یازده اثر موسسه موضوع‌شناسی احکام فقهی امروز با حضور آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی رونمایی شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم؛ سید جمال‌الدین میرمحمدی رئیس موسسه موضوع شناسی احکام فقهی در نشست خبری موسسه موضوع‌شناسی احکام فقهی که پیش از ظهر امروز برگزار شد، با بیان اینکه موسسه موضوع شناسی احکام فقهی از سال 1391 با تدبیر مقام معظم رهبری فعالیت‌ خود را آغاز کرده است گفت: با توجه به اینکه پیش از صدور فتوا و حکم توسط مراجع عظام تقلید باید احکام فقهی، موضوع‌شناسی شوند، بنا بر این موسسه موضوع‌شناسی احکام فقهی به منظور دستیاری مراجع عظام تقلید در زمینه موضوع شناسی راه‌اندازی شد.

وی افزود: موضوع‌شناسی احکام فقهی مقدم به حکم‌شناسی و صدور حکم است و یکی از مسائلی است که می‌تواند در تسریع و تسهیل صدور فتوا توسط مراجع موثر باشد.

رئیس موسسه موضوع‌شناسی احکام فقهی ادامه داد: با پیشرفت علم، موضوعات جدیدی به وجود آمد و مسائل نوینی در زمینهٔ احکام مطرح شد، برخی از افراد فعال در زمینه احکام طرحی برای تأسیس موسسه موضوع‌ شناسی احکام فقهی نوشتند، و این موسسه نیز با تدبیر و تایید رهبر معظم انقلاب راه‌اندازی شد.

وی افزود: موسسه موضوع شناسی احکام فقهی در زمینه‌های پژوهشی، آموزشی و ترویجی فعالیت می‌کند، این موسسه در زمینه پژوهشی 6 گروه را تشکیل داده است و در این گروه‌ها مسائل توسط کارشناسان مورد بررسی قرار می‌گیرد و سپس نتیجه بررسی‌ها به مراجع عظام تقلید تقدیم می‌شود.

میرمحمدی با اشاره به مطرح‌شدن مسائل جدید در حوزه احکام اظهار کرد: برخی از موضوعات جدید در کشور مطرح‌شده است که این مسائل در بخش پژوهشی موسسه موضوع شناسی احکام فقهی مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ این موسسه گروه‌های پژوهشی در زمینه‌هایی همچون پزشکی و تغذیه، پژوهش‌های بنیادی و اقتصادی تشکیل داده است.

وی افزود: موضوع شناسی برخی از مواد غذایی، تغییر جنسیت و ربوی بودن معاملات بانکی از دیگر مباحثی است که در این موسسه، مورد بررسی قرار می‌گیرد و در پایان نتایج بررسی‌ها در اختیار مراجع قرار می‌گیرد تا بر آن اساس فتوای خود را صادر کنند.

رئیس موسسه موضوع شناسی احکام فقهی تصریح کرد: ماموریت و هدف اصلی این موسسه، شناخت موضوعات فقهی و تبیین و ترویج آن با تکیه بر توان‌های حوزوی و دانشگاهی از طریق پژوهش‌های بنیادی، توسعه‌ای و کاربردی است.

میرمحمدی با اشاره به‌ ضرورت کمک مراجع عظام تقلید به مؤسسات حوزوی اظهار کرد: موسسه موضوع شناسی احکام فقهی برای پیمودن مسیر خود به کمک مراجع عظام تقلید نیاز دارد و باید از رهنمودهای مراجع در این موسسه بهره بگیریم تا بتوانیم بهتر به‌ نظام اسلامی خدمت کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه 11 اثر در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، حقوقی، بنیادین و پزشکی رونمایی خواهد شد اظهار کرد: موضوع‌شناسی در زمینه‌های بازی‌های رایا‌نه‌ای، حرز، رشوه، مسافت شرعی، روش‌های نوین باروری انسان، بانک خون بند ناف، ارزش‌سنجی درهم و دینار، اعتکاف و درآمدی بر موضوع‌شناسی از موضوعات این ۱۱ اثر است.

رئیس موسسه موضوع شناسی احکام فقهی افزود: موسسه موضوع‌شناسی احکام فقهی در مجموع ۳۰ اثر تولید کرده است که ۱۱ اثر امروز با حضور آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی و ۱۹ اثر نیز در هفته پژوهش رونمایی می‌شود.

وی با بیان‌ اینکه همه محققین این موسسه مدرک دکتری و یا سطح عالی حوزه دارند، اظهار کرد: باتوجه به اینکه موضوع‌شناسی، نیاز به فعالیت‌‌های میدانی و آزمایشگاهی دارد بنا بر این به منظور بررسی‌های دقیق، لازم است که از دانشمندان حوزوی و دانشگاهی استفاده شود.

میرمحمدی با تاکید بر اینکه موضوع‌شناسی، فتوا دادن را تسریع و تسهیل می‌کند گفت: در حال حاضر با توجه به پیشرفت‌ علم و تکنولوژی تسریع در افتاء بسیار مهم است و اگر موضوع‌شناسی در مباحث مختلف صورت نگیرد، ممکن است صدور فتوا با تاخیر انجام شود.

وی در ادامه به دستاورد‌های موسسه موضوع‌شناسی احکام فقهی اشاره کرد و گفت: تسریع در افتا، تقریب فتاوای مراجع با یکدیگر و کاهش فتواهای مقید، مشروط و غیر صریح از مهم‌ترین دستاورد‌های این موسسه است.

رئیس موسسه موضوع شناسی احکام فقهی  با بیان اینکه موسسه موضوع شناسی احکام فقهی گنجینه‌ای از آثار متعلق به مراجع عظام تقلید را گردآوری کرده است گفت: ترویج آثار و فعالیت‌های پژوهشی از فعالیت‌های بسیار ارزشمند این موسسه است و در همین راستا نیز موزه فقه و زندگی در شهر مقدس قم راه‌اندازی شده است و به زدوی این موزه در مشهد و تهران نیز راه‌اندازی می‌شود.

وی ادامه داد: در این موزه، نتایج حاصل شده از بررسی‌ها و پژوهش‌ها به صورت نماد‌های تجسمی در معرض نمایش عموم قرار گرفته است و مردم می‌توانند با فراخور نیاز و توانایی از آن‌ها استفاده کند.

انتهای پیام/ت

11 اثر جدید احکام فقهی با حضور آیت‌الله مکارم شیرازی رونمایی شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار