معطوف به کسانی است که پس از خروج از کمپ ها سراغ مصرف ناگهانی این مواد رفته اند درحالی که باید میزان مصرف موادشان کم تر از آن حدی باشد که پیش از رفتن به کمپ مصرف می کردند.

این مقام مسئول با اشاره به تعداد دانش آموزان مبتلا به اعتیاد گفت: طرحی به نام مدیریت مواد در دست اقدام داریم که این طرح غربالگری جمعیت هدف دانش آموزی به ویژه در مقطع دوم متوسطه را در بر می گیرد و کسانی که سابقه آسیب دیدگی داشته یا در معرض خطر هستند را شناسایی می کند.

وی مدرسه را گلوگاه خوبی برای مداخله و مشاوره دانست و افزود: تعداد کسانی که به دام اعتیاد افتاده‌اند خیلی محدود است، ولی کسانی که تجربه مصرف را داشتند تعدادشان بیش تر است که این موارد هیچ ارتباطی با آموزش و پرورش ندارد و بیش تر کسانی هستند که در محلات و محیط های پرخطر زندگی می کنند.

انتهای پیام/گ

پایان سال جاری، بهره برداری از بیش از یک هزار خانه ورزش روستایی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.