معاون وزیر آموزش و پرورش در اراک:

دانش‌آموزان دوره ششم و سوم ارزشیابی می‌شوند

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: دانش‌آموزان در پایان دوره ششم و سوم ارزشیابی خواهند شد تا به صورت علمی میزان ارتقای مهارت خواندن، نوشتن و حساب کردن دانش آموزان مشخص می‌شود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، رضوان حکیم‌زاده ظهر امروز در جلسه شورای معاونان آموزش و پرورش استان مرکزی با اشاره به مسئولیت سنگین معلمان ابتدایی اظهار داشت: وظیفه معلم ابتدایی بسیار سنگین بوده زیرا  به تنهایی وظیفه تدریس تمامی دروس را دارد و از طرفی مسئول پیشرفت یا ضعف و مشکلات دانش‌آموز در مقطع ابتدایی است درحالی داشتن چنین وظایف خطیری در ارتقاء و سختی‌ کار این معلمان محسوب نمی‌شود.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: وجود ساختارهای تصمیم‌گیری متعدد یکی از مشکلات آموزش و پرورش بوده و دیگر اینکه تشخیص مسئله و راهکار قابل انجام است اما تصمیم‌گیری مشکل بوده و به‌تنهایی نمی‌توانیم راهکار ارائه دهیم.

حکیم‌زاده بیان کرد: کارآمد بودن یک فعالیت با ارائه گزارش عملکرد مشخص می‌شود که به‌دنبال طرح راهبران آموزشی گزارش‌های عملکرد خوبی از استان‌های مختلف مبنی بر ارزشمند بودن و اثربخشی این طرح ارائه شده اما هنوز این راهبران در کشور به مرحله ثابت شدن و تثبیت وضعیت نرسیده‌اند زیرا در زمینه پیشبرد اقدامات غفلت وجود دارد.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی هم امکان تخصیص بودجه وجود ندارد گرچه بتوان با رایزنی اقدامی در راستای تامین بودجه انجام داد اما ممکن است این افراد در زمان بازنشستگی با مشکل مواجه شوند که در این زمینه مکاتباتی با مسئولان مربوطه انجام شده و از آنها تقاضا شده که به صورت شفاف مخالفت یا موافقت خود را اعلام کنند.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: راهبران آموزشی تنها قشری هستند که پس از ارائه خدمت حق‌الزحمه می‌گیرند که قرار شده حقوق آنها از طریق حذف مجتمع‌های آموزشی پرداخت شود که اگر بودجه لازم برای آن تامین نشود طرح را متوقف می‌کنیم.

طرح ارزشیابی توصیفی بسیار مترقی است

حکیم‌زاده اضافه کرد: طرح ارزشیابی توصیفی بسیار مترقی است اما می‌دانیم که این طرح در اجرا با مشکل مواجه خواهد شد، تراکم بالای دانش‌آموزان در کلاس درس و کثرت طرح‌های متعدد به معنای شوخی کردن با فرایند یاددهی است، در ابتدای امر قرار بود که تعمیم این طرح اندک و آهسته باشد، اما ناگهان یک تعمیم سراسری انجام شد و آموزش‌های لازم به معلمان و خانواده‌ها در خصوص این طرح به اندازه کافی نبود و همچنان ابهاماتی جدی در این زمینه وجود دارد.

وی ادامه داد: این طرح منجر به ارتقا مهارت و سواد دانش‌آموزان می‌شود بر همین اساس دانش‌آموزان در پایان دوره ششم و سوم ارزشیابی خواهند شد تا به صورت علمی میزان ارتقای مهارت خواندن، نوشتن و حساب کردن دانش آموزان مشخص می‌شود.

حکیم‌زاده اضافه کرد: متاسفانه نتایج آزمون‌های جهانی در حوزه دانش آموزان عادی خبرهای خوشی به ما نمی‌دهد، از سال 2001 تا 2016 جزو 10 کشور آخر در تمام آزمون‌ها هستیم و به هر صورت مقیاس‌های جهان که دانش‌آموزان عادی ما را در بر می‌گیرد قابل تامل است .

