امروزه دنیای مجازی و شبکه های اجتماعی به جزئی جدائی ناپذیر از زندگی بشری تبدیل شده است و وقت زیادی از کاربران در این شبکه ها سپری می شود که نتیجه ای جز اتلاف وقت و عمر برای آنها ندارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، امروزه دنیای مجازی و شبکه های اجتماعی به جزء جدایی ناپذیری از زندگی بشری تبدیل شده و بهره مندی از شبکه های اجتماعی نه به یک انتخاب که به یک ضرورت در این زندگی تبدیل شده است.

براساس آمارها حدود 45 میلیون و 800 هزار نفر در ایران کاربر شبکه اجتماعی تلگرام هستند و بعد از آن شبکه اجتماعی اینستاگرام مورد علاقه ایرانیان است و این یعنی فرصت مناسب و بازار خوب برای تبلیغات رایگان وبه اشتراک گذاشتن محصولات خدماتی که عرضه می کنیم برای طیف وسیعی از افراد در رده های مختلف اجتماعی است.

یکی از معضل های بزرگ در کشور ما بیکاری جوانان  بویژه فارغ التحصیلان دانشگاهی است که همه ساله هم بر تعداد این بیکاران افزوده میشود که در صورت رفع نشدن این مشکل عواقبی همچون اعتیاد طلاق و از هم پاشیدن خانواده ها را درپی دارد. یکی از فضاهایی که می تواند اشتغال ایجاد کند فضای مجازی است.

ایجاد اعتماد رمز موفقیت کسب و کار اینترنتی

کارشناس مسئول فناوری اطلاعات اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات اردبیل گفت: براساس آمارگیری که در اسفند 94 انجام گرفته 65 درصد از کاربران اینترنت از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند.

مهدی تراب نژاد به روش های درآمدزایی از شبکه های اجتماعی اشاره کرد و بیان داشت: فروش مستقیم، تبلیغات، برند سازی، خرید و فروش و اجاره کانال ها و صفحات دارای ممبر بالا به اشخاص و شرکتهای حقیقی و حقوقی، باتها و یا رباتهای تلگرامی مثل بازی ها و هرنوع خدماتی که بوسیله رباتهای تلگرامی عرضه می شود از نمونه های روش های کسب درآمد از شبکه های اجتماعی و فضای مجازی هستند.

وی اظهار داشت: اعتماد سازی مقوله ای مهم در کسب و کار در بستر اینترنت و شبکه های اجتماعی است و مجازی بودن این نوع کسب و کار به نوعی قضاوت ها را به سمت عدم اعتماد سوق می دهد از این سو ایجاد اعتماد در مدل کسب و کارهای اینترنتی نسبت به کسب و کارهای سنتی سخت و زمان بر خواهد بود.

کارشناس مسئول فناوری اطلاعات افزود: صاحبان کانال ها و صفحات کسب و کار برای ایجاد اعتماد در بین دنبال کننده های خود باید سطح کیفیت محصولات و خدماتی را که ارائه می دهند بالا ببرند تا کاربران نیز با اطمینان محصولات با کیفیت را با قیمت تمام شده کمتر خریداری کرده و روز به روز اعتماد و اطمینان به فروشگاه های اینترنتی بالا رود.

تراب نژاد تصریح کرد: راه اندازی کانال ها و یا صفحات کسب و کاری کم هزینه و بدون نیاز به فضای اداری و تجاری بوده و گرفتاریهای اداری را ندارد و این بزرگترین مزیت کسب و کارهای اینترنتی نسبت به سنتی است اگرچه برخی صاحبان حرف و شرکتها در کنار فعالیت معمول خود در این فضاها نیز به فعالیتهای شغلی خود می پردازند.

وی در خصوص برنامه هایی که برای آشنایی هرچه بیشتر جوانان با مدل های تازه کسب و کار در بستر اینترنت برگزار می شود نیز گفت: اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان  برای آگاه سازی جوانان با زمینه های شغلی نوپا در بستر اینترنت نشست ها و کارگروههای مختلفی را ترتیب داده است که در سال گذشته 13 نشست و در سال جاری تا کنون نیز سه نشست برگزار کرده است.

تراب نژاد بیان داشت: در این نشست ها از افراد و صاحبان شرکت های موفق کشوری در زمینه کسب و کار اینترنتی دعوت به عمل آمده است تا روش ها و رموز موفقیت خود را تشریح کنند و این جلسات باعث تعامل بیشتر اشخاصی که می خواهند در این زمینه فعالیت داشته باشند با این قبیل افراد می شود.

