مختاریان گفت: نمایشگاه مطبوعات از آن جهت اهمیت دارد که چالشی ایجاد می‌کند تا رسانه‌ها مهارت‌هایشان را بسنجند.

جشنواره مطبوعات، اهالی رسانه را به چالش می‌کشدمحمود مختاریان روزنامه‌نگار پیشکسوت، در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص ارزیابی خود از عملکرد بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات گفت: نمایشگاه مطبوعات فرصتی است که نشریات خودشان را رصد کنند و در پاسخ به سوالات مخاطبان درباره عملکرد خود توضیح بدهند. نمایشگاه از آن جهت اهمیت دارد که چالشی ایجاد می‌کند تا رسانه‌ها مهارت‌هایشان را بسنجند و خودشان را ارتقا دهند.

وی افزود: ما رسانه را با فهم، تحول و جسارت می‌شناسیم. از نظر من با اینکه فعالیت شبکه‌های مجازی بسیار خوب است و در عرصه رسانه طوفان به پا کرده‌اند و بزرگترین کوچ بشر در تاریخ، به کوچ به تلگرام معروف است؛ باز هم رسانه‌های دیگر مثل روزنامه، کالای فرهنگی هستند که تولید فکر می کنند و اخلاق مدارند؛ در صورتی که در شبکه های مجازی اینطور نیست! رسانه‌ای که تولید فکر می‌کند، در این نمایشگاه‌ها به چالش کشیده می شود و اگر نقد در رسانه ها فرهنگ سازی شود، کشور ما دیگر بابک زنجانی ندارد.

او همچنین درباره پیشرفت رسانه ها و رقابت میان رسانه های مکتوب و تصویری اظهار کرد: باید گفت هر دو رسانه در نمایشگاه این دوره موفق عمل کردند؛ ولی ما سه نوع مخاطب داریم. تیترخوان، عکس خوان و مطلب خوان. طبق گفته ها؛ ما تا سال 2020 عکس محور خواهیم شد. ما اگر تحول رسانه ای نداشته باشیم، شبکه های مجازی ما را به زمین می کوبند و ما از بین می رویم. ما باید در رسانه، مدام به‌روز شویم. سهم مان را از سیطره جهان بدانیم و سردبیر در نشریه های عمومی داشته باشیم. خط تولید خبرگزاری با خط تولید رسانه بسیار متفاوت است. ما 80 درصد نشریه دیدنی و 20 درصد خواندنی هستیم.

این روزنامه نگار ادامه داد: با وجود شبکه‌های مجازی، در حال حاضر پر مخاطب ترین رسانه در جهان، رادیو است. ما در هر مدیومی باید متناسب با آن تولید خبر کنیم. ما در روزنامه نگاری 95 درصد تجربی و 5  درصد آکادمیک هستیم.

مختاریان در پایان خاطرنشان کرد: مخاطبان نمایشگاه از هر قشر و با هر سلیقه ای هستند. ما نیازمند روزنامه نگاران با سوادی که بتوانیم در جهان حرفی برای گفتن داشته باشیم.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار