بازار جمعه یاسوج در صورت بی توجهی جان ساکنان و مردم یاسوج را تهدید میکند.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛   در روز 19 بهمن ماه 95 با حضور معاون پارلمانی رئیس جمهور بزرگ‌ترینلزوم تسریع ساخت بازارچه سنتی یاسوج بازار سنتی، محلی و گردشگری استان به وسعت دو هکتار و با سرمایه‌گذاری 30 میلیارد تومان در یاسوج کلنگ‌زنی شد.

ایجاد 700 واحد تجاری یکی از اهداف اجرای این طرح بود که باتوجه به حجم بالای بیکاری در استان و در نظر گرفته شدن اشتغالزایی یک هزار نفری این طرح مقرر شد در کنار آن اصناف و بازاریان جمعه بازار یاسوج نیز ساماندهی شوند.

بررسی میدانی از جمعه بازار کنونی شهر یاسوج لزوم احداث این بازارچه را دوچندان کرده است چرا که قرار بود با بهره‌برداری این پروژه از بروز فاجعه ای شبیه به حادثه پلاسکو جلوگیری شود.

اکنون نبض امنیت جمعه بازار یاسوج کند می زند و با کوچک‌ترین جرقه و آتش‌سوزی امکان انفجاری بزرگ وجود دارد و می طلبد مسئولان در این زمینه چاره اندیشی کنند و در راه اندازی بازارچه سنتی شهر یاسوج سرعت به خرج دهند.

دلباز سرمایه‌گذار بازارچه سنتی یاسوج با بیان اینکه 486 واحد برای واگذاری مکان و اجاره در بازارچه سنتی به ما ابلاغ شده که باید این تعداد واحد را به صورت اجاره یا فروش تحویل دهیم گفت: از به روز ترین سازه دنیا در این طرح استفاده شده و بهترین و گران‌ترین نما نیز در حال اجرا است.

وی با اشاره به اینکه زمین این طرح به قیمت 6.5 میلیارد تومان خریداری شده است افزود: ساختمان این پروژه در 11 فاز کنار هم احداث می‌شود.

دلباز با تاکید بر اینکه این طرح تاکنون 75 درصد پیشرفت کاری دارد، گفت: علت تاخیر در اخذ پروانه ساختمانی تعلل اداره کل مسکن و شهرسازی در صدور مجوز بود.

مدیرکل دفتر فنی استانداری کهگیلویه و بویراحمد هم گفت: سرمایه گذاری در طرح بازارچه سنتی یاسوج باید در مسیر قانونی انجام شود.

کاظمی در جلسه بررسی وضعیت جمعه بازار و بازارچه سنتی یاسوج افزود: قرارشد ساماندهی در این حوزه انجام شود و زمینی برای جابه جایی در نظر گرفته شد و جلساتی با سرمایه گذار نیز برگزار شد.

کاظمی گفت: از سال ۸۹ به شهرداری اعلام کردیم که جمعه بازار ایمن نیست، و اعلام کردند که نسبت به انتقال جمعه بازار اقدام خواهیم کرد.

کاظمی تاکید کرد ما از سرمایه گذار حمایت خواهیم کرد ولی معامله گری و دلال بازی مطلق ممنوع است و سرمایه گذار باید با جمعه بازار توافق و نسبت به انتقال آن اقدام کند.

وی افزود: در رابطه با پروژه بازارچه سنتی سر سوزنی کوتاه نمی آییم وتا جایی که قانون رعایت شود از سرمایه گذار حمایت می کنیم و جایی که مشاهده شود بی قانونی و رانت است برخورد خواهیم کرد.

بازارچه سنتی یاسوج مانند پل سوم بشار، بیمارستان شهید جلیل یاسوج، مجموعه فرهنگی و هنری شهر یاسوج ، جاده ملی پاتاوه– دهدشت و موزه یاسوج با معضلی مانند کمبود اعتبار و معارض همراه نیست و کاسب هایی که اکنون در این مکان که شبیه حلبی آباد بوده و با کوچکترین اتفاقی جان آنها در خطر است می طلبد مسئولان با همدلی و اتحاد با همدیگر این طرح را به پایان برسانند.

طی یک ماه اخیر اخباری مبنی بر تخلف و دست‌هایی که مانع از تکمیل بازارچه سنتی کهگیلویه و بویراحمد می‌شوند بر روی خروجی برخی خبرگزاری ها قرار گرفت.

بر اساس این اخبار کاظمی مدیرکل فنی دفتر استانداری به برخی تخلفات اشاره کرد و گفت: سرمایه‌گذار این طرح هر قواره 14 متری زمین در این بازارچه را 77 میلیون تومان فروخته است که این برای اقشار ضعیف قابل پرداخت نیست.

وی به فروش 111 غرفه از غرفه‌های محل جدید جمعه بازار یاسوج از سوی سرمایه گذار اشاره کرد و تاکید کرد: این مسئله یک رانت است و سرمایه گذار حق فروش حتی یک غرفه را هم ندارد.

کاظمی با بیان اینکه مستندات لازم در خصوص تخلفات انجام شده در جمعه بازار یاسوج را در اختیار داریم، گفت: غرفه‌های جمعه بازار یاسوج در آژانس‌ها و مشاوران املاک‌ شهر یاسوج خرید و فروش می‌شوند که ما در چندین نامه‌ به شهرداری این موضوع را متذکر شدیم اما شهرداری اهمیتی به نامه دفتر فنی نداده در صورتی که دادستانی و اداره کل بازرسی استان در جریان اتفاقات جمعه بازار جدید شهر یاسوج هستند.

کاظمی پیرامون ترک جلسه ساماندهی بازار یاسوج توسط شهردار و عضو شورای شهر یاسوج، ادامه داد: این حرکت نشان داد که شهردار مستقل نیست و تابع نظر شورای شهر عمل می‌کند.

مدیرکل دفتر بازرسی و ارزیابی عملکرد استانداری کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر رعایت اصول فنی و ایمنی در ساخت پروژه جدید جمعه بازار یاسوج گفت: پیش بینی اسکان، پارکینگ، سرویس بهداشتی و ایستگاه آتش نشانی باید در محل جدید با حساسیت بیشتری پیگیری شود، اگر این مسائل جدید در این پروژه پیش بینی نشود قطعا با جایگاه فعلی هیچ تفاوتی ندارد.

مومن نسب مدیرکل دفتر بازرسی و عملکرد استانداری در واکنش به ترک جلسه ساماندهی بازارچه یاسوج از سوی اکبری عضو شورای شهر و صفایی سرپرست شهرداری یاسوج گفت: اینکه برخی افراد در جلسه قهر کنند و تحمل گفت‌و‌گو را نداشته باشند یک آسیب جدی است و یک مدیر تا پایان جلسه نباید اجازه خروج از جلسه را به خودش بدهد.

 

انتهای پیام/ش

ضرورت ساخت بازارچه سنتی یاسوج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.