کسب و کارهای اینترنتی هم برای فروشندگان کالا و خدمات و هم برای خریداران فرصتی را فراهم کرده است تا بدون صرف وقت برای خرید حضوری و تنها با دیدن تصاویر متفاوت از کالاها خریدشان را انجام دهند و صاحبان کسب و کارها با کمی خلاقیت و شناخت دقیق از نیاز بازار می توانند دنبال کننده های خود را افزایش دهند و از این طریق کسب و کار خود را نیز تبلیغ نمایند.

سایتی برای فروش نرم افزارهای تلفن همراه

مرتضی جوان 23 ساله ای است که در کنار درس و فعالیت های دانشگاهی سایتی را راه اندازی و فایل رفع ایراد گوشی های هوشمند را در این سایت قرار داده و به متقاضیان می فروشد.

وی در مورد فعالیت خود می گوید: به فعالیت در زمینه گوشی های هوشمند بسیار علاقمند بودم و دنیای فناوری برایم بسیار جالب بوده و دوست داشتم از این تکنولوژی ها بیشتر بدانم  اما ایرادهای نرم افزاری که در گوشی های هوشمند وجود دارد یک مشکل بزرگ برای استفاده کنندگان از تلفن های همراه هوشمند است مانند زبان که در بیشتر گوشی ها این مشکل وجود دارد و کاربران ایرانی در استفاده از این گوشی ها با مشکل مواجه می شوند و اول باید زبان و برخی ایرادات آن رفع گردد و بعد استفاده کرد.

این جوان خلاق می گوید وجود این مشکل در گوشی های هوشمند من را به این فکر انداخت که می توان با فروش فایل رفع ایراد این مشکل ها درآمدی را کسب کرد برای این منظور سایتی را راه اندازی کرده و این فایل هارا در انجا بارگزاری و به متقاضیان که اکثرا فروشندگان و تعمیر کنندگان گوشی های هوشمند است می فروشم.

به گفته مرتضی وی از معدود افراد در استان اردبیل است که سایت مرجع فروش نرم افزار های تلفن همراه را راه اندازی کرده است از فرصت های بیشمار این رشته برای ایجاد منبع درآمد یاد کرده و افزود:یکی از زمینه هایی که می شود فقط با داشتن یک دستگاه کامپوتر و کمی اطلاعات از گوشی به درآمد حتی میلیونی در ماه رسید همین دنتای تلفن همراه است

وی افزود: ابرادها و مشکلای که همه روزه برای هزاران دستگاه گوشی فقط در همین شهر خودمان به وجود می آید خود یک فرصت خوب است و حتی نیاز به دفتر کار و مغازه هم نیست و افراد علاقمند و باهوش می توانند با سفارش گرفتن از فروشندگان گوشی ها و تعمیرکاران تلفن همراه درآمد خوبی داشته باشند.

دانشجوی رشته مهندسی نرم افزار کامپیوتر آگاه نبودن جوانان از وجود بازار بزرگی برای کسب درآمد از دنیای مجازی را بیان کرد و اظهار داشت: فرصت های بیشماری برای کسب درآمد در شبکه های اجتماعی وجود دارد ولی متاسفانه اکثر استفاده کنندگان از این شبکه ها از این فرصت ها آگاهی ندارند و صرفا برای سرگرمی و ارتباط با دوستان و آشنایان از این شبکه ها استفاده می کنند.

وی افزود: کسب درآمد از شبکه های اجتماعی مستلزم صرف وقت و نیز شناخت دقیق از نیازهای بازار است و اگر این امر اتفاق بیافتد می توان درآمد میلیونی از این شبکه ها به دست آورد.

مرتضی که در زمینه فروش تلفن همراه نیز فعالیت دارد بزرگترین مشکل فعالان در زمینه کسب و کار اینترنتی را وجود کانال ها و سایتهای فاقد نماد الکترونیکی دانست و گفت: در بسیاری از مواقع بنده با صرف هزینه و وقت فایلی را در سایت خود قرار داده ام اما افراد سود جو و راحت طلب بدون آنکه بنده متوجه شوم این فایل ها را برداشته و در سایت خود قرار می دهند و به قیمت بالا می فروشند و از آنجا که نماد الکترو نیکی ندارند نمی توانیم از حق خود دفاع کنیم .