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: به شدت با اجرایی کردن طرح‌های مختلف در مدارس مخالفیم و طرح تعالی را متناسب با دوره ابتدایی تشخیص ندادیم و امسال در برنامه‌ها فقط طرح تدبیر را اجرا می‌کنیم.

وی تصریح کرد: تمام کودکانی که از جهت اسناد هویتی مشکل دارند، می‌توانند کارت حمایت تحصیلی دریافت کنند و این مهم گام بسیار مهمی برای فراهم کردن فرصت آموزشی برای همه کودکانی است که در سنین مدرسه هستند که طبق ابلاغ وزارتخانه به استانداری‌ها، قیم کودکانی که چنین مشکلی دارند می‌توانند با مراجعه به فرمانداری این کارت را دریافت کنند.

حکیم‌زاده اضافه کرد: نقد جدی به مفهوم عدالت آموزشی به معنای دسترسی به آموزش وجود دارد، زمانی که در اقصا نقاط این کشور کودکان ما فرصت‌های یاددهی و یادگیری از جهت کیفیت مطلوب آموزشی را داشته باشند، می‌توان گفت که فرصت مساوی ایجاد کرده ایم.

وی بیان کرد: متاسفانه نتایج کنکور نشان می‌دهد که هر ساله رتبه‌های برتر از آن کسانی می‌شود که برخوردار‌تر هستند و در حال بازتولید طبقات اجتماعی به شکل بی‌رحمانه‌ای از طریق نظام آموزشی هستیم، عدالت آموزشی در گرو کیفیت متوازن خدمات یاددهی و یادگیری است.

ارج گذاردن به کار معلم از ارزش‌های محوری معاونت ابتدایی است

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به نادیده گرفته شدن سختی کار معلمان ابتدایی، گفت: ابلاغ 24 ساعت و تکلیف 25 ساعت و ‏زمانبر بودن کار ارزشیابی معلمان ابتدایی از جمله مشکلاتی است که در مقطع متوسطه با آن مواجه نیستیم، ضمن اینکه ‏معلمان متوسطه در ارتباط با کنکور می‌توانند از طرق دیگری درآمدزایی داشته باشند که این موضوع در مورد معلمان ابتدایی ‏صدق نمی‌کند.

وی ادامه داد: اقداماتی در حوزه پیش‌دبستانی و مدیریت یکپارچه در این بخش انجام شده و اعتقاد کامل داریم که با تفاهم و برطرف شدن اختلافات با دستگاه های دولتی می‌توانیم مشکلات در این زمینه را حل کنیم.

حکیم‌زاده بیان کرد: امیدواریم روزی فرا برسد که با حذف آزمون‌های تیزهوشان که در یک تناقض آشکار با ارزشیابی است، راه ورود مافیای اقتصادی که کلاس‌های تست و کنکور را به پایه ابتدایی باز کرده‌اند، بسته شود.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش  اضافه کرد: ارج گذاردن به کار معلم از ارزش‌های محوری معاونت ابتدایی است به طوری که مراجعات بسیاری از سوی ارگان‌ها و نهادهای مختلف انجام شد و مدعی آمادگی لازم برای توانمند کردن معلمان در رابطه با مفاهیم ‏مختلف بودند که البته اکثرشان هم به دنبال انتفاع اقتصادی در این زمینه بودند.

وی بیان کرد: در همین راستا با آگاهی از توانمندی ‏معلمان با کمال جسارت و شجاعت اعلام شد کارشناسان در حد معلمان ما آمادگی لازم ندارند و آنها به ‏بهترین نحو وظایف خود را انجام می‌دهند و  هرکس قصد حمایت دارد می‌تواند در جنبه مالی کمک کند و در حال ‏حاضر نیاز به حمایت دیگری نداریم.‏

انتهای پیام/ب

معاون وزیر آموزش و پرورش در جلسه شورای معاونان آموزش و پرورش استان مرکزی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.