معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: ۵۵۲ مدرسه با افزون بر ۱۰۹ هزار متر مربع در استان نیازمند تغییر کاربری برای استفاده بهینه از ظرفیت‌ها هستند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان،باقر کرد معاون استاندار روز سه شنبه در نشست شورای آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان در زاهدان اظهار داشت: در بسیاری از مدارس استان فضا‌هایی وجود دارد که عملا مورد استفاده قرار نمی‌گرفت که در این زمینه ضروری بود برابر قانون تکلیف آن‌ها مشخص شود.

وی گفت: برای نخستین بار در کشور مدارسی در سیستان و بلوچستان طراحی شده است که در نوع خود در بهره گیری مصالح سنتی ابتکار جدید محسوب می‌شود که دارای ویژگی‌های بارز مقاومت در برابر زلزله، ارزان و قابلیت اجرای سریع را برخوردارند.

وی افزود: ضروری است این مدارس به عنوان الگو در کشور مطرح شوند.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس سیستان و بلوچستان نیز در این نشست گفت: ۲ هزار و ۳۱ کلاس درس در قالب ۶۹۲ مدرسه در طول چهار سال گذشته به همت دولت تدبیر و امید در استان ساخته شده است.

علیرضا راشکی افزود: این کلاس‌ها با زیربنای ۱۸۸ هزار و ۷۲۵ متر مربع و اعتبار هزار و ۷۸۰ میلیارد ریال (۱۷۸ میلیارد تومان) ساخته شده است.

وی با اشاره به همت دولت تدبیر و امید در جلب مشارکت خیران ادامه داد: ساخت ۲۹۷ مدرسه با ۹۸۰ کلاس درس و افزون بر ۷۴۸ میلیارد ریال اعتبار از مجموع ۶۹۲ مدرسه ساخته شده در این مدت با مشارکت خیران انجام شده است.

وی بیان کرد: همچنین هم اینک ۶۸۱ مدرسه با ۲ هزار و ۸۰۴ کلاس درس و اعتبار افزون بر ۲ هزار و ۳۴۰ میلیارد ریال (۲۳۴ میلیارد تومان) در سیستان و بلوچستان در دست ساخت است.

راشکی گفت: سیستان و بلوچستان از جمله محدود استان‌های کشور است که معاونت مشارکت خیران را در اداره کل نوسازی مدارس راه اندازی کرده که بر اساس اقدامات این بخش در قالب برگزاری همایش‌های ملی و استانی در سال‌های اخیر میزان مشارکت خیران از ۹۵ میلیارد ریال (۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان) سال ۹۲، هم اینک به ۴۷۰ میلیارد ریال (۴۷ میلیارد تومان) افزایش یافته است.

وی افزایش اقدامات صورت گرفته در حوزه مدرسه سازی سیستان و بلوچستان را علاوه بر عنایت مسئولان کشوری و استانی معطوف به مشارکت بسیار خوب خیران دانست.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس سیستان و بلوچستان اظهار داشت: این استان با توجه به نرخ ۱۴ برابری تعداد موالید و جذب بازماندگان از تحصیل همچنان با وجود همه اقدامات مطلوب صورت گرفته در مدرسه سازی به پنج هزار کلاس درس نیاز دارد.

وی گفت: همچنین از مجموع ۱۸ هزار و ۹۵۴ کلاس درس استان، ۱۰ هزار و ۵۲۸ کلاس درس نیازمند تخریب، بازسازی و مقاوم سازی است.

راشکی شمار مدارس خشتی و گلی سیستان و بلوچستان را ۷۰۸ مورد ذکر کرد و گفت: از سال گذشته تخریب و بازسازی ۳۹۰ کلاس درس خشتی و گلی استان در دستور کار قرار گرفته است.

وی گفت: همچنین ۵۴۳ کلاس درس کانکسی در سیستان و بلوچستان وجود دارد که در تلاش برای جایگزینی فضا‌های مناسب به جای آن‌ها هستیم.

بر اساس این گزارش هم اینک بیش از ۶۰۰ هزار دانش آموز سیستان و بلوچستان در ۶ هزار و ۳۰۰ مدرسه تحصیل می‌کنند.

 

انتهای پیام/پ

بازسازی مدارس در سیستان وبلوچستان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.