رئیس مجلس شورای اسلامی گفت:ما باید درک کنیم که حاج آقا مصطفی خمینی چه ویژگی‌هایی داشت که ستون انقلاب بود.

لاریجانیبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در چهلمین سالگرد شهادت آیت الله مصطفی خمینی که در سالن اجلاس برگزار شد، اظهار کرد: برای نسل امروز کشور ضرورت دارد تا با شخصیت مهمی همچون سید مصطفی در تاریخ انقلاب اسلامی آشنایی بیشتری پیداکنند؛ چند روز پیش که حاج حسن آقا با من تماسی داشتند من گفتم ما بیست سال پیش چنین بزرگداشتی داشتیم و باید این مراسم زودتر برگزار می‌شد تا ابعاد زندگی و فکر وی بیشتر شناخته شود.

وی ادامه داد: تلاش‌های علمی و مجاهدت‌ها در زندگی سراسر پرماجرایی که مرحوم مصطفی خمینی داشت از وی شخصیتی آبدیده به وجود آورده است، بیانی که امام راحل فرمودند مصطفی امید آینده اسلام بود؛ این حرف بزرگی است امام نه در مورد دوستان و نه در مورد دشمنان اهل غلو کردن نبودند و همیشه به اندازه صحبت می‌کردند.

لاریجانی تصریح کرد: امام(ره) واژه‌ها را با دقت انتخاب می‌کردند شاید سنگین‌ترین صحبتی که ایشان درمورد یک رژیم کردند مربوط به آمریکا بود که گفتند آمریکا شیطان بزرگ است، شاید آن زمان کسی هم باور نمی‌کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: بنده به خاطر دارم زمانی از ماهاتیر محمد پرسیدم که امام چنین مطلبی در مورد آمریکا می‌گوید و شما جور دیگری عمل می‌کنید او گفت آمریکا مثل گاو شیرده‌ای است که ما از شیرش استفاده می‌کنیم و شما شاخش را گرفته‌اید؛ البته این استدلال درست نبود و همان زمان هم گفته شد که اگر یک حیوان شاخدار اهلی نباشد شیرش را هم نمی‌توان دوشید.

وی گفت:‌ این دیدگاه ساده‌نگری بود و بعدها که دیدیم که چه مشکلاتی برای مالزی به وجود آمد، اخیرا یکی از روسای کشورهایی که خیلی با آمریکایی‌ها مرتبط است در جلسه‌ای گفت آمریکایی‌ها شیطانند این برای من بسیار عجیب بود و همان جمله معروف امام(ره) به ذهنم آ‌مد که ایشان آن زمان چنینی فهمی را نسبت به آمریکا داشتند و امروز بعد از سی و چند سال رئیس مجلس یکی از کشورهای دوست آمریکا همان جمله را تکرار می‌کند.

لاریجانی تصریح کرد: وقتی که امام راحل درمورد مرحوم حاج آقا مصطفی چنین جمله‌ای را می‌گویند باید بفهمیم که چه خصوصیاتی در رهبران صدر انقلاب اسلامی بوده است؛ یکی از ویژگی‌های این رهبران که بعضی از آنان به شهادت رسیده‌اند و برخی دیگر هم در قید حیات هستند این رهبران همچون امام راحل فدایی اسلام بودند یعنی از همه هستی خود برای اسلام مایه می‌گذاشتند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: زمانی که جنگ شد مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی به امام(ره) می‌گویند که من حاضرم ختم جنگ را اعلام کنم و شما من را محاکمه کنید؛ امام بزرگوارتر از این حرف‌ها بودند و خودشان هرچه لازم بود را بیان کردند؛ شهید بهشتی وقتی در قید حیات بود آماج تلخ ترین تهمت‌ها قرار می‌گرفت و نه فقط از منافقین و باند بنی‌صدر بلکه از دوستان انقلاب و کسانی که طرفدار انقلاب و ولایت فقیه بودند.