وی ادامه می دهد: در صورت شکایت هم پروسه رسیدگی به شکایتها آنقدر طولانی می شود که یا ما از شکایت خود منصرف می شویم و یا فرد خاطی با ترفندهایی از زیر کار خود شانه خالی می کند و دست مان به جایی بند نمی شود که در صورت نظارت دقیق تر مسئولین و ملزم کردن صاحبان کانال های کسب و کاری گرفتن نماد الکترونیکی بسیاری از این مسائل حل خواهد شد.

رئیس پلیس فتای استان اردبیل گفت: بزرگترین مشکل کاربران فضای مجازی اعتماد بیش از حد آنها به کانال ها، گروه ها و صفحات و ربات ها و وب سایتهای موجود دراین فضا بوده و کلاهبرداران سایبری با زیرکی کامل نسبت به دادن وعده های واهی و تبیلغات فریبنده اقدام و با سوء استفاده از اعتماد کابران آن ها را طعمه ی خود قرار می دهند.

سرهنگ حافظ شریفی اظهار داشت: کاربران برای خرید یک کالا و یا درخواست خدمات از فضای مجازی همیشه این مورد را مد نظر داشته باشند که ممکن است تبلیغات انجام شده برای کالا یا خدمات مورد نظر اصلا وجود خارجی یا کیفیت مناسب نداشته باشد لذا کاربران باید در مراودات و خریدهای اینترنتی خود نهایت دقت و توجه کافی را داشته باشند.

وی به تخلف های صورت گرفته در این نوع کسب و کارها اشاره کرده و بیان داشت: مواردی همچون فروش شارژ رایگان پیوستن به ربات های شرکت های معتبر از جمله اپراتور های تلفن همراه ربات های پرداخت اینترنتی فروش کالا با قیمت های غیر قابل باور و ارزان تر از قیمت واقعی از جمله مواردی است که خریداران از فروشگاهای اینترنتی باید مد نظر قرار دهند.

رئیس پلیس فتای استان اردبیل تصریح کرد: با توجه به اینکه اکثر نسل جوان امروزی جهت سهولت در امورات به خرید از فروشگاه های اینترنتی روی آورده اند لذا در این بین افرادی هستند که با شیوه های مختلف از جمله فیشینگ و یا عدم ارسال کالای از پیش خریداری شده اقدام به سوء استفاده و کلاهبردارای از شهروندان می نمایند که در این راستا پرونده هایی در این پلیس با شکایت مالباختگان تشکیل و احکام قضایی صادره در این نوع پرونده ها با توجه به قانون جرایم رایانه ای و توسط دستگاه قضایی استان اجرا می گردد.

شاید به جرات بتوان گفت بانوان بیشترین کاربران شبکه های اجتماعی هستند و وقتی فراغتی از کار خانه پیدا کردند گشتی در شبکه های اجتماعی می زنند اما هستند افرادی که به جای گشت و گذار بیهوده در این شبکه ها از این شبکه ها برای کسب درامد استفاده کرده اند.

مهتاب عبدیان عاشق گل و گیاه و پرورش و نگهداری گلهای آپارتمانی است و زمانی که می بیند دیگر گلهایش زیاد شده ایده ای به ذهنش می رسد و آن تکثیر و فروش گلهایش است. اما نه مغازه ای دارد و نه گلخانه ای ولی جایی هست که همیشه مشتری دارد بله شبکه اجتماعی است.

این بانوی خوش ذوق کاری را شروع کرده است که نه نیاز به سرمایه زیادی دارد و نه مهارت خاصی می خواهد و می تواند این کار را در کنار رسیدگی به امور منزل نیز انجام دهد او با قرار دادن تصاویر گلهایش در شبکه اجتماعی بازار خوبی برای گلهای خود پیدا کرده است.

وی آنقدر سفارش و مشتری دارد که مجبور شده است از کوچکترین فضای خانه اش از بالکون گرفته تا پارکینگ برای تکثیر و نگهداری گلهایش استفاده نماید و البته شروع این کار برایش راحت نبوده  و روزهای زیادی  به مطالعه در مورد گیاهان و گلهای آپارتمانی و آزمون و خطا در مورد کاشت و تکثیر آنها پرداخته است.

مهتاب عبدیان امیدوار است که با گلهایش شادابی و طراوت را به خانه های همشهریانش هدیه دهد و بتواند روز به روز در این کار موفق شود و در آینده گلخانه ای را برای خود احداث کند و بتواند تعدادزیادی گل را پرورش داده و به یک کارآفرین تبدیل شود.

انتهای پیام/ح

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار