مهمانداری هواپیما شغلی پراسترس و خاص محسوب می‌شود که آگاهی از آن می‌تواند باعث آسایش مسافران و خدمه پرواز شود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛  هنگامی که مهماندار شرکت هوایی جت‌بلو، استیون سلاتر در نمایشی جانانه در حال هدایت مسافران از سرسره اضطراری هواپیما در سال ۲۰۱۰ بود؛ مردم از کار او شگفت‌زده و تا مدت‌ها او را در صدر اخبار قرار دادند. هر شغلی استرس‌های خاص خود را دارد، اما آیا مهمانداری هواپیما دردسرهای منحصربه‌فردی را ندارد؟ برای آگاهی از پشت صحنه کار مهمانداران، با بسیاری از آن‌ها در سراسر دنیا حرف زده‌ایم تا با رموز کار آن‌ها و هچنین انتظاراتی که از مسافرین دارند، آشنا بشویم.

۱. نمی‌خواهیم دستور بدهیم، فقط به حرف‌های ما گوش کنید

سالم رسیدن شما به مقصد اولین اولویت کاری هر مهمانداری است. سارا کیگل مهماندار باسابقه هواپیما که مطالب خود را نیز در وبلاگ TheFlyingpinto.com منتشر می‌کند؛ می‌گوید:

مسافران در هواپیما با قوانین مزاحمی روبرو می‌شوند، اما این نکته را نمی‌دانند که پشت هر یک از این قوانین دلیلی برای حفظ ایمنی‌شان وجود دارد.

الن مهماندار سابق خطوط هوایی امریکا می‌گوید:

مسافران باید بدانند که ما طبق قوانین فدرال هواپیمایی (FFA(Federal Aviation Administration موظف به حفظ ایمنی آن‌ها در تمام طول سفر هستیم. در پرواز ممکن است اتفاقات غیرمنتظره‌ای پیش بیاید؛ پس برای حفظ ایمنی شما، نیاز است که در صندلی‌هایتان بنشینید.

۲. تاخیر در پروازها برای ما بسیار آزاردهنده‌تر است

تاخیر پروازها برای مسافران و مهمانداران هواپیما، به یک اندازه آزاردهنده و استرس‌زا است. فانی دلونی، مهماندار سابق ایرفرانس می‌گوید:

ما معمولا برای آماده شدن پرواز یک ساعت زودتر به هواپیما می‌رویم. علاوه براین حدود چند ساعت قبل در فرودگاه حاضر می‌شویم.

اگر شما از تاخیر پروازها خسته می‌شوید ما مهمانداران سه برابر شما احساس خستگی می‌کنیم. الن می‌گوید:

خستگی و دلتنگی ما برای خانواده، مانند این است که در سومین یا چهارمین روز یک سفر چندروزه خسته‌کننده باشیم.

۳.در هنگام سوار شدن با یکدیگر همکاری کنید

ترزا مهماندار سابق خطوط هوایی دلتا عقیده دارد که سخت‌ترین قسمت پرواز، هنگام سوار شدن مسافران است. چون جا دادن درست بار مسافرین می‌تواند مشکل‌آفرین باشد. او می‌گوید:

اگر مسافران فقط به فکر خود نباشند و با یکدیگر همکاری کنند؛ کار ما بسیار راحت‌تر می‌شود و هواپیما به‌موقع پرواز خواهد کرد.

بنابراین می توانید بعد از جا دادن درست چمدان‌های خود، به دیگر مسافرانی که هنوز در حال تقلا برای جا دادن چمدان‌های‌شان هستند؛ کمک کنید.
۴. هواپیما یک وسیله حمل و نقل است نه یک رستوان پرنده

به خاطر داشته‌باشید که کارکرد اصلی پرواز، ارایه یک سرویس غذایی خوب و مفصل نیست. الن می‌گوید:

ما معمولا تمام غذاها را در هواپیما قرار نمی‌دهیم، پس نمی‌توانیم اولین انتخاب‌های مسافران را در سفارش غذا، فراهم کنیم.

اس گری، مهماندار خطوط هوایی امریکا می‌گوید:

ما در در هواپیمای 747 هستیم نه رستوان‌‌های یازده-7. ما هر کاری را انجام می‌دهیم تا شما پروازی لذت بخش داشته‌باشید؛ اما گاهی‌ اوقات نمی‌توانیم همه خواسته‌های شما را انجام دهیم.

۵. گفتن یک کلمه ساده «لطفا» و «متشکرم» برای ما بسیار ارزشمند است

لیزا لنت، مهماندار هواپیما می‌گوید:

هنگامی که به اسقبال مسافران برای سوار شدن می‌روم، صبح بخیر گفتن آن‌ها، بیشترین و شیرین‌ترین معنا را دارد.

طبق صحبت‌های ترزا، گاهی اوقات مسافران هدایای کوچکی مثل شکلات را به خدمه پرواز می‌دهند. او می‌گوید:

هنگامی که یکی از مسافران مجله‌اش را بعد از خواندن به ما می‌دهد، اتفاق بسیار دوست‌داشتنی هست. این چیزهای کوچک، تفاوت و تغییر بزرگی برای ما محسوب می‌شود.

۶. فراهم کردن نوشیدنی برای شما، دلیل اصلی حضور ما نیست

حضور مهمانداران برای تضمین سلامت شماست؛ نه تهیه هر چیزی که شما احتیاج دارید. آن‌ها آموزش‌های سختی همچون، آموزش کمک‌های اولیه پزشکی، CPR (احیا کردن) و تخلیه اضطراری هواپیما را یاد می‌گیرند. دکتر اگنس هاف، مهمان‌دار سابق خطوط هوایی امریکا و جنوب‌غربی اقیانوس آرام می‌گوید:

خوشبختانه اکثر پروازها با مشکلات ایمنی مواجه نمی‌شود؛ درنتیجه اغلب مردم گمان می‌کنند که کار ما فقط کنترل خوراکی و سرو نوشیدنی است. و متوجه نمی‌شوند که مهمانداران برای حفظ ایمنی و راحتی مسافران، آموزش‌های بسیاری دیده‌اند.

سارا در صحبت‌های خود بیان می‌کند که خلبان‌ها نمی‌توانند داخل هواپیما را ببینند. بنابراین مهمان‌داران گوش و چشم آن‌ها محسوب می‌شوند. و در مواقع اضطراری آنها را آگاه می‌سازند.
۷. ما یک گروه خیلی صمیمی و جدایی‌ناپذیر هستیم

با اینکه برخورد و دیدارهای ما فقط چند دقیقه طول می‌کشد. گری می‌گوید:

در بین خدمه‌ حاضر در یک پرواز اتفاق معجزه‌آسایی رخ می‌دهد. ما ناگهان به دوستانی تبدیل می‌شویم که انگار چندین سال است یکدیگر را می‌شناسیم و من حدس می‌زنم که این اعتماد ناشی از آن است که ما باید در مواقع اضطراری پشت یکدیگر باشیم.

گری اعتقاد دارد که اکثر گفتگوهای صمیمی آن‌ها که بسیار کوتاه است، در مسیر تاکسی، بلند شدن هواپیما و فرود آن اتفاق می‌افتد.
۸. خواهش می‌کنیم که در طول پرواز به موقع از دستشویی استفاده کنید

نادیده گرفتن علامت «کمربند را ببندید» و رفتن به دستشویی در هر زمانی که احتیاج دارید، باعث تاخیر در پرواز می‌شود. سارا می‌گوید:

سلسله مراحلی در قرارگیری و حرکت هواپیما در باند وجود دارد. اگر کسی برای دستشویی رفتن از جایش بلند شود، ما مجبوریم که به اتاق خلبان اطلاع دهیم تا آن‌ها هواپیما را نگه دارند. تا زمانی که سر جای خود نشیند و کمربندش را نبندد ما مجبور به توقف هستیم، زیرا ممکن است که هواپیما از مسیر خود منحرف شود.

همچنین الن می‌گوید:

جابجایی چرخ‌دستی ۳۰۰ پوندی نوشیدنی‌ها در هواپیما کاری بسیار سخت است و هنگامی که شما برای دستشویی رفتن از صندلی‌تان بلند می‌شوید؛ ما مجبور به جابجایی آن تا آشپزخانه هستیم.

۹. صحبت با مسافران می‌تواند بهترین قسمت کار یک مهماندار هواپیما باشد

فانی می‌گوید:

یکی از زیبایی‌های شغل ما گفتگو با مسافران خوش‌برخورد و جذاب است. صحبت‌ها ممکن است در مورد ترس از پرواز یا چیزهای عجیب موجود در آسمان باشد. اما اکثر مردم دوست دارند که در مورد خودشان صحبت کنند. ما چیزهای زیادی را از آن‌ها یاد می‌گیریم.

منبع:کجارو

انتهای پیام/

نکاتی که مهمانداران به مسافران نمیگویند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.