وی اظهار کرد: چه تعبیرات سنگین و ناروایی درباره شهید بهشتی به کار می‌بردند اما شهید بهشتی این قدر عزیز بود که صبر می‌کرد و سخن نمی‌گفت چراکه آبرویش را با خدا معامله کرده بود؛ این فدایی بودن در چنین جاهایی معنا دارد در آن هوای غبارآلودی که علیه شهید بهشتی وجود داشت، من در تلویزیون بودم و ایشان در شورای انقلاب؛ وقت خواستم و رفتم پیش شهید بهشتی، در همان زمان جریان منافقین تندروها علیه شهید بهشتی فضایی ساخته بودند که نمی‌گذاشتند سخنرانی ایشان پخش شود.

لاریجانی ادامه داد: صحبت‌های ما به درازا کشید و شهید بهشتی در جایی می‌خواست سخنرانی کند، وی با بزرگی و فضل در مورد انقلاب و مشکلات آن صحبت می‌کرد. عده‌ای تصمیم گرفتند جلسه را به هم بزنند یکی از گوشه‌ای بلند می‌شد و تهمتی به ایشان می‌زد اما شهید بهشتی در مقابل آنان صبر کرد یعنی با آبروی خود با خداوند معامله کرده بود؛ شهید مصطفی خمینی هم این‌گونه بود. مرحوم مصطفی و احمدآقا نمی‌خواستند دیده بشوند و گذشت داشتند ولی ما باید بدانیم که اینها بودند که بسیاری از مسائل را ساده و حل می‌کردند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به یاد دارم امام راحل عبارت سنگینی را درمورد یک روحانی به کار بردند و بنده اسم آن روحانی را نمی‌برم، آن روحانی به دلیل خبطی که کرده بود ساقط می‌شد، حاج احمدآقا و یکی از دوستانشان شبانه سرزده رفتند منزل او و به صحبت کردن و غذاخوردن نشستند تا جذب شده و نگرانی نداشته باشند، حکومت کردن یک ظاهری دارد و باید کارهایی انجام شود و عده‌ای فدایی نیاز دارد که کار را برای انقلاب جستجو ‌کنند.

وی بیان کرد: نقش این گونه شخصیت‌ها که خودشان را فدای انقلاب کرده‌اند بسیار مهم است، یک نهضت زمانی زنده است که اینگونه فداییان بابصیرت و باتدبیر داشته باشد؛ امام (ره) بارها درمورد روحانیت و فقه جواهری صحبت کردند، امام و یاران اصلی ایشان در زمینه عقل‌گرایی پیش‌رو بودند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: وقتی فکر امام و یاران اصلی ایشان همچون حاج آقا مصطفی و شهید بهشتی را می‌بینیم آنان قرائتی از دین را قبول دارند که در درون آن پایه‌های عقلانی مستحکم باشد و تفکر فلسفی که روی آن اصرار دارند به این جهت است.

لاریجانی خاطر نشان کرد: امام و یارانشان برداشت‌های عمیق‌تری از دین داشتند، نکته مهم‌تر این است فرهنگی که در جامعه ایجاد می‌کنند، بر محور عقلانیت می‌چرخد و بعدها معلوم شد این تفکر، تاب آوری در برابر مشکلات بوده است.

لاریجانی تصریح کرد: جامعه‌ای که تفکر دینی آن از مبانی فلسفی و عقلی برخوردار نباشد، یا دچار تحجر می‌شود و یا افراطی‌گری. شما بخاطر دارید که امام خمینی(ره) چه دل خونی از تحجر داشته‌اند. گرایش افراطی در وهابیت و داعش دیده می‌شود؛ چرا که عقلانیت در آنها رسوخ ندارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: نکته‌ای که در تأملات مصطفی خمینی دیده می‌شود این است که در برخی جاها قدرت نقادی دقیقی داشت. اگر روحیه حماسی در تفکر عقلانی غرق شود، موجب پایداری می‌شود در غیر این‌صورت به امری زودگذر تبدیل خواهد شد که ممکن است منافع ملی را از بین ببرد.

لاریجانی در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم اینگونه مراسم‌ها به اندیشه اشخاصی که از یاران امام خمینی(ره) بودند، کمک کند. اگر بخواهیم انقلاب حفظ شود باید مسلک آنان را بشناسیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار