رئیس میز ملی صنایع شیمیایی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: بر اساس برنامه‌ریزی ها تا افق ۱۴۰۴ محصولات پتروشیمی و صادرات آن با سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیارد دلاری ۱۲۶ میلیون تن افزایش می‌یابد.

۵۰ میلیارد دلار در صنایع پتروشیمی ایران سرمایه‌گذاری می‌شودبه گزارش خبرنگار گروه استان های  باشگاه خبرنگاران جوان ، بهناز کاووسی صبح امروز در نشست نقشه راه صنایع شیمیایی و پتروشیمی در بوشهر با اشاره به واگذاری میز صادرات محصولات پتروشیمی ایران به بوشهر اظهار داشت: هدف از واگذاری این میز به استان بوشهر به سبب داشتن ظرفیت‌های بالای مجتمع‌های پتروشیمی و تولید محصولات مختلف برای صادرات به کشور‌های هدف است.

وی با تاکید بر رفع مشکلات توسعه صادرات محصولات پتروشیمی افزود: بر اساس واگذاری میز ملی صنایع پتروشیمی به بوشهر باید بسترسازی رفع مسائل و مشکلات در توسعه صادرات محصولات پتروشیمی فراهم شود.

رئیس میز ملی صنایع شیمیایی سازمان توسعه تجارت ایران سند افق توسعه زیرساخت‌های صنایع پتروشیمی و توسعه صادرات در این اسناد را مورد اشاره قرار داد و خاطر نشان کرد:بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده تا افق ۱۴۰۴ محصولات پتروشیمی و صادرات آن با سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیارد دلاری ۱۲۶ میلیون تن در سال افزایش می‌یابد.

کاووسی با بیان اینکه سهم جمهوری اسلامی ایران در صادرات محصولات پتروشیمی تا سال ۱۴۰۴ بیش از ۳۴ درصد در منطقه خاورمیانه می‌رسد تصریح کرد: توسعه صنایع پایین دستی و بستر سازی برای تحقق اهداف سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ و مشارکت بخش خصوصی در این زمینه بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی، نظام اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در اولویت قرار دارد.

وی از دستیابی به جایگاه نخست توسعه، تولید و خلق ارزش افزوده صنایع پتروشیمی در خاورمیانه خبرداد و گفت: براساس افق سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ ایران باید با تولید ۱۳۶ میلیون تن سهم خود را در خاورمیانه به ۳۴ درصد و در بازار‌های جهانی به ۳.۶ درصد ارتقا دهد.

رئیس میز ملی صنایع شیمیایی سازمان توسعه تجارت ایران از افزایش صادرات متانول خبرداد و افزود: براساس سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ تولید و صادرات متانول در کشور به ۵.۷ میلیون تن در سال افزایش می‌یابد و ۲۰ درصد تجارت جهانی این محصول به ایران اختصاص می‌یابد.

کاووسی با اشاره به تولید دیگر محصولات صنایع پتروشیمی بیان کرد: تولید اتیلن و اوره بر اساس سند چشم‌انداز به ترتیب به ۱۲ و ۵.۸ میلیون تن می‌رسد و تولید محصول آروماتیک وپلیمر نیز به ترتیب به ۴ و ۱۰ میلیون تن در سال افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به وجود ظرفیت‌های مهم و بالقوه صنایع پتروشیمی در ایران خاطر نشان کرد: با توجه به ظرفیت‌های بالقوه در تولید محصولات صنایع پتروشیمی باید میزان صادرات و ایجاد ارزش افزوده برای این محصولات به شکل تاثیرگذاری بر اساس سند ۱۴۰۴ افزایش یابد.

رئیس میز ملی صنایع شیمیایی سازمان توسعه تجارت ایران با تاکید بر بسترسازی برای کاهش مشکلات صادرات محصولات پتروشیمی بیان کرد: تحقق این مهم در زمینه بررسی مسائل و موانع واحد‌های دارای ظرفیت تولید در این بخش است که سعی می‌شود در قالب نشست‌های میز ملی صنایع پتروشیمی در این راستا گام اساسی برداشته شود.

انتهای پیام/ف

سرمایه‌گذاری۵۰ میلیارد دلار در صنایع پتروشیمی ایران  

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.