۶۰ اثر تاریخی مربوط به عصر آهن در جنت رودبار رامسر کشف شد.

دلاور بزرگ نیا مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، با بیان اینکه گروه کاوشگری محوطه تاریخی گورستان ایزگام دشت واقع در جنت رودبار شهرستان رامسر در کاوش‌های اخیر در این منطقه موفق به کشف ۶۰ اثر موزه‌ای و تعدادی آثار مطالعاتی شدند، گفت: تعدادی قبر از نوع چارچینه سنگی، حفره‌ ای ساده و کلان سنگی به همراه ظروف سفالین مختلف، ابزار شکار، رزم، زیورآلات و نیز مقادیری بقایای انسانی و حیوانی کشف شد.

وی با بیان اینکه آثار کشف شده متعلق به دوران آغازین سده هزاره سوم قبل از میلاد موسوم به عصر آهن ۱ و ۲ است افزود: بقایای انسانی و حیوانی کشف شده در این گورستان برای مطالعات و انجام آزمایشاتی مانند جانورشناسی، ایزوتوپ دندان تغذیه، امراض رایج در میان جوامع آن روزگار و سالیابی مطلق ژنتیک به مراکز تحقیقاتی بین المللی فرستاده شده است.

بزرگ نیا هدف از کاوش در این گورستان تاریخی را تعیین حریم و عرصه، مطالعه و مستند سازی منطقه و تهیه پرونده برای ثبت این اثر در فهرست آثار ملی کشور اعلام کرد و گفت: نخستین مرحله کاوشگری، گمانه زنی، مستند سازی، مطالعات سنجش از راه دور گورستان ایزگام با حضور هیاتی از پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، چهاردهم شهریور امسال آغاز شد و بیست و پنجم مهر پایان یافت.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران افزود: پس از دریافت نتایج نمونه‌ های ارسالی به مراکز تحقیقاتی و بین المللی، به همراه کار‌های میدانی انجام شده در قالب کتاب تدوین می‌شود تا در اختیار دانش پژوهان و علاقمندان به ویژه مردم این شهرستان قرار گیرد.

گورستان ایزگام دشت جنت رودبار رامسر یکی از گورستان‌ های تاریخی مازندران است که گمانه زنی در آن بر اساس برنامه تحقیقاتی و شناسایی اضطراری پژوهشی در سال ۱۳۶۸ انجام شده بود.

انتهای پیام/ م

کشف آثار تاریخی مربوط به عصر آهن در مازندران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.