برای نخستین‌بار از ۱۶ اکتبر که مصادف با روز جهانی انستیزی بیهوشی می‌باشد در ولایت هرات ﺑﺎ ﺣﻀﻮﺭ ﮔﺴﺘﺮﺩﻩ ﻣﺴﻮﻟﻴﻦ ﻭﻻﻳﺘی و ﺻﺤی ﻭﻛﻼی ﺷﻮﺭای ﻭﻻﻳﺘی، ﻧﻬﺎﺩ‌ﻫﺎی ﻣﺪﻧی ﻛﺎﺭﻣﻨﺪاﻥ ﻃﺒی ﺷﻔﺎﺧﺎﻧﻪ ﺣﻮﺯﻭی ﻭاﻋﻀﺎی اﻧﺠﻤﻦ اﻧﺴﺘﻴﺰی ﺑﺮﮔزارشد.

​از روز جهانی “بیهوشی” در هرات تجلیل شدبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، "بصیر احمد رضایی" ، مسوول بخش بیهوشی شفاخانه مرکزی هرات گفت که در این اواخر داکتران بخش بیهوشی این شفاخانه توانایی انجام بیهوشی‌های مغلق را در جراحی‌ها کسب کرده است.


وی تصریح کرد که ماهانه دست‌کم 1200 تن در این شفاخانه بخاطر جراحی بیهوش می‌شوند.


وی تاکید کرد که اﻧﺴﺘﻴﺰﻱ ﻳﻚ ﻣﺴﻠﻚ ﻣﻬﻢ ﻭﺑﺎاﺭﺯﺵ ﺩﺭ ﻋﺮﺻﻪ ﺧﺪﻣﺎﺕ ﻃﺒﻲ ﻣﺤﺴﻮﺏ ﺷﺪﻩ ﻭ اﺯ ﺟﺎﻳﮕﺎﻫﻲ ﺧﺎﺻﻲ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩاﺭ اﺳﺖ.


او بیان داشت که ﺷﻔﺎﺧﺎﻧﻪ ﺣﻮﺯﻭﻱ ﻫﺮاﺕ ﺑﺎ ﺣﻀﻮﺭ اﺿﺎﻓﻪ اﺯ ﺑﻴﺴﺖ اﻧﺴﺘﻴﺰﻳﻠﻮﮒ ﻣﺠﺮﺏ و ﻣﺎﻫﺮ ﺑﻌﻨﻮاﻥ ﻛﺪﺭ ﻣﺘﺨﺼﺺ ﻣﺼﺮﻭﻑ اﺭاﻳﻪ ﻃﺒﻲ ﺩﺭ ﺧﺪﻣﺖ ﻣﺮﻳﻀﺎﻥ ﻗﺮاﺭ ﺩاﺭﻧﺪ.


در همیحال، "محمد قاسم صارم"، رئیس انجمن انستیزی لوگ‌های زون غرب، چالش عمده فراراه کارشان را عدم داروهای با کیفیت عنوان کرد.


آقای صارم تاکید کرد که با وجود داروهای با کیفیت، می‌توانیم نسبت به کشورهای همسایه پیشرفت‌های چشم گیر داشته باشیم اما مشکل بزرگ‌ همانا نبود داروهای بی‌کیفیتی در این ولایت می‌باشد.


وی از تاجرین خواست و مسوولین خواست تا داروهای باکیفیتی را در وارد کنند.


از سوی هم، "عبدالحکیم تمنا"، رئیس اداره صحت عامه هرات، وارد شدن داروهای بی‌کیفیت را به گونه قاچاق می‌خواند و از این ناحیه نگران است.


وی در ادامه حرف‌هایش تصریح کرد که این داروهای از مرزها به صورت قاچاق وارد کشور گردیده و در دسترس داوا فروشان قرار می‌گیرد.


همچنان وی تاکید کرد که چالش دیگر که باعث افزایش قاچاق این داروها در کشور می‌گردد همانا عدم توانایی خرید مردم از داروهای با کیفیت می‌باشد.


گفتنی است که در شفاخانه مرکزی هرات روزانه 150 بیمار به خاطر جراحی بیهوش می‌شوند و از این میان تا کنون هیچ بیماری به اثر تزریق داروهای بیهوشی جانش را از دست نداده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار