در برنامه تیتر امشب فلسفه شکل گیری مناطق آزاد در کشور به طور دقیق و کارشناسانه مورد بررسی قرار گرفت.

تیترامشب/ پایه مناطق آزاد در کشور به اشتباه گذاشته شده استبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،چند دهه ای است که از تاسیس مناطق آزاد در کشورمان می گذرد اما به زعم بسیاری از کارشناسان و گزارشی که مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی منتشر کرد؛ هنوز این مناطق نتوانسته اند به جایگاه اصلی خود در اقتصاد کشور دست پیدا کنند و همچنان از مسائل زیرساختی و مشکلات مربوطه رنج می برند.

اغلب این مناطق بجای اینکه محلی برای تولید و صادرات باشند به محلی برای واردات بویژه دروازه ورود کالای قاچاق تبدیل شده اند.

عبدالرضا مصری نماینده مجلس شورای اسلامی درباره فلسفه شکل گیری مناطق آزاد گفت: اصل فلسفه مناطق آزاد بدیهی و پذیرفته شده است و مناطق آزاد در دنیابیشتر در اقتصادهای دولتی شکل گرفتند تا این مناطق در خازج از قوانین خارجی به داد و ستد بپردازند، در کشور ما هم این بحث زمانی شکل گرفت که اقتصاد ایران کوپنی و کنترل شده بود و در آن زمان نیازش احساس می شد.

در مناطق آزاد ورود و خروج سرمایه خارجی آزاد است و محدودیتی برای سرمایه گذار وجود ندارد، در صادرات یک فرآیندی وجود دارد که قدری طولانی است لذا در مناطق صادرات کار آسانی به حساب می آید.

او افزود: به دلایل مسائل داخلی اهداف مناطق آزاد محقق نشد از جمله این مسائل عدم توان تولیدکننده داخلی با رقیب خارجی بود که محقق نشد لذا این مناطق به جای صادرات واردات را تسهیل کرد در نتیجه واردات بر صادرات پیشی گرفت.

تیترامشب/ پایه مناطق آزاد در کشور به اشتباه گذاشته شده است

قاچاق کالا در این مناطق اتفاق می افتد و مسئولیت آن با حاکمیت است در این شرایط دیگر مهم نیست که یک کامیون قاچاق کالا وارد می شود یا 100 کامیون؛ مهم این است که اقلام قاچاق به کشور وارد نشود.

مصری در ادامه افزود: مناطق آزاد، دروازه کالای قاچاق نیستند این منطقه دروازه ای برای واردات و صادرات است.

او افزود: بسیاری از کالاهایی که به اسم قاچاق وارد کشور می شود از مبادی اصلی صورت گرفته منتها مشکل این است که کالای اظهار شده با کالای وارد شده فرق دارد که این عمده مشکل ماست.

گردش پولی بانک ها در مناطق آزاد عدد بزرگی است که به هیچ عنوان مبلغ 400 میلیون دلار را نشان نمی دهد، البته گردش پول در این مناطق بسیار بالاتر از داخل کشور است.
سید فرید موسوی نماینده مجلس شورای اسلامی دیگر مهمان برنامه گفت: مناطق آژاد با نگاه توسعه و دوری از بروکراسی اداری در اوایل دهه 70 تشکیل شد، البته این خروجی کنونی چندان دور از ذهن نبوده است. 120 کشور را برای توسعه و رشد اقتصادی خود از مناطق آزاد استفاده می کنند.

او افزود: در کشور ما نبود زیرساخت های توسعه اقتصادی در همان ابتدای تشکیل این مناطق آزاد است و به همین دلیل این مناطق نتوانسته اند به رشد و توسعه اقتصادی کشور کمک کند.

تیترامشب/ پایه مناطق آزاد در کشور به اشتباه گذاشته شده است

اینکه امروز ما با این شرایط و نبود زیرساخت ها مناطق آزاد خود را با مناطق آزاد در دیگر کشورها مقایسه کنیم کار اشتباهی است.

موسوی در ادامه گفت: مقدار قاچاق کالا از مناطق آزاد بسیار محدود است و طرح این موضوع که این مناطق محلی برای ورود اقلام قاچاق است اشتباه است و حقیقت ندارد.

او افزود: کل کالای قاچاقی که از مناطق آزاد وارد کشور می شود در بهترین حالت تنها 400 میلیون دلار است در حالی کل کل کالای قاچاق وارده به کشور 12 میلیارد دلار است.

منبع:پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر

انتهای پیام/

بررسی کارشناسانه مناطق آزاد در ایران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.