به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ سابقه تولید روفرشی در یزد به 50 سال پیش باز میگردد و یکی از هنر صنعتهای اصیل استان یزد به شمار میرود.
اولین روفرشی ها، دارای طرحهای چهارخانه پنبهای بود که با دستگاههای ماکویی بافته میشد و برای حفاظت از فرش دستباف کاربرد داشت.
محصولی که اکنون علاوه بر نگهداری فرش در منازل، به عنوان زیراندازی ساده و سبک، قابل شست و شو و قابل حمل در مسافرت و گردش نیز استفاده میشود.
روفرشی، برگرفته از طرح و نقش گلیم و فرش دستی است که بیشترین تولیداتش با اختصاص 90 درصد سهم بازار متعلق به استان یزد است.
دبیر انجمن صنایع نساجی استان یزد میگوید: هم اکنون 160 واحد تولید روفرشی با ظرفیت تولید سالانه یکصد میلیون مترمربع در استان فعال است.
مجتبی دستمالچیان با اشاره به بکارگیری 600 ماشین بافندگی در این واحدهای تولیدی میافزاید: در تولید روفرشی سه هزار نفر به طور مستقیم در استان یزد مشغول به کار هستند.
دهقانی که مدیرعامل بزرگترین واحد تولید روفرشی در ایران است میگوید: در این واحد تولیدی سالانه دو میلیون مترمربع روفرشی بافته و وارد بازار میشود.
وی با اشاره به اینکه در این واحد تولیدی 60 نفر را بطور مستقیم مشغول به کار کرده است، میگوید: در این واحد، روفرشی در مدلها و اندازههای مختلف از پادری نیم متری تا 15 متری بافته میشود.
نقوش و طرحهای ایرانی با تاثیرپذیری از ذهنیتهای فرهنگی نظیر نژاد، قوم، منطقه، آداب و رسوم و آئین، هویت بخش صنعت روفرشی در ایران است.
مهدی سعیدپور از طراحان واحد تولید روفرشی یزد در این زمینه میگوید: نقشهای روفرشی بیشتر شامل نقوش گل و گیاه یا نقش جانوران و دیگر نقشهای تزئینی است.
وی با اشاره به اینکه مسئله طرح و رنگ دو کیفیت جدایی ناپذیر در نقش روفرشی است، میافزاید: رنگ در روفرشی عامل تعیین کننده دارد. رنگهای دلپذیر ایرانی که نموداری از فرهنگ و هنر مشرق زمین و ذوق خلاق بافنده و طراح است در گلها و نقشهای متعدد جلوه گر میشود.
مسعود یاوری هم که نزدیک به بیست سال در تولید روفرشی فعالیت دارد، میگوید: در واحد تولیدی اش نقوش اصیل فرش ایرانی بر روی روی دستگاه پیاده و بافته میشود.
به گفته وی، شاه ترمه، شاه نشین، شاهکار، شاه گل، سادینا و شاهسوند از پرطرفدارترین طرحهایی است که در این واحد تولیدی برای مشتریان بافته میشود.
دبیر انجمن صنایع نساجی استان یزد میگوید: 60 درصد روفرشیهای یزد به خارج از کشور صادر میشود.
مجتبی دستمالچیان میافزاید کشورهای قرقیزستان، ترکمنستان، امارات متحده عربی، پاکستان، افغانستان، قطر، کشورهای آسیای میانه، عراق و عمان عمده کشورهای هدف صادراتی روفرشی است.
نساجان یزدی نیم قرن پیش دست به کار تولید محصولی شدند که امروز نه تنها در ایران بلکه شهرت جهانی دارد.
محصولی که با مواد اولیه100 درصد ایرانی در حال تولید است و به گفته تولیدکنندگان روفرشی اگر حمایت بیشتری از این بخش شود، تولید و صادرات آن تا سه برابر افزایش خواهد یافت.
سرمایه در گردش مورد نیاز برای تامین مواد اولیه، اعطای تسهیلات برای نوسازی ماشین آلات، ضعف مدیریتی برای معرفی روفرشی به بازارهای خارجی، حمایت نشدن تولیدکنندگان برای حضور در نمایشگاههای داخلی و خارجی برای بازاریابی و معاف بودن صادرات روفرشی از ارزش افزوده از جمله مشکلاتی است که تولیدکنندگان روفرشی با آن دست و پنجه نرم میکنند.
بنابراین؛ در سالی که از سوی رهبر معظم انقلاب به نام سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نامگذاری شده، امید است با رفع موانع و مشکلات پیش روی صنعت روفرشی و حمایت بیشتر مسئولان، علاوه بر اشتغالزایی بیشتر، میزان تولید و صادرات این محصول رشد قابل توجهی داشته باشد.
انتهای پیام/